[NES] Laga trasiga spel

29 november 2015Senaste svar: 2 476 visningar6 svar
Jag har ett gäng, ca 8-9 stycken, NESspel som på ett eller annat sätt inte startar.

Symptomen är:
- spelet startar men grafiken ser konstig ut.
- spelet visar en vit bild (blinkar ej).
- spelet blinkar med en vit bild.

Alla spelen är rengjorda grundligt med ipaclean.

Spelen har antingen en mmc1 eller mmc3-mapper och vissa, ex super mario har ingen mapper alls.

Det som finns på kretskortet bortsett från prg/chr är: kondensatorer, ramminne samt mappers.

Är det någon som har lagat trasiga NESspel? Vad var felet?

Det jag tänker göra är att ta delar från ett fungerande spel och byta ut del för del tills det startar. Återkommer med resultat 🙂

UPPDATERING:
I 2 av 4 Super Mario Bros 3 var det CICchippet som var sönder. De andra två visar bara en vit bild.
Det jag kommer prova på dem är att löda om MMC3chippet och sedan byta ut lite kondensatorer.

UPPDATERING 2:
Ett spel av typen SLROM som visade "trasig" grafik lyckades jag inte fixa. Jag testade att byta ut allt förutom CHR och PRG.
Om jag ändå ska programmera nya chip och installera så kan jag använda det kretskortet som en donator för en repro istället.

Jag har ett till spel som verkar ha lite småproblem med grafiken också. Den ser inte så trasig ut men vissa ex. poängtexten lägger sig helt fel. Jag tänkte börja med att löda om alla chip på det här kretskortet för att sedan byta ut lite komponenter. Kommer i värsta fall användas som donator.
Kollar bara det självklara nu men har du testat spelet/spelen på ett ntsc nes alt ett nes med lockoutchipet avaktiverat?

Vet att vit skärm, blinkande vit skärm kan uppstå när man försöker köra med spel från fel region

Annars så kolla så att alla spåren är intakta på kretskorten, finns allt för många "rengöringsvideor" där folk använder sig av tex riktigt fint sandpapper eller stålborstar som kan slita upp/bryta kopplingarna precis ovanför kontaktytorna

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Har kollat allt sånt, kortet ser nytt ut. Jag har inte moddat mitt NES ännu, borde göra det för att se om CIC-Chippen kanske är sönder.

Blev tyvärr inget moddande idag 😞

Sent from my iPhone using Tapatalk
Drygt :/ ja är det inte ntsc spel så vet jag ej

Har du inte nes till famicom adapter?

uppdatering i förstainlägget.

Lurx, har tyvärr ingen sån :S
Du som har allt 😉 kul att du fick igång 2 avd 4 smb3 iallafall

Haha jag vet! 🙂
Har gett NES dåligt med kärlek! Nästa år ska jag fokusera mer på det dock, modda samt bygga repros!

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in