Kreese

30 oktober 2015Senaste svar: 75 visningar10 svar
Hejsan!

Jag heter Robert Kreese. Jag har i princip alltid varit fascinerad av datorer, spelkonsoler och tekniska prylar överlag.

Min första dator var en:

Texas Intruments TI-99/4A på bilden är även ett av mina favoritspel till den, Parsec. Anledningen till att jag skaffade en sådan var för att min kusin och hans kompisar hade sådana. Min kusin är nästan exakt 10 år äldre än mig och har under mina första datorår varit en stor inspirationskälla. Det var hemma hos honom jag första gången testade att spela spel som Parsec, A-maze-ing och massa andra roliga Texas TI-99/4A spel. Jag var grymt imponerad av min kusins alla tillbehör (som jag själv aldrig skaffade). Han hade en talsyntes och en diskdrive. Dessutom tror jag att han redan på den tiden hade ett modem, men jag är inte riktigt säker...

Tiden gick och min kusin och hans kompisar bytte upp sig till Atari ST, och jag likaså. Driftiga som dessa ungdomar var så startade de en datorförening. ST-Revolution blev namnet på denna Atari-förening. Denna förening, som började som en liten lokal förening, växte sig stor och hade flera hundra medlemmar, runt om i Sverige, efter några år. ST-Revoultion hade en egen klubblokal. Där var det träffar ett par gånger i veckan, och unga som gamla träffades för att snacka datorer, spela spel osv. I klubblokalen stod även föreningens BBS, STacken. Telefonnumret dit kommer jag ihåg fortfarande: 0142-19331. Föreningen gav ut en klubbtidning som hette STen. Den skrevs av medlemmarna själva. Självklart blev jag också medlem i denna supertrevliga förening.

Min första Atari ST var en 520 STFM, men jag uppgraderade ganska snart till en Atari 520 STE. Minnet uppgraderade jag från 512 kb till hela 2 Mb. På bilden ovanför är spelet Obsession.

Under den första tiden med min Atari så var det enbart spel som gällde, men rätt snart började jag utforska andra områden så som, grafik (Degas Elite), samplingar (ST-replay sampler) men även lite programmering (GFA Basic). Mina programmeringskunskaper var på en riktigt låg nivå. Jag hade lekt lite med Basic på kompisars C64 och kund i princip inte något. Då startade föreningen ST-Revolution en GFA-Basic kurs. Killen som höll i detta hette Lars Norman, och det är väl honom, både jag och mina kompisar som pysslade med Atari, har att tacka för att det blev några skapelser på datorn och inte bara spelande. Vi startade nämligen relativt snart en demogrupp som vi kallade för FRB (Four/Five Real Boys). Vi upptäckte dock snart begränsningarna med GFA-Basic och ville prova att programmera assembler. Då behovet fanns så startade ännu en gång föreningen ST-Revolution en kurs. Denna gång en Assembler kurs, som hölls av Roine Stenberg (killen som antagligen är mest känd för sin JagServer utveckling på Atari). Plötsligt så var vi riktigt duktiga på att programmera demos, ja i alla fall mina polare. Själv höll jag mig till att snickra ihop diverse musik. Vi startade demogruppen Zeal. Fyra demos och ett relativt roligt multiplayerspel hann vi släppa!

Vid sidan av detta gillade jag fortfarande att spela spel. Mestadels blev det såklart Atari ST/STE spel, men även en hel del C64 hemma hos polare. De spelen jag spenderat mest tid var dock på formatet NES. Jag hade dock även både Game Boy och Super Nintendo.

Nintendo 8-bitars, Game Boy och Super Nintendo. Vilka otroliga spelminnen. Nätter där man slitit i frustration eftersom man bara hade hyrt ett NES och var tvungen att komma så långt som möjligt på den korta tid man hade konsolen hemma. Dagen då man äntligen kunde köpa sitt egna NES med Ice Climber för 1495:-. Dagen då Game Boy kom och man hängde på låset och köpte en på releasedagen. Nästan likadant med Super Nintendo. Fast där hann det gå några veckor innan jag skaffade det.

