Emulatorpc i miniformat
7 August 2016Senaste svar: 58 visningar5 svar
Nu var det dags för mig att packa ner en del av mina konsoler och ersätta dem med en emulatordator.
Anledningen är pga platsbrist men konsolerna ska sparas om det ändras i framtiden 🙂
Tanken är att datorn ska fungera så likt som en konsol som möjligt, ska fokusera mycket på att optimera boottid bl.a
Inget tangentbord eller mus kommer att vara inkopplat utan allt styrs med en dual shock 4 och tanken är att steam big picture ska agera front end för alla spel.
Följande komponenter kommer att användas:
Komponenter jag köpt:
i3 3.6ghz - (500kr)
Msi h81i - (700kr)
Fractal design Node 304 - (400kr)
Corsair modulärt nätaggregat på 600w - (300kr)
Intel 60gb ssd - (220kr)
Adapter minihdmi till HDMI med vinkel - (20kr)
Windows 10 licensnyckel - (200kr)
Summa komponenter jag köpt - (2340kr)
Komponenter jag redan hade (uppskattat värde):
4gb ram (kommer uppgradera till 8 eller 12gb i framtiden) - (200kr)
Bluetooth USB-sticka (har en från belkin som jag hoppas klarar av ds4windows) - (100kr)
Wi-fi USB-sticka - (150kr)
HD 1-2TB beroende på vad jag har hemma. (500kr)
Uppskattat begagnadvärde totalt - (950kr)
Komponenter jag fått:
GTX 460 - (400kr)
Artic silver (kylpasta) - (30kr)
Uppskattat begagnatvärde totalt - (430kr)
Ca-värde totalt: 3800kr
Komponenter jag köpt/fått men som inte passat:
Gigabyte h81n-d2h (saknade plats för grafikkort, hade passat bättre i htpc eller filmserver)
Gtx 560 (mrTentacle hade slängt på en monsterkylare som gjorde att kortet blev för brett för mitt chassi)
Kostnaden för det här projektet blir ungefär 2000kr (EDIT, snarare 2400kr) men då förutsatt att jag har haft en del komponenter hemma, fått ett grafikkort samt varit uthållig på Blocket med bra deals och prutat lite såklart 🙂
Följande ska emuleras:
"Allt upp till n64/ps1" ska i princip köras via emulator "som vanligt".
PS2 och gamecube/Wii kan å andra sidan utnyttja kraften i datorn och skala upp bilden till hd-kvalitet 🙂
Till emulatorn Dolphin kan man ladda ner högupplösta texturer och pscx2 (ps2) ska tydligen göra ett bra jobb med uppskalning.
Genom att skapa .bat-filer så kan man lägga in spel i steam som sedan öppnar en emulator med rätt romfil vald did start så att säga.

Med en vanlig adapter för minihdmi till HDMI så går inte datorn in i en mediabänk så en vinklad adapter är på väg. En vinklad strömkabel skall fixas också 🙂
Anledningen är pga platsbrist men konsolerna ska sparas om det ändras i framtiden 🙂
Tanken är att datorn ska fungera så likt som en konsol som möjligt, ska fokusera mycket på att optimera boottid bl.a
Inget tangentbord eller mus kommer att vara inkopplat utan allt styrs med en dual shock 4 och tanken är att steam big picture ska agera front end för alla spel.
Följande komponenter kommer att användas:
Komponenter jag köpt:
i3 3.6ghz - (500kr)
Msi h81i - (700kr)
Fractal design Node 304 - (400kr)
Corsair modulärt nätaggregat på 600w - (300kr)
Intel 60gb ssd - (220kr)
Adapter minihdmi till HDMI med vinkel - (20kr)
Windows 10 licensnyckel - (200kr)
Summa komponenter jag köpt - (2340kr)
Komponenter jag redan hade (uppskattat värde):
4gb ram (kommer uppgradera till 8 eller 12gb i framtiden) - (200kr)
Bluetooth USB-sticka (har en från belkin som jag hoppas klarar av ds4windows) - (100kr)
Wi-fi USB-sticka - (150kr)
HD 1-2TB beroende på vad jag har hemma. (500kr)
Uppskattat begagnadvärde totalt - (950kr)
Komponenter jag fått:
GTX 460 - (400kr)
Artic silver (kylpasta) - (30kr)
Uppskattat begagnatvärde totalt - (430kr)
Ca-värde totalt: 3800kr
Komponenter jag köpt/fått men som inte passat:
Gigabyte h81n-d2h (saknade plats för grafikkort, hade passat bättre i htpc eller filmserver)
Gtx 560 (mrTentacle hade slängt på en monsterkylare som gjorde att kortet blev för brett för mitt chassi)
Kostnaden för det här projektet blir ungefär 2000kr (EDIT, snarare 2400kr) men då förutsatt att jag har haft en del komponenter hemma, fått ett grafikkort samt varit uthållig på Blocket med bra deals och prutat lite såklart 🙂
Följande ska emuleras:
"Allt upp till n64/ps1" ska i princip köras via emulator "som vanligt".
