Tack för undervisningen!

16 april 2016Senaste svar: 208 visningar25 svar
Hallå alla!

Jag är inte svensk men lärande jag språket. Jag tror att spela tv-spel är ett kult (roligt?) sätt att lär sig ett nytt språk! 🙂

Jag skrivande bara tacka er, medlem Rom Raptor, och romhackare C_CliFF (om han inlägg här) för projektet Legenden om Zelda: Links Uppvacknande. Jag har spelat det nyligen. Det var bra och hade jag mycket kul! Jag kommer kanske att spela era andra projekt i framtiden, men måste jag vilar en stund. För mycket inlärning ger mig en huvudärk ibland...

Min svenska är inte perfekt men blir det bättre varje dag. Ni hjälpte! Tack igen!

En sist sak: Jag måste reporterar någoting. När jag fått Åskatrummen såg jag det här meddelandet:
AAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAA OUI
NON.

(Glömt att ta skärmdump... förlåt för det)

Jag spelade kanske en gammal version, men vet jag det var före v1.1. Möjligen är det fast nu...
Hej, och välkommen hit 🙂

Vilket roligt och annorlunda sätt att lära sig svenska på!

Den buggen är känd, någon av oss borde kanske försöka ta bort den i framtiden 🙂

Var ifrån kommer du?

Med vänlig hälsning,
Aynez

Skickat från min telefon via Tapapatalk
Aynez skrev:Hej, och välkommen hit 🙂

Vilket roligt och annorlunda sätt att lära sig svenska på!

Tack! Jag har en klass varje veckan och träna med Duolingo också. Tv-spel hjälper eftersom de är roliga.

Aynez skrev:
Den buggen är känd, någon av oss borde kanske försöka ta bort den i framtiden 🙂

Jag trodde det. Ni skulle känner alla bugger vid det här laget ändå. Jag har stött på några bugger, en av dem jättedålig (spel krascher medan sparande, möjligen ett problem med emulatoren). Jag fortfarande avslutad det utan svårighet. Jag skulle göra det igen!

Aynez skrev:
Var ifrån kommer du?

Västkanada. Lång bort! Inte så många svenskar här men träffade jag och känner några.
Välkommen in i värmen ^^

Jaha du bor i kanada, trodde du var nyinflyttad i sverige.

Vad trevligt med lite internationella medlemmar 🙂

Riktigt kul sätt stt lära sig ett annat språk på för övrigt!

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Välkommen!
Välkommen 🙂 Jättekul att du vill lära dig svenska.
Finns det en liten svensk minoritet där du bor?
Tack alla!

lurx skrev:Välkommen in i värmen ^^

Jaha du bor i kanada, trodde du var nyinflyttad i sverige.

Haha! Kanske i framtiden!

snotcrow skrev:Finns det en liten svensk minoritet där du bor?

Det finns en liten skandinavisk gemenskap i min stad. Mestadels svenskar och norrmän. I öster, i landskapen Manitoba, finns det många islänningar. I mitt hemlandskap Newfoundland finns det väldigt få, men bodde vikingar där ett tusen år sedan! Räknas det? :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Canadians
https://en.wikipedia.org/wiki/Swedish_Canadians

lurx skrev:Riktigt kul sätt stt lära sig ett annat språk på för övrigt!

snotcrow skrev:Välkommen :) Jättekul att du vill lära dig svenska.

Jag fick idén när min kompis sa sin lillebror lärde sig att läsa engelska med hjälp av Pokémon, eftersom han verkligen ville spela det men kunde inte läsa. Jag hoppas det var vettigt. Långa meningar är svåra :?

Jag började faktiskt med Pokémon Silver, av Cyndeline Translations. Det blev tråkigt efter ett tag. Dialogen är lite för enkel. Zelda var lagom (viktigt svenskt ord, hör jag!) för min nivå.
Så roligt, varmt välkommen!
Själv lärde jag mig engelska av Discovery Channel och gamla peka och klicka äventyrs spel.

Din svenska är väldigt bra 🙂
Jag skulle skrivit:
Jag fick idén när min kompis berättade att hans lillebror lärde sig att läsa.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
mrTentacle skrev:Så roligt, varmt välkommen!
Själv lärde jag mig engelska av Discovery Channel och gamla peka och klicka äventyrs spel.

Fint! Jag vill titta på fler svensk filmer, spel, och tv program. Jag misstänker engelsk media är lättare att hitta där än är svensk media här. Jag har lite tillgång till SVT och Sveriges Radio på nätet, men har jag inte lyssnat heller tittat på mycket än.

mrTentacle skrev:
Din svenska är väldigt bra :)

Tack so mycket! Jag började lära runt julen 2014, så har jag känt språket i sjutton månader. Jag fuska ibland. Jag använder Google Translate till kontrollera mina meningar, stavning, ord jag vet inte, rätta prepositioner, etc. Prepositioner är jättesvåra :(

Jag tycker att inte många förändringar måste göras så blir jag bättre. Det är mestadels nya ord och stavning. Men jag skriv alltid första, då kontrollera jag! Jag forsöka att inte forlita mig på det för mycket.

mrTentacle skrev:
Jag skulle skrivit:
Jag fick idén när min kompis berättade att hans lillebror lärde sig att läsa.

