[Philips Tele-Spiel ES2203] - defekt loppisfynd

12 February 2016Senaste svar: 2,499 visningar8 svar
Hittade ett "defekt" gammalt Tele-spiel ES2203 på pingstkyrkans secondhand i helsingborg för ett tag sen.

Det var komplett med både manual och kartong riktigt fint.

Vid första anblicken så såg det bara ut som att kontakterna till batterierna hade oxiderat och kunde därmed inte leda någon ström vidare in i maskinen,
jag rengjorde dessa och allt var frid och fröjd 9V kom ut från själva batteripaketet men icke! konsolen ville inte vakna till liv.

Jag tog då isär den (idag) för att mötas utav dessa finfina kretsar (helvete vad tekniken har gått framåt)

Ovansidan:

Undersidan:

------------------------------------------

FELSÖKNING

Inledde felsökning nu och tog fram min multimeter

1. Jag hade 9V in från batterierna
2. Då jag hade hittat information och pinout över chippet i konsolen så letade jag upp Vcc på chippet och kollade om det fick någon ström in. 0V
INFO

då måste något vara trasigt på vägen helt enkelt

3. Jag började om från inmatningen och mätte mig fram till DC-jacket, allt verkade helt fram till hit.
4. Fortsatte mot strömbrytaren och allt funkade hur bra som helst inga brott än sålänge
5. Efter strömbrytaren så var det 0V igen (jag kollade snabbt om konsolen ens var påslagen och det var den inte den var ställd på OFF så jag slog till strömbrytaren och mätte igen.
Nu fick jag 0V både före och efter strömbrytaren...
6. jag lödde av det gamla trasiga "lagade" batteripaketet och tog en 12V, 1A strömadapter som jag hade liggandes och lödde dit istället
(enligt specifikationen som jag hittade så klarar chippet av max 12V)
7. kopplade in adaptern i uttaget och vips så gick skiten igång xD blip, blop deluxe!

slutsats - batteripaketet var trasigt hela tiden 😛 wellwell

nu har jag testat spela lite och det funkar men jag få så hemskt mycket störningar på bilden att det bara är jobbigt,
kan det bero på att antennkabeln är så gammal och bara behöver bytas ut mot en ny och bättre?

här har ni iallafall härligheten in action och mig spelandes mot ingen mindre än mig xD

YouTube video

kommer att testa byta ut antennkabeln sen när jag införskaffat en ny och hoppas på bättre resultat!
Nice , att göra en egen trubbel shooting är faktiskt den rätta vägen att hitta konstiga fel på dessa retro spel oftast så är det ganska enkla saker som spökar bra jobbat .

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Roligt chip 🙂
Hittade ett gäng scheman på Wikipedia
http://www.pong-story.com/GIMINI1978.pdf
Verkar tyvärr inte som just den här modellen har komposit video ut

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Indeed it is, tack!:D finsjusterade rf signalen med potentiometern på konsolen och får det någorlunda okej men översta delen på skärmen blir alltid kass så fort jag släpper den.

Denna är rätt sleten men vill inte ta bort den och förstöra den autentiska looken. Kan man inte bara lödda dit ett fast motstånd som är likvärdig den befintliga inställningen sen lödda bort benen så inte potentioletern gör något.

Nä jag såg det mrTentacle jag tog fel på 8:an och 3:an -.-\'

Såhär ser det ut nu, helt spelbart 😃!!

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
mm, du skulle ju kunna löda dit en pot på undersidan?
o.O du är inte dum du 😛 smart xD!

Du behöver nog inte ta bort den gamla poten, ställ den till max motstånd bara 🙂

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Afan trodde det skulle bli kaka på kaka 😛 ska testa köper en på electrokit på måndag 🙂

Körde lite mer fininställning och böjde upp potentiometern som har blivit intryckt och nu blir bilden skitbra 🙂 delvis

Allt ser bra och stabilt ut bortsett från poäng delen av skärmen.
Så fort där är någon horisontell grafik på skärmen så flippar det ut.

Kollar man på chippet och pinout så finns där på nr 24 - score and field output
ska fortsätta felsökningen där efter pin24 och kolla om någon komponent ser galen ut ^^

YouTube video

Så fort det är ettor så ser allt bra ut 😃

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in