Ztreewox renoverar hus! Köksö

19 August 2016Senaste svar: 364 visningar41 svar
På allmänhetens begäran!

Efter att spenderat nästan 4 år i Göteborg och 1 år i en tvåa med barn var det dags att skaffa större. Som jag troligen nämnt i chattråden kollade vi på att bygga nytt hus, men så blev det inte. Då dök detta hus upp i min hemstad Trollhättan och vi fastnade för läget och slog till. Jag fick flytta "hem", Rebecka fick flytta lite längre från Ulricehamn och Vincent flyttade närmare sin farmor och farfar!

Här är utgångsobjektet som kommer bli väldigt mycket vitare, det är planen iaf: http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt ... 5FBFF45083

Work in progress bilder:

Hallen
Före:

Efter:
Tak kök
Före:

Efter:

Bilder på färdiga rum:

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Själv är jag en stadsmänniska och skulle ha svårt att flytta från Stockholm permanent, men det ser väldigt mysigt ut 🙂
Oj, ser verkligen bra ut! 🙂

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Ser fram emot det här!
Mega mys på det huset. Där kan ni nog trivas bra 🙂

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Tackar! Ja vi trivs redan bra, vi båda är uppväxta på landet, så detta passar oss bra 🙂 Uppdaterat med WIP bilder, det vi fokuserar på just nu är vardagsrum och kök, som vi försöker att ta bort en bärande vägg som sitter mellan dem, se bilderna. Detta för att öppna upp och se Göta Kanal när man står vi spisen. De kommer även göra gott för ljusinsläppet, då solen aldrig lyser direkt in i köksfönstret 🙂

Sedan har vi börjat spåna på golv å tapeter, blir troligen detta golv i kök/v-rum, gråa tapeten i V-rum och den blommiga på en vägg i köket, de andra får bli vita 😉

Sen upp med ett carpe diem på väggen 🙂
Nej men blir fräscht!

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Nää, inga jäkla texter på våra väggar! Men vitt blir det 😉

Blir ju bra detta, skall bara fixa elen, bygga en köksö där den gamla väggen stod och sedan lite finsnickeri. Efter detta kan vi tapetsera och lägga nytt golv 🙂

Just det, var den där lilla detaljen om att flytta och/eller köpa en ny luftvärmepump, jaja, något ska man ju fundera på i helgen 😉

Flytta igen? 😛

Är det den bärande väggen som är borta på bilden?
Nä, inte flytta så, men till höger på bilden ser du luftvärmepumpen, den tar en massa onödig plats i toppen av trappan ner till källaren. Det är pumpen vi vill flytta på :-P

Yes, stämmer bra, eller då det var en bärande vägg till takbjälkarna är vi tvungna att behålla en stålpe under varje bjälke.
Alternativet hade varit att bygga in en tvärgående limträbalk eller en järnbalk, men då hade öppningens höjd sänkts avsevärt och det hade blivit ett hus för sydeuroper 😉

Haha, så dumt! Klart du menade värmepumpen! 😛
Har spenderat dagen med att studera hur vi kan dra elen, tror vi vet hur vi vill ha det nu. Alla timmars funderande resulterade i en bjälke och 3 eldosor 😞

Några tips på små dimbara och riktningsbara led spotlights?

Söker även efter en kunnig elektriker, har lite frågor och funderingar angående 3 fas-utag!

- Finns det dubbla utanpåliggande uttag som inte bygger så mycket? (Finns idag bara ett uttag som är för djupt då, vi kanske sätter ugnen under spishällen, så behöver ett litet dubbelt uttag, alternativt om man kan göra 2 sladdar till en kontakt? (Båda går ändå på samma säkringar))

- Kan man dra en 3 fas kabel genom trossbotten och sedan i krypgrunden och sedan upp genom trossbotten?

Najs hus! Kommer bli riktigt fint.

Väldigt intressant och höra att ni bott i Göteborg, i en tvåa med barn. Precis vad vi gör nu och jag känner också att en större bostad vore skönt. Dock är jag och sambon inte på samma plan med hur vi vill bo 🙂 Jag kan tänka mig flytta en bit utanför Göteborg men hon är hardcore stadsmänniska.
Tackar! Japp, hoppas på att det blir bra till slut 🙂

Ja det gick i 1 år ungefär för oss innan vi kände att nu behöver vi större, det var ju typ då Vincent skulle ha leksaker överallt och trångboddheten var ett faktum. Detta trots att vi hade markplanslägenhet på 61kvm så kändes det rätt att flytta när detta huset dök upp.

Ja det är ju en lite svårare nöt att knäcka det där med vart man vill bo, ingen av oss kommer ju från Göteborg utan små samhällen utanför medelstora städer, så att bo på "landet" var inga större bekymmer för oss. Problemet var bara att övertala sambon att bo närmare svärföräldrarna 😉
snyggt där Ztreewox 🙂 kommer du till sist få upp din halosamling?

usch det där med elen, är det inte bäst att köpa in den tjänsten så gäller alla försäkringar och så vid olycka tänkte jag
Yes, snart åker Halosamlingen upp!! (Snart = mer troligt om 1år)

Självklart kommer elen fixas av elektriker, måste bara hitta en, därför jag inte varit så aktiv här, detta då det inte händer så mycket mer än att vi målar några extra lager färg här och där.

Eller jo, köpte ju 15 paket golv á 300kg på Ikea i helgen, plus nya bänkskivor och diskbänk + ett extra köksskåp. Så målet är att bli klara med kök och vardagsrum innan månadsskiftet. Söndag 18 går nämligen köksluckorna iväg på lackering, så det får bestämma när vi ska vara klara!

Du köpte alltså 4500kg golv!? Hur i helvetet fick du in det :O

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Där har du rätt Ajnäs, 300kg totalt, 15kg styck uppdelat på 20 paket

Ser fortfarande typ likadant ut, men en elektriker är upphittad, så dags att bygga köksö!

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in