Mina projekt [FRSJ, Firebrand]

23 January 2016Senaste svar: 83 visningar6 svar
Här tänkte jag presentera de ROM-hack jag har pulat med.

Spy vs Spy, The Island Caper
Detta var ursprungligen Nangoku Shirei!! - Spy vs Spy, en Famicomexklusiv titel.

Detta var vad jag började med:

Det finns en USA prototyp, men den fick ingen release. Jag använde dock informationen som prototyp-ägaren har lagt upp här 🙂

Detta var mitt första ROM-hack jag ändrade bara titelskärmen och fick hjälp av några av de grymma kodarna på romhacking.net

Så här blev det:

Video här när jag kör från min Powerpak:
YouTube video

Faxanadu, SRAM hack och ocensurerad
Faxanadu är ett av mina favvospel, grym musik och mkt nötande och sådär lagomt NES-svårt 🙂 Men jag har alltid stört mig på att en del spel har lösenordsystem med ofantligt många tecken. Och som i USA-releasen på detta spel, har tecken som knappt går att urskilja från varandra.

umaggot på romhacking.net hade gjort några hack, typ SRAM för att spara till batteri och slippa lösenordet. Sedan så hade en annan fixat det som blev bortcensurerat i den västerländska releasen, typ alla kors osv. och även byta teckensnittet till det som används i PAL-releasen.

Problemet med SRAM-hacket var att det bara funkade på den japanska ROM:en, så det måste ju fixas. Så jag lade över umaggots kod över på USA-versionen och fick tweaka den för att det skulle funka.

Det är en liten grej kvar och det är password-bilden dyker upp innan spelet laddas, så det måste jag städa bort (när tid finns)

Så här blev resultatet (sorry för lite dålig skärpa där i början):
YouTube video

I höstas så blev umaggot klar med sitt mastodontprojekt att översätta den japanska versionen till engelska och allt med allt som finns ovan. Dock så "måste" man ha ett SXROM-pcb för att kunna få ut en repro på det och det finns så vitt jag vet inte till NES, bara till Famicom.

Med min version så kan man köra med SNROM, som inte är helt enkel att få tag i heller iofs, men det finns nya PCBs man kan köpa 🙂

Kid Icarus, SRAM spara och ladda
En annan av mina favoriter är Kid Icarus, men som har ett sådant där förbaskat jobbigt lösenordssystem som Faxanadu. Och med erfarenheterna av just Faxanadu, så tänkte jag att jag skulle försöka ge mig på att kapa bort lösenordsfunktionen och ersätta den med ett SRAM med en spara och ladda funktion.

Här är slutresultatet:
YouTube video

Ursäkta det låga ljudet, men ett av barnen sover i rummet bredvid 🙂

Jag har även översatt det mesta av Kid Icarus (med assistans av Rom Raptor) på nytt med lite längre textsträngar och flyttat om lite grafik osv, men jag får se om jag kommer att göra klart det

Har några fler saker på g, men får återkomma till dem.
Kul! Snyggt!
Du kanske vill hjälpa till med title screen hackande till Ankliv 1 och 2 så jag kan fokusera på översättning? 🙂

Sent from my iPhone using Tapatalk
Så roligt, verkligen bra jobbat 🙂

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Tack grabbar, det värmer en nörds hjärta 🙂

billy: har du något påbörjat eller är det från scratch?
Aynez har en skärm designad i Photoshop där han exporterat tiles, men jag tror att orginalfilen försvann 😞 så från scratch är jag rädd!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Lite nytt om mitt Kid Icarus hack 🙂
Imponerande!

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in