Från utskrift till färdig etikett/label/dekal

10 augusti 2015Senaste svar: 10 977 visningar32 svar
Är det här rätt del av forumet?

Så här gör jag mina etiketter

Utskrivna direkt från tryckeri:

Grov kapning och laminering:

Ibland går det åt skogen när man laminerar:

På med dubbelhäftande folie, modell svinstark:

Så, dubbehäftande folie är på och etiketterna är skurna:

Innan jag hittade den här magiska hörnklipparen..

Snygga hörn gör väldigt stor skillnad:
Jag har faktiskt funderat på hur man rundar hörnen på ett bra sätt 🙂

Jag trodde de printades med färdigt klister, men där hade jag fel 🙂

Bra guide!
Snyggt tom tusan. Älskar sådan här bildserier som visar produktionen fram till färdig produkt 🙂 Glömmer dock alltid av att göra det själv, haha
Tackar!

Har själv letat efter nått liknande men det verkar inte finnas någon bra guide för hur man gör etiketter.

Det är lite lurigt med tryckerier, dom som gör klistermärken är så stora så dom vill inte göra små serier, minst 200st.
Sen verkar det som om dom inte vill skära i papper, antagligen därför alla repro etiketter man ser på nätet är i vinyl istället. Sätter man klister själv kan vilket litet tryckeri som helst hjälpa en, några vågar inte köra klisterark i sina maskiner, det är väl ganska förståeligt.
Skulle vara kul att se något liknande om boxar!
Det ska jag absolut ha i åtanke nästa gång jag bigar till en box 🙂
Det ser jag fram emot 🙂
Jag testade att göra etiketter idag efter lite tips från Tentakeln.

Printade ut några stycken etiketter..

Efter utskriften satte jag dit en remsa bred packtejp över hela bilden (tips av vår dreadlockbestyckade vän), det blev lite luftbubblor, men de gick bra att trycka ut. Man behöver inte nämna att jag biter ner mina naglar till sjukligt låg nivå, detta är jag redan medveten om 🙂

Använde en vanlig ställbar budgetkniv från biltema och skollinjal för att skära efter kanterna

Efter det behövde jag något för att skära rundade hörn. Det visade sig efter lite funderande att ICA-kortet (går bra med alla typer av plastkort, de följer en standardmall) hade en näst intill exakt rundning på hörnen.

Det var lite knepigt att skära hörnen med denna typ av kniv. Jag ska nog satsa på att köpa en rund hörnstans för ändamålet. Jag tror att den MrT använder är denna
Resultatet ser ni här, Det ser faktiskt mycket bra ut IRL. Jag råkade dock ta lite för mycket på ovan- och undersidan, samt att hörnen som sagt blir bättre med en klippare avsedd för det jobbet.
Sen är just denna design på label inte perfekt, loggan måste göras större t ex. Men detta var ju bara ett test 🙂

Ursäkta bildstorleken, men jag orkar verkligen inte förminska dem nu 😛
Bra jobbat! 🙂

Stansen jag använder ser exakt likadan ut, 3mm radie på hörnen

Skrivet som hastigast via Tapatalk
Den där tekniken känns bekant, kör inte gametechus på något liknande? https://www.youtube.com/watch?v=i_zyU3qc3RI
Så länge det är syra fri tejp borde det ju va lugnt. Typ TESA

Snyggt med en fin guide!!

Lagt beställning på en sånt hörnklippare ^^

Of Topic:

FYI så följer de flesta plastkort samma standard dvs CR80.
Korten kan vara smarta kort med både chip och mifare men måtten för höjd, bredd, tjocklek samt hörn är likvärdiga med vanliga "dumma" plastkort.
Det finns undantag med vissa kort men då följer de andra standarder typ cr79
🙂
Skönt! Då är vi snart fler som kan bygga etiketter 🙂

Jajamen!
Vad är det för papper ni använder btw?
Jag har använt mig av självhäftande fotopapper från kjell och laminerat med packtejp.

Är det någon som har hittat tejp som är tillräckligt brett för nes etiketter?
Jag har kört med 80gram standard papper och dubbelhäftande A4 ark, finns på Panduro.
http://www.pandurohobby.se/Katalog/30-Papper-Stamplar/3040-Tillbehor/304020-Fastmaterial/1/025818-Dubbelhaftande-folie-21x30-cm
Jaha oj så man behöver inte ens ha fotopapper? Detta förändrar ju allt, tack för tipset!
Jag körde vanligt office-papper 80g. Hade dock ett riktigt as till printer till mitt förfogande 🙂

skickat med röksignaler från Örebro till internetz med hjälp av Tapatalk
Wow tack för guiden! Det här måste jag göra. Har ett par riktigt slitna etiketter.
Laminering är vanlig transparent pack tejp eller?
Yes. Jag använder en Clas ohlsons packtejp. Finns i ett par tjocklekar, jag har den smalare

skickat med röksignaler från Örebro till internetz med hjälp av Tapatalk
Skulle rekommendera en som man vet är syra fri, annars påverkas dom av UV spricker, torkar, byter färg.

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in