Billy bygger repros!

12 november 2015Senaste svar: 509 visningar56 svar
Det var här det började
För ca 1 år sedan byggde jag min första reproduktionskassett, ett Zelda parallel worlds remodel, mest för att jag älskar att bygga saker men i detta fallet för att jag skulle kunna få ett nytt Zeldaspel att spela efter A link to the past.

Sedan dess har det hänt grejor! 🙂

Jag tänkte att jag kan starta en liten "miniblogg" här i projektdelen för att dela med mig av tankar och erfarenheter av att bygga repros.

Det var även tänkt att jag skulle starta ett google docs för att skriva ner alla repros jag vill bygga, men sen kom jag på, varför inte göra det här och dela med mig?

Vad är målet med mitt byggande?
Det började som sagt med att jag ville bygga ett spel, för att spela och inte bara ha det i hyllan. Detta spel bygges med en lödkolv, ett väldigt "enkelt" chip (inte ytmonterat) och en så kallad tennsug.

Sedan dröjde det rätt länge innan jag ville bygga flera spel. Och när jag för några månader sedan kom i kontakt med mrTentacle så började väl planerna att eskalera lite 🙂

Jag har ett lager av kanske 40st Snesdonatorer hemma och 20-30st Nesdonatorer. Lägger man upp allt på ett bord så blir man ju fundersam över vad man har gett sig in på.

Planerna gick till att bygga spel med fina etiketter och göra kartong till alla, och varför inte kartor, översätta själv och och och.. Ja de tar liksom aldrig slut 🙂

Nu är det dags att tänka om
Nu har jag tagit mig en funderare och insett att jag bör gå tillbaka till där det började, bygga spel som jag själv vill spela! Sedan så bygger jag gärna repros till folk på forumet såklart, för det kan va nice att kunna finansiera de verktyg som behövs för att bygga repros.

De "massproduktioner" jag kommer vilja göra är väl främst projekt som jag varit med och översatt själv och jag funderar även på att bygga 10-ish ex av Super Mario World:Return to dinosaur land inom kort.

Vilka verktyg använder jag när jag bygger repros?
- Verktygskit från iFixit med massor av bra bits 🙂
- Avlödningsfläta från MixButiken på Tradera (Tips från mrTentacle)
- Avlödningspistol S-993A (Tips från Victor)
- Lödstation från Clas Ohlson som är typ 10-15 år gammal. Denna skall jag byta ut mot en Hakko 888.
- Lödtenn
- Avbitartång
- Programmerare TL866cs
- Programmeringsadapter för att kunna programmera 29F016 och 29F033

Vad används material för att bygga en SNESrepro?
- Diverse små kablar
- Minneschip (för SNES använder jag 27c801, 29F016 och 29F033)
- Adapter för att kunna montera 29F016 och 29F033 i ett SNESspel
- Pic 12F629 (ytmonterad) för att kunna göra ett spel regionsfritt (superCIC key)
- Adapter för att montera superCIC i ett SNESspel

Donatorer vs. Nyproducerade delar
Jag gillar att återanvända saker, och det är lite det som är grejen varför jag gillar repros. Man tar skitspel som ingen vill ha och bygger om dem till något som folk slåss om 😛
Många nämner priset i en positiv bemärkelse när man pratar om att använda donatorer när man bygger reproduktioner, eftersom du kan få spel för 50-80kr.
Jag skulle nog, om jag ville sälja reproduktioner "for a living" köpa in ett stort lager av nyproducerade kretskort och plast av den enkla anledningen att det TAR TID att göra i ordning en donationskassett så att den kommer till samma stadie som ett nyproducerat kort.

Steg för att bygga en repro av nyproducerade delar:
1. Programmera chip.
2. Löd på chip och andra komponenter på kretskort.
3. Klistra på etikett på plast.
4. ???
5. PROFIT.

Steg för att bygga en repro av en donator:
1. Hitta en med inte allt för gult/skadat skal.
2. Öppna upp spelet och löd bort 1-2 maskroms (chippen som innehåller spelet) och eventuellt CIC-chippet. Med tennsug och fläta är detta inte speciellt kul, med avlödningspistol går det förvisso snabbare men ändå segt i längden när vi pratar om volymer uppåt 30-50st.
3. Programmera chip.
4. Löda chip
4a. Om det används ett så kallas TSOP-chip så ska detta lödas på ett adapterkort som också behöver pinheaders.
4b. Om ett "vanligt" chip används så måste man lyfta på två pinnar och löda lite kablar.
5. Tvätta plast och avlägsna etiketter. Med label off går det såklart lite lättare men det tar ändå tid.
6. Pusta ut.
7. ???
8. PROFIT (eller? 😛 )

Valet för mig är fortfarande enkelt, iaf när det kommer till SNES där det egentligen bara finns _typ_ 3 olika kretskort att välja mellan. Det går nästan alltid att hitta en donator. När det kommer till NES är det dock lite annorlunda, att bygga ex Legenden om Link kommer bli lite krångligt då det finns ca 10st spel som delar samma kretskort, då köper jag nog nyproducerade kort.

Att göra sig en business (= pumpa ut repros på löpande band, utan någon passion i det man gör) på att sälja repros tilltalar mig inte eftersom jag har ett heltidsjobb och jag vill ha kvar detta som en hobby. Tiden det tar att bygga en repro ser jag som ren och skär terapi (och ett å annat psykbryt).

