Framtiden för Modda.se

9 juni 2016Senaste svar: 73 visningar8 svar
Forumet har varit lite inaktivt på sistone och jag känner själv att jag inte har startat nya trådar på länge.

Om du fick bestämma framtiden för Modda.se, hur skulle den se ut?

Jag har en del idéer att sidan kan expanderas till annat än att bara vara ett forum men det vore kul att få höra vad ni medlemmar säger.

Alla förslag är välkomna!! 🙂

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag tror det har lite med säsongen att göra. När det blir vår och sommar så sitter man inte lika mycket och pular med sina små projekt, men sen när hösten och vintern kommer så blir det mer jobb igen 🙂
Det finns ju för övrigt rätt många moddningssidor på nätet, men ingen på svenska förutom modda.se, så jag ser gärna att den är kvar.
Här kommer mina lösa funderingar helt ofiltrerat...
Att forumet ska vara kvar är det väl inget snack om. Sen går det ju att utöka med tex. blog där man lägger upp tex. utförliga guider likt ifixit/instrcutables. Kanske få ut lite fler filmer på youtubekanalen.
Allt handlar väl om hur mycket tid folk vill/kan lägga ner. Att expandera med fler funktioner kräver att det uppdateras, annars finns det ingen mening med att expandera om det inte kommer nytt innehåll kontinuerligt. Sen är det alltid den svåra frågan satsa på grunden (forumet) för att sen när det växt till sig, expandera. Eller att först expandera för att få in mer folk till foumet?
Tack för inputen so far.

Forumet kommer alltid att finnas kvar, detta är ju grunden och det är ju anledningen att sidan ens finns 🙂
Youtubekanalen har legat på is eftersom jag inte haft tid att sätta mig in i allt som har med video att göra.
Tankarna är dock att försöka filma lite mer, helt klart!

Tankar som har slagit mig är att:
- Skapa en funktion för att ladda upp boxar, labels, kartor, manualer osv som medlemmar skapat.
- Donorsök för super famicom bland annat, men i längden för alla konsoler man kan bygga repros till med en riktigt bra sök.
- Ett mer strukturerat system för guider, som iFixit (hade tänkt att detta skulle blivit grunden till Modda innan jag startade med ett forum).
- Kanske kanske starta en butik för komponenter som pin headers, superCIC, batterier osv. Sånt som man inte vill behöva vänta 3 veckor på för att de ska anlända från Kina.
Apropå start av butik, du kanske ska dra igång ett samarbete med www.arkadbutiken.se ?
Modda är ett viktigt forum. Många andra fokuserar mer på spelen eller samlingar, medans modda fokuserar på det runt om spelen. Så det behövs 🙂
Jag gillar modda som den är jag. Inte flera hundra medlemmar gör det lite mysigt att hänga här 🙂

Men att lägga till en sida (modda.se/moddamods) som har ett gränssnitt med alla guider tjusigt uppställt. Så man lätt kan hitta vad man söker.
I vissa fall med en direktlänk till tråden på modda, och ibland om någon orkat så kan det vara en renskriven variant av tråden baserat på kommentarerna som uppkommit.
En tanke skulle vara om man fixar en Wordpress-del kanske? Så kan vi hjälpas åt att skriva guider/artiklar där. Sedan kan man länka diskussionerna hit.

Inläggen på Wordpress skulle kunna vara lite blandat som t.ex. Guider på olika moddar, eller kanske även "nyheter" på coola moddar man hittar som andra gjort.

Tänker typ som att det kunde vara:

www.modda.se - Wordpress sida med nyheter
www.modda.se/forum - Forumet
någon fom av wiki-sida med olika moddar vore nice. Så man enkelt kan hitta moddar till diverse maskiner.

typ, välja maskin->val av hårdvaru- eller mjukvarumoddar->olika moddar med instruktioner och länk till eventuell projekttråd (inte bara en länk till annan sida)
Jag tror att det är naturligt att aktiviteten varierar beroende på hur många projekt som är aktuella för tillfället. Jag har inte skrivit så mycket på sistone, men översättningen av Final Fantasy VI rullar på och borde bli klar innan hösten.

Jag tror inte att man behöver komplettera forumet med någon annan sida, utan man kan ha specifika trådar för alla släppta boxar, alla släppta patchar etc. som någon admin ser över till och från.

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in