[SNES] Reparation av Mario RPG
11 maj 2016Senaste svar: 4 016 visningar11 svar
Igår fick jag ett exemplar av Mario RPG att laga/återställa.
Jag förstår inte riktigt vad tanken bakom denna mod är, men jag skulle gissa att göra spelet regionsfritt. Eller kan det vara så att någon försökt överklocka?
Innan jag återställer kasetten så tänkte jag försöka dokumentera så mycket som möjligt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag förstår inte riktigt vad tanken bakom denna mod är, men jag skulle gissa att göra spelet regionsfritt. Eller kan det vara så att någon försökt överklocka?
Innan jag återställer kasetten så tänkte jag försöka dokumentera så mycket som möjligt.

Bbilly#1
Hittade en tråd på assembler games om samma mod http://assemblergames.com/l/threads/sup ... mod.52194/
Fungerar spelet på regionsfritt snes? Kul mod ändå 😃
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Bbilly#3
Just det här ska vara testat av Japon i både amerikansk och regionsfri SNES men fungerande inte alls.
Vad jag såg vid en första anblick var dock att en av motstånden som ska sitta fast i chippet hängde lös så jag tänkte ev löda tillbaka det och se om den funkar då 🙂
Efter det skall den dock återställas, ska man spela mario RPG på en palmaskin så tycker jag man ska installera ett superCIC eller slänga in spelet i en PAL/SFC-kassett
Vad jag såg vid en första anblick var dock att en av motstånden som ska sitta fast i chippet hängde lös så jag tänkte ev löda tillbaka det och se om den funkar då 🙂
Efter det skall den dock återställas, ska man spela mario RPG på en palmaskin så tycker jag man ska installera ett superCIC eller slänga in spelet i en PAL/SFC-kassett
Bbilly#4
Efter att ha lött tillbaka det lösa motståndet och provat så startar den ändå inte.
Tog bort allt och rengjorde kretskortet men utan lycka 😞
Det ser ut som om tre banor är kapade, ska kolla med multimetern om så är fallet och laga dessa.
Varför varför vill man förstöra ett Mario RPG på detta viset 😞 ?
Tog bort allt och rengjorde kretskortet men utan lycka 😞
Det ser ut som om tre banor är kapade, ska kolla med multimetern om så är fallet och laga dessa.
Varför varför vill man förstöra ett Mario RPG på detta viset 😞 ?
Dåså! Bara att skrapa fram koppar på viorna och löda sladdar då 🙂
Bbilly#8

Lagad bana med ett ben från ett gammalt chip.

Två trasiga banor på baksidan lagade med kabel.
Resultat:

Det jobbiga i hela mitt felsökande är att mitt Snes mini är väldigt känsligt för spel med specialchip (sa1). Det verkar som om det är något knas med connectorn.