PS2 och gamecube/Wii kan å andra sidan utnyttja kraften i datorn och skala upp bilden till hd-kvalitet 🙂
Till emulatorn Dolphin kan man ladda ner högupplösta texturer och pscx2 (ps2) ska tydligen göra ett bra jobb med uppskalning.
Genom att skapa .bat-filer så kan man lägga in spel i steam som sedan öppnar en emulator med rätt romfil vald did start så att säga.

Med en vanlig adapter för minihdmi till HDMI så går inte datorn in i en mediabänk så en vinklad adapter är på väg. En vinklad strömkabel skall fixas också 🙂
Bbilly#1
I väntan på chassi och nätaggregat så har jag googlat på hur mjukvarudelen kommer att se ut.
Min tanke är att installera Windows 10 och någon form av VNC så jag kan styra datorn från min laptop i soffan.
Sedan så tänkte jag gå igenom lite guider för att optimera Windows, se om det finns något man kan ta bort/avaktivera samt kolla vad man kan göra för att korta ner startuptiden.
- Om man kan byta ut bootloggan på moderkortet så ska det göras 🙂
- Startupskärmen för Windows ska tas bort.
- Kodi kommer starts i fullskärmsläge så fort datorn startas (via launch2kodi eller vad det heter).
- i Kodi kommer jag installera ett plugin som visar upp alla roms och som har möjlighet att starta emulatorer i fullskärmsläge för att sedan gå tillbaka till Kodi när man är klar.
- ds4windows ska installeras för att få dualshock 4 att funka.
- drivrutiner eller liknande för att få igång wiimote.
- Steam ska installeras samt kodiplugin för att starta steamspel.
Jag har länge tänkt köra steam big picture som frontend men det slog mig att Kodi kanske är bättre lämpat. Funderingar kring det?
Gällande hårddisk så blir det en ssd och en 3tb Wester digital Green. Det var länge sedan jag använde Windows så ska kolla om en hårddisk som inte används går ner i sömn eller liknande. Skulle vara skönt för ljudnivån och strömåtgången då hårddiskar drar en del.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Min tanke är att installera Windows 10 och någon form av VNC så jag kan styra datorn från min laptop i soffan.
Sedan så tänkte jag gå igenom lite guider för att optimera Windows, se om det finns något man kan ta bort/avaktivera samt kolla vad man kan göra för att korta ner startuptiden.
- Om man kan byta ut bootloggan på moderkortet så ska det göras 🙂
- Startupskärmen för Windows ska tas bort.
- Kodi kommer starts i fullskärmsläge så fort datorn startas (via launch2kodi eller vad det heter).
- i Kodi kommer jag installera ett plugin som visar upp alla roms och som har möjlighet att starta emulatorer i fullskärmsläge för att sedan gå tillbaka till Kodi när man är klar.
- ds4windows ska installeras för att få dualshock 4 att funka.
- drivrutiner eller liknande för att få igång wiimote.
- Steam ska installeras samt kodiplugin för att starta steamspel.
Jag har länge tänkt köra steam big picture som frontend men det slog mig att Kodi kanske är bättre lämpat. Funderingar kring det?
Gällande hårddisk så blir det en ssd och en 3tb Wester digital Green. Det var länge sedan jag använde Windows så ska kolla om en hårddisk som inte används går ner i sömn eller liknande. Skulle vara skönt för ljudnivån och strömåtgången då hårddiskar drar en del.
Bbilly#5
La in lite till i förstainlägget 🙂
Om jag använder datorn mycket så funderar jag på att köpa följande (uppskattat begagnatpris om ca 1 år):
- i5-processor för att få 4 kärnorn (behövs till nyare PC-spel samt kommande emulatorer för ex ps3, wiiu etc) - (1000kr)
- gtx 960/970/980 - (600/1000/1400)
- 8-16gb ram (500-800kr)
Om jag använder datorn mycket så funderar jag på att köpa följande (uppskattat begagnatpris om ca 1 år):
- i5-processor för att få 4 kärnorn (behövs till nyare PC-spel samt kommande emulatorer för ex ps3, wiiu etc) - (1000kr)
- gtx 960/970/980 - (600/1000/1400)
- 8-16gb ram (500-800kr)