Med denna bakgrund så började mitt spelsamlande runt 2001. Jag hade hållt på en del med emulatorer och var med och drev den svenska sidan Swedish Emulation News. Plötsligt kände jag ett sug efter "the real thing". Jag kom i kontakt med en kille som gick under aliaset Quartex via Blocket. Jag hade precis flyttat från lilla Mjölby till storstaden Göteborg. Jag var singel och tjänade relativt bra med pengar. Det passade perfekt. Jag köpte ett NES på nytt och började uppleva mina barndomsminnen. Efter ett tag kom suget efter mer. Jag märkte rätt snart hur lätt det var att handla över internet och via Tradera. Redan på några veckor växte min samling med NES-spel sig skapligt stor.

Samlandet tog överhanden i mitt liv. Allt kretsade kring att köpa mer och mer. Nästan på en sjuk nivå.

Bild 1 - 2005-08-08
Bild 2 - 2006-11-07

Usch, så vill jag inte ha det igen! Nej nu får det vara lite hejd på shoppandet. Man har ju hunnit bilda familj och har annat att lägga både tid och pengar på. Jag sålde av nästan allt i min samling och har inte ens 100 spel kvar. Det jag behållit är ett NES, Game Boy, Atari STE, Nintendo DS, Game Boy Advance, Sega Mega Drive, Playstation Portable, Playstation 1, Playstation 2 och Playstation 3. Det är en hel del konsoler bara det. Några spel till varje konsol har jag såklart också.

Nu försöker jag hålla mig till spel som jag gillar extremt mycket eller har någon relation till.

Dessutom försöker jag använda mina konsoler och datorer till mer kreativ sysselsättning. Jag skapar t.ex. chipmusik till NES, Game Boy och Atari ST. Mer om detta på min hemsida: www.kreese.com

Jag är även en av de som var med och startade upp Retrospelsmässan.
Wow! Wow! Vilken presentation 🙂
Sjukt kul att läsa.

Varmt välkommen till forumet!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Varmt välkommen och tack för en såpass fin presentation 🙂
Det jag hört av din musik är riktigt riktigt bra 🙂 så pass bra att till och med jag som normalt sett inte gillar "TV-spelsmusik" (utanför spelen då vill säga) har slagit igång RSM 2015-låten några gånger och diggat loss 🙂

Du som är i svängen. Känner du till Örebros lokala hjälte "Maktone"?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Tack för att du tog dig tid att skriva ihop den där presentationen. Nörd
tarmen vibrerade igenom hela läsningen 🙂

Din musik är sjukligt bra. Har väl egentligen bara hört Alwas awakening och rsm2015 låten.
Visst var du inblandad i NES kassetten Project Pal? Har inte hört den, men sätt den 🙂
Välkommen Kreese, lika trevlig presentation som du är i verkligheten // En RSM funktionär 🙂
Välkommen hit!
Riktigt bra läsning, nästan så att man blev sugen på att skriva om sin egen presentation.
Kul att du varit involverad i demoscenen, har aldrig själv varit involverad men tittar in på pouet.net ibland för att kolla på demos.
Riktigt bra musik du gör! hamnade rakt in i chipmod listan på spotify.
Är stort fan av chipmod musik, favoriterna är nog Razor1911\'s chipdisks och det mesta med Dubmood.
Kreese skrev:
Nu försöker jag hålla mig till spel som jag gillar extremt mycket eller har någon relation till.

Välkommen! Verkar som vi har ungefär samma inställning till spelsamlande. Jag försöker begränsa min samling till spel jag faktiskt tar fram och spelar till och från.
Tack. Presentationen skulle kunna bli ännu längre. Mycket jag missat. Bl.a. som snotcrow skrev "Project PAL".

Maktone känner jag till. Han har gjort mycket bra. Såg honom Live på en fest i 8 bitar för ett antal år sedan. Passade även på att prata med honom lite. Trevlig kille.

dubmood är riktigt bra också!
välkommen 😃!
Välkommen! 🙂

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Välkommen hit Robert! 🙂

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in