Hennes* :)

Tack, men... varför? Om jag skriv om min väns bror, skriv inte jag "sin bror?" Är det eftersom jag började meningen med "Jag..." i stället för "Min kompis..."
Ja, vi har väldigt mycket amerikansk tv här, jag skulle rekommendera svenska tv serien Bron som är väldigt bra, även en äldre serie som heter Graven.

Jag vet faktiskt inte varför man skriver så, vi har iallafall en svensklärare här på forumet som kanske kan förklara?
Jag är dessutom från norra Sverige, där uppe har vi lite annat språk. 🙂

mrTentacle skrev:Ja, vi har väldigt mycket amerikansk tv här, jag skulle rekommendera svenska tv serien Bron som är väldigt bra, även en äldre serie som heter Graven.

Tack! De är inte tillgängliga på svtplay.se. Inte från Kanada, åtminstone... Jag ska kolla den skandinaviskcentrumet för DVD:er efter klassen nästa veckan. De har några.

mrTentacle skrev:
Jag vet faktiskt inte varför man skriver så, vi har iallafall en svensklärare här på forumet som kanske kan förklara?
Jag är dessutom från norra Sverige, där uppe har vi lite annat språk. :)

Jag förstår. På min hemö Newfoundland man talar ett konstigt dialekt :D
https://en.wikipedia.org/wiki/Newfoundland_English
https://www.youtube.com/watch?v=zqLuIXwsLDw

Min svensklärare kommer från Norrbotten, vid den finska gränsen. Duolingo undervisa i riksvenska. Vår lärares undervisning är annorlunda än Duolingos då och då. Det kan bli frusterande ibland :?
Välkommen hit! 🙂
Registrera dig på avblocka.se så kan du se på alla serier på svtplay.se 🙂

Sent from my iPhone using Tapatalk
Välkommen!

Bron finns på svenska Netflix, vet ej om du kommer åt det på andra sidan atlanten? VPN?

Bron innehåller ju även det danska språket, vilket jag som svensk inte förstår, så det kan bli en utmaning för dig 😉

Finns inte Johan Falk filmerna med svensk text för den internationella publiken?
Kan rekommendera serien jordskott också den borde finnas på svtplay
Finns ju massor av härliga retrospels kanaler på youtube du kan följa, som "Gaming grannar" och "Revansch".
billy skrev:Välkommen hit! 🙂
Registrera dig på avblocka.se så kan du se på alla serier på svtplay.se 🙂

ztreewox skrev:Välkommen!

Bron finns på svenska Netflix, vet ej om du kommer åt det på andra sidan atlanten? VPN?

Bron innehåller ju även det danska språket, vilket jag som svensk inte förstår, så det kan bli en utmaning för dig 😉

Finns inte Johan Falk filmerna med svensk text för den internationella publiken?

tevey skrev:Kan rekommendera serien jordskott också den borde finnas på svtplay

Tack för rekommendationerna. Jag ska prova avblocka snart. Jag vill inte knåpa med routeren just nu.

Vi har forsökt använda svenska Netflix. Det behövs en VPN, men vara det kanske inte värt besväret. Det kan stoppas av Netflix och CRTC:n (kanadensisk tillsynsorgan för media). De göra det regelbundet 😞

Jag har inte hört mycket danska. Jag vet att deras nummer är konstiga 😂. Jag har inte hört Johan Falk förre nu. Jag kan köpa DVD:er med amazon, men verkar har de bara engelska undertexter.

snotcrow skrev:Finns ju massor av härliga retrospels kanaler på youtube du kan följa, som "Gaming grannar" och "Revansch".

Aw, inga undertexter. Svenskar talar för snabbt för min nivå utan undertexter 😉. GamingGrannar filmade avsnitt om Metroid nyligen. Min favorit! Jag sparade kanalerna till senare 🙂
Haha, japp, ingen förstår hur danskar räknar 😉
ztreewox skrev:Haha, japp, ingen förstår hur danskar räknar 😉

Franska är likatad. Jag var tvugen att lite franska i skolan upp till tionde år, då blev det frivillig. Jag fortsatte inte det.

"99" på franska, säger man "quatre-vingt-dix-neuf" ("fyra-tjugo-tio-nio")
XD

Snart kommer ju mrtentacle och rom Raptor ut med en rejält omarbetad version av final fantasy 6 på svenska. Där har du något att sätta tänderna i 🙂

Skickat från min telefon via Tapapatalk
Aynez skrev:Snart kommer ju mrtentacle och rom Raptor ut med en rejält omarbetad version av final fantasy 6 på svenska. Där har du något att sätta tänderna i 🙂

Okej! I har detta version, men har inte borjat det än. Kanske jag ska vänta?

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in