Fäst

Chattrummet

24 augusti 2015Senaste svar: 159 835 visningar2422 svar
Det här var en tråd som saknades, den självklara chatt-tråden 😃 Ordet är fritt! Säg god morgon, fråga hur vädret är runt om i vårt avlånga land, berätta om dagens planer, tipsa om spel eller verktyg. You name it!
Jag är också pepp på det. Har sätt på Youtube att det ska fungera. Men inte provat själv.

Testa du först, sen kör jag 🙂

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
eller kör du först och testar med de spelen jag vill spela och delar imagen med mig 😛

Hmm ska man påbörja ett nytt projekt kanske, har redan för många för att hinna med så ett till kan ju inte skada...
Kör ba! 🙂 Skyroads är ruskigt skoj

Får nog bli att köra det på en gammal dator istället... Har redan "för många" Rpi i bruk för tillfället...
Hur gammal då? Har du 486a ståendes?

nej tyvärr inte, har bara 5 st pentium, vet ej hur snabba de e (och bärbar 286). Fick nyss igång en som hade ME installerat, dock hänger den sig efter några min 😡

En öl, sen blir det tillbaka till förrådet och leta vidare efter delar att byta ut
Bbilly#2267
Ska vi inte dra ihop en tråd om dos? 🙂 blev ju taggad själv när ni började prata om det 🙂 lista hur man kör det på datorer (och ev hackade konsoler) samt vilka spel man bör skaffa.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Do it!

Hittade (om jag minns rätt) den första datorn förutom c64 som vi hade hemma när jag växte upp, tyvärr har den blivit uppgraderad till en pentium på hela 75MHz... Den startar fint tills den inte hittar tangentbord, någon som vet var (om) man kan få tag i adapter för att koppla in PS/2 tangentbord och mus?

Finns fortfarande 🙂

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Bära upp en dator och spela dos-spel blev mer omständligt än planerat...

Först var det fel på grafikkortet, så var tvungen att leta upp ett annat och byta. Sedan hängde sig datorn efter någon minut så lettade upp annat ram-minne. Då funkade den några minuter längre iaf. Tänkte ta och installera win95, men det ville sig inte (hittade skiva+nyckel i källaren) verkade inte gilla att gå från win me till win 95. Letade upp en nyckel för ME och brände ut en skiva för att ominstallera, men sket sig 😞 Letade upp disketter för dos (6.22) men fick felmeddelanden när jag skulle installera... Brände ut en boot-skiva för att formatera hdd, och testade dos igen utan framgång.

Bytte till slut hdd och då var det inga problem att installera dos 6.22. Win 95 verkar knepigare att få till då jag inte hittar cd-romen i dos Nu håller jag på att installera win 3.11. Får se om ag nöjer mig med det (om det funkar) eller använder 3.11 som ett mellansteg till win95

EDIT: känns som man blivit lite för bortskämd när det gäller drivisar... Verkar inte va så enkelt i dos eller win 3.11 att få till att den ska fatta att man har cd-läsare... Får bli att köpa en usb-diskettstation så man kan lägga över filer från vanliga datorn till diskett och sedan få in det på "halv-retro-datorn"
Du ger inte upp iaf .
Ett problem som kanske kan uppstå. Har läst att dos-spel inte har någon begränsning på hastighet. Så om man har för bra dator går det supersnabbt. Kan det vara så tro?

Ttevey#2272
Det stämmer för vissa spel japp. Tex. Warcraft 1 kommer jag ihåg gick jättefort på en nyare dator.

Angående DOS spel på nyare datorer då finns programmet dosbox.

Ttevey#2273
Såg nu att dosbox även ligger med i retropie

snotcrow skrev:Mäktigt romraptorn! Visst är det tyskland det är i?

Jepp, i Köln.
jo vissa spel blir problem med för bra dator, theme park har jag för mig med var ett sådant =(

Skulle köpa en usb-floppy idag på classe, men klanten jag pratade med i affären hittade inte dem på lagret... Så får bli att testa en annan classe imorgon.

Iaf installerat "the newest and easiest way to do what you want to do with your PC". Kom att tänka på att jag inte behövde ha drivisar för cd-rom till dos för att få in det. En startdiskett som hade det inbyggt och sedan kopiera över filerna från win95 skivan till hårddisken, starta om och köra installationen. Känns dock som det endå kommer underlätta med en usb-floppy, när man ska in med andra drivisar som grafikkort/ljudkort osv, så slipper man bränna massa skivor med det (samt floppy känns bättre 🤓 )

Bbilly#2276
Å vilka minnen! 🙂 och theme park också!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Settlers och transport tycoon! Oj oj vad tid man lagt ner

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Trevlig helg 🙂
Detsamma! Blir det renovering i helgen? 🙂
Desamma på er, här ska köpas barnkläder och lödas snes spel!
FöregåendeSida 114 av 122Nästa

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in