[SNES] SuperCIC

4 september 2015Senaste svar: 14 693 visningar64 svar
Ett sätt att få SNES regionsfritt utan switchar.

Följande behövs:
PIC16F630 (programmerad med kod från http://sd2snes.de/files/supercic.zip).
Tvåfärgad lysdiod för att ersätta den röda originaldioden.
2st motstånd 180 Ohm.
Motstånd 10K ohm (om man vill ta bort originalCICn).

Guide finns här: http://www.mmmonkey.co.uk/snes-switchless-modchip/
Har du hunnit flytta 5v?

Skrivet som hastigast via Tapatalk
Haha! Se där, borde funka nu efter 5V ändringen.

Jag har svårt att jämföra bilder när jag sitter med iPhone så kan inte se några andra fel. Dock är det svårt att se men har du lyft benen 1, 2, 10, 11 på original cic chipet? Ser ut som dom är fastlödda direkt ovanpå.
Jodå allt funkar klockrent nu efter flytten av 5volt ^^

De är lyfta 🙂

Tack för hjälpen!
Wohoo 🙂

Skrivet som hastigast via Tapatalk
Ska fixa usa snes ikväll och se hur lång tid det tar ^^
Fick mitt chip i fredags så imorgon blir det test förhoppningsvis
Sweet, hör av dig om det skulle vara något jag har nog gjort alla fel man kan göra xD men det är igång och funkar skitbra nu ^^

Körde för övrigt med en blå/röd duoled dock så lyser de lite väl skarpt så får bara lödda på högre motstånd (200ohm atm)
Nu är modden klar och spelen funkar på respektive Hz-läge!
Det oranga läget (Auto) verkar inte funka riktigt då jag inte får någon bild. Svårt att identifiera region kanske? Det kan ha med min LCD monitor att göra. Får testa hemma på riktigt hårdvara. Anyway, switchar man manuellt till 50Hz/60Hz funkar det klockrent!

Lurx: Jag har svårt att se färgerna som fan på orange och röd. Hade varit najs med en blå/röd diod. Du får gärna posta ett exempel sen hur det blev.
Om du vill ha skarpare ljus på dioden är det inte lägre motstånd du ska ha då, typ 180 ohm?
(redigerat )
Vad läckert 🙂

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Ja jag ska bara få till dioden den lyser för starkt, så då behöver jag högra motstånd väl för att få den att lysa svagare?

Testade med 470 ohm igår ska testa med 1k ohm idag och se vad som händer.

Men visst ser det bra ut så kan du få en diod ^^
Japp högre motstånd ger svagare ljus
LOGIC!!
Trög jag är! Läste fel. Du ville sänka styrkan så ja, självklart högre motstånd.

Väntar spänt på bildexempel 🙂
Haha även de bästa kan tabba sig ibland 😉

Här är en bild från ntsc-u konsolen med 470ohm ska som sagt testa med 1k idag är aningen för stark, ska fixa fram bilder på blått och rött när jag är nöjd

Konsolen är sprucken i plasten och ser ut som skit jag vet 😛

Edit:

Och såhär ser snes pal ut men med 200ohm

Najs!
Jag vet med mig att fota LED är svårt då det blir så mycket mer ljusare på bild än IRL.
Exakt men det är för starkt för ögonen tror 1k blir perfekt isåfall kan jag lägga en lusdiod och två motstånd på lådan till dig om du står för frakten 😉

Testar ikväll när flickan har lagt sig och återkommer med bild/video
Attans! Jag var så ivrig innan idag att jag köpte 10st från Ebay för 17 kr. Jag måste lära mig ha att mera is i magen 😉
Men bra och veta att 1k ohm blir lagom. Gäller detta bägge färgerna?
haha det måste vi alla xD
ja men då väntar du på dem då förmodar jag
fick inte några bilder tagna men den röda lös behagligt med 1k
dock så tyckte jag att den blå lös för starkt även med 1,5k ska inom electrokit i eftermiddag och handla med mig 2k, 2,5k samt 3k för säkerhetsskull

jag köpte dessa:

http://www.ebay.com/itm/111292997315?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Köpte exakt samma 😃
Haha xD då säger jag det idag,
great minds think alike!

Den lila färgen matchar ntsc-u knapparna som fan 😃

Edit:

Såhär kan det se ut!

Bilderna ger ingen rättvisa till färgerna tyvärr

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in