Konsolhylla deluxe [moddad expedithylla från IKEA]

29 augusti 2015Senaste svar: 421 visningar53 svar
Nu har äntligen alla delar kommit hem till min kära konsolhylla som kommer att hushålla 16st konsoler

Bilder och förklaringar kommer allt eftersom.

Jag börjar med det som är gjort:
2st begagnade expedithyllor inhandlades och skruvaded isär.

2st vita laminerade hyllplan köptes in och sågades till 33x33cm på hornbach, därefter så monterades hyllorna ihop igen efter att de hade fått extra hål för de vita hyllplanen som sattes in på exakt samma sätt som originalen.

update - 1
Vips så blev en 8 facks expedithylla en 16 facks konsolhylla.

Tyvärr så är det en glipa på 3mm på vardera sida om de nya hyllplanen då måtten på ikeas hemsida var felaktiga men detta kommer att åtgärdas med hjälp av lite akrylfog.

Ska iväg till hornbach och inhandla "bakstycken" till varje rad så jag har någonstans att montera själva uttagen på på insidan av hyllan där konsolerna får sin ström ifrån. På baksidan kommer det att monteras en 24portars gigabitswitch, reläer som styr strömmatningen till varje fack via en raspberry pi och en enkel php sida samt en trådlös router!

Fortsättning följer mina herrar!
Update . 2
Jag har fixat iordning akrylfogen nu så det finns inga glipor mellan de nya hyllplanen och hyllan.
Jag hittade en guide på nätet på hur man skulle göra för bäst resultat men trots mitt såpavatten så fastnade fogen mot fingret och blev kladdigt -.-'

Innan:

Efter:

Slipar ner överflödet med fint sandpapper sen när det har härdat så ser det nog bättre ut.

Här är alla glipor fogade:

Sitter för tillfället på parkeringen utanför citygross med tösabiten då hon somnade påväg hit från hornbach där jag inhandlade bakstyckena samt all skruv och mutter till hyllan.

När vi kommer hem så är det bara ner till gruvan igen och bygga på konsolhyllan, nu är det rast och ingen vila som gäller både hyllan och the nerdcave måste stå klara till halo 5 guardians släppet den 27:e oktober!

Update:
Fits like a glove!

Något såhär kommer det att se ut + en hel del kabel såklart ^^

Update 2:
Såja nu har jag borrat hål samt satt fast alla bakstycken till de 16 uttagen imorgon blir det kabeldragning till reläkortet som ligger på agendan!

16st utanpåliggande uttag isärmonterade:

Hittade den mest optimala layouten för hyllans uttag, bredvid varje uttag så kommer där att sågad ut ett hål för bild- och nätverkskabel:

Fastskruvat och "montetat" mha silvertejp på baksidan som håller bakstyckena uppe:

Baksidan:

Det får vara för idag tack och hej!
Update - 3
Dagens progress:

Sågat hål till nätverks-, bild- och ljudkabel samt fixat ihop "skelettet" på baksidan så nu sitter de fyra delarna ihop och kan tas av för lättare kabeldragning.

Allt kablage är uppmätt och klippt imorgon efter jobb så ska ledstripsen få sina kablar förlängda så de når hela vägen bak till transformatorn.

En sak som jag har glömt skriva tror jag:
Varje fack kommer att ha en röd ledstrip (12v 30cm bil backlyse från ebay) som indikerar att facket är i drift, utan en indikering så hade det bara slutat med att alla facken ändå var i drift hela tiden.
Update - 4
Här nedan ser ni de förlängda ledstripsen inkopplade i transformatorerna:

Edit:
Alla ledlysen är nu förlängda och så fort jag kommer hem imorgon är det dags för att sätta dem på plats och dra strömkablarna till reläerna!
Update - 5
Ledlysena är förlängda och uppsatta, låter limmet verka över natten medans hyllan ligger upp och ner. Kablarna kommer jag att sätta fast med hjälp av smältlim bak till själva transformatorn så dem inte kommer ivägen.

Har även hunnit koppla lite uttag, hela 4st blev det ^^

Update - 6
12 uttag senare och ett litet test rikare

Kabel (hellre för mycket än för lite innan man klipper till slutlängd)

Var bara tvungen att testa koppla in ett random fack för att se dem röda ledsen in action

N64:

Xbox:

Inte jobbigt för ögonen alls 😃 I like it!!
FYI! Bilderna ger inte verkligheten rättvisa det blev rätt fränt nämligen 😉

MEN denna transformator som jag testade gav ifrån sig ett litet buzzande 😞 den första som jag köpte var helt tyst... vi får se hur många som tjuter får isåfall byta ut dessa :/

Finns det kanske något sätt att få bort buzzandet?
Update - 7
Snabb liten bildupdate:

Ännu en bild på lysena och N64:

Bakstycket innan montering:

Monterat med switch och låda för reläer samt raspberry pi:

Fick modda fästena till switchen och kommer även byta ut fläkten i switchen mot en tystgående, nu drar den f*n på som in i helvete.

Nu när den lilla damen har somnat så är det dags för fortsatt kabeldragning in till reläerna, bilder kommer!

Jag kommer även att göra om denna tråden lite sen när allt är klart så alla bilder hamnar i första inlägget så som det är på sndb.se
Update - 8
Såja!! Nu ska jag bara dra in kablarna i reläerna sen så måste jag vänta på regnbågskabeln som går från raspberryn till reläkortet -.-' glömde att beställa den från ebay när jag beställde allt för ett tag sen :/

Kluster:

Städat och numrerat:

Update - 9
Fack 1-8 inkopplade:

Fack 1-16 inkopplade:

Alla facken är inkopplade på båda sidorna om brytaren:

Nu kan jag inte göra något mer... får vänta på leverans från ebay :/
Update - 10
Hittade lite kopplingsklämmor i källaren behöver dock köpa ett paket till så att jag kan få ordning på jord och nolla också!

Update - 11
Its alive 😉

https://vimeo.com/138588366

kommer fixa iordning en demostrationsvideo så fort jag har satt upp surfplattan så ni får se hur allt funkar so far!
Hinner du färdigt tills Halo 5 nu då? 😉
Hyllan funkar det tjuter bara lite tyst 😉 kommer ändå köra med hörlurar på spelsläpp då tösen sover och frugan ska jobba dagen efter!

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Nice 🙂
Har uppdaterat första inlägget med all info från hela tråden (lite bättre struktur och enklare att hitta)
LED belysningen du köpte. Är den på sådan remsa med LED\'s som kan shift färg och grejer?
Något att tänka på vid köp av denna?
Går det driva mer än 5 meter då dessa på Ebay inte säljs över 5 meter/st
Nej det var ingen sån jag köpte.

Jag köpte 30cm epoxyledstrips som används på baklysen till bilar (Röda)

Kopplingen är följande
Reläkort 230v -> transformator (230v ac till 12v dc) -> ledstrip

Aha! Just det. Du kontrollerar varje separat ja.
Yesbox dem funkar som indikatorer i hyllan så inte alla står på samtidigt 😛

Edit:
Har tänkte köpa typ en till färg och koppla denna med en liten switch så man kan välja vilken färg som ska vara aktiv ^^

Jag har en sådanhär (http://www.aliexpress.com/item/5M-ws280 ... 51218.html) rgb strip till min ambilight som styrs av Hyperion på en raspberry. Hyperion har även en app som man kan styra slingan med, om rasperryn är på samma nätverk. Slingan drar 7-9W per meter så krävs en ganska krafting 5v nätadapter om man vill driva hela. Jag använder denna (http://www.aliexpress.com/