Jag förstår dock Lurx och Tevey som kör nyproducerat, det känns kanske lite roligare när man har gjort översättning själv och lägger ner mycket tid på kartong, kartor osv?

Repros jag planerar att bygga
SNES
Hacks:
Super Mario World: Return to dinosaur land
Megaman and Bass
Zelda goddess of wisdom
Oh No! More Zombies Ate My Neighbors!

Översättningar:
Secret of Mana 2
Bahamut Lagoon
Star ocean
BS Zelda Map 1 och 2
AST Zelda (4 olika roms)
Marvelous

Repro:
Mario RPG (engelsk rom i japansk kassett)

NES
Hacks:
Legend of Link

Översättningar:
Lilla Nemo

Repros:

Detta var allt för förstainlägget för nu, så fort jag skriver mer så bumpar jag tråden! 😃
Kul Billy! Då är du ändå rätt så ny i gamet.
Vad gjorde du med lödkolven för 10-15 år sedan?

Mäktigt att ha skapat något helt själv. Och klokt att bromsa sig lite och göra det man verkligen vill göra själv.
Jag har alltid gillat att modda saker 🙂 Då var det mest att löda kablar när jag moddade datorchassin.

Och idag löder jag allt möjligt, för några dagar sedan reparerade jag en nätverksswitch t.ex 😃
Jag ser väldigt lite Ankliv i din NES-lista, Billy!
Aynez skrev:Jag ser väldigt lite Ankliv i din NES-lista, Billy!

Billy skrev:De "massproduktioner" jag kommer vilja göra är väl främst projekt som jag varit med och översatt själv med den väldigt kompetenta filuren Aynez

😉
Jaha.. ska man inte ens kunna skumma igenom en text och kritisera något som man helt enkelt bara varit för slarvig för att läsa sig till? Vart är världen på väg?! 😃 😃

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Bra skrivet!
Känner själv att det börjar spåra ur lite, ALLT är Aynez fel 🙂

Kommer ta omtag efter pågående projekt är klart, hoppas på mer hacking/översättning och moddning framöver.
Tror att jag jobbat in kostnaden för alla verktyg nu.
mrTentacle skrev:Känner själv att det börjar spåra ur lite, ALLT är Aynez fel 🙂

Spindeln i nätet 😉
Haha, jag skriver under:
Allt är Aynez fel! 😉

Men skön läsning billy, håller tummarna för att du kan få följa din plan 🙂
Lätt att det spårar ur. Därför jag försöker så gott jag kan att hålla mig till ett projekt åt gången för annars slutar det med att jag sitter med 10 halvfärdiga projekt.
Skrev ihop lite om "Donatorer vs. Nyproducerade delar".
Grymt skrivet:)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tackar tackar!

Helgen spenderades mest med att tvätta kassetter.
Ska snart fortsätta mitt bygge av Super Mario World: Return to Dinosaur Land och löda bort chip på de kretskort som ännu inte är tömda.
Sweet man! Blir det ett par till salu här på forumet? Såg att aynez hade ett hos sig utan etikett 😉

Yes Box! 🙂 etiketter och boxar är på g!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Nu har jag rensat alla kretskort till Snes jag hade liggandes, kanske 25st eller så. Jag har iaf 10 som passar till return to dinosaur land.

Jag har dock en till låda med donatorer som jag inte har öppnat ännu. Det som gör att jag inte tagit tag i den ännu är att det finns en bra spel i den, så jag funderar nästan på att spara ex bomberman och streetfighter eftersom dessa kan spelas även fast de är på japanska.

Vad tycker ni om rollspel, bör jag bara lägga in den Engleska översättningen på dem och spara etikett som det är? Känns fel att ta bort etiketten på Final fantasy t.ex.

Så vad är nästa steg? Nu är jag redo för att löda på alla chip jag programmerat (10st) och sedan börjar lödning av ytmonterade chip samt programmering av dem (superCiC) så att spelen blir regionsfria 🙂

Gillar din ide angående att "bara" lägga in engelska översättningen, kanske går att göra även på Bomberman och SF?
Du får ju väldigt snabt och billigt spelbara kasetter 🙂
Är etiketten i hyssat skick så behåll den helt klart. Har ett Super mArio RPG som bara är inlagt en engelsk rom på.
Coolhets nivåer på språk på etiketten:
10 poäng - svenska
9 poäng - japanska
8 poäng - engelska
3 pong - franska
2 poäng - spanska
1 poäng - tyska
Jag hade också bara byttt till engelsk rom på tex. FF
Uppdatering från dagens "terapisession":
De final fantasy jag har som är japanskt är Easy version av FFIV. Detta har ingen färdig översättning. Antingen kör jag på den "ofärdiga" eller så lägger jag in den vanliga översatta versionen.

Breath Of fire och YS wanders from ys blir två andra spel jag ska löda in översättningar i och behålla labels till.

Såååå, över till lite reprobyggande:
Idag byggde jag lite return to dinosaur, Zelda parallell worlds samt ett spel jag inte byggt innan..

BS Zelda Map 1 och 2 till Super Nintendo 🙂

Näst på tur i byggandet är lite mer return to dinosaur samt Secret Of mana 2 eftersom tentakeln var så snäll och sålde ett 32mbitchip till mig.

Rätt bra jobbat en vardagskväll kan jag tycka, jag är nöjd. Och väldigt bra terapi 🙂

Billy, du fattar vad det handlar om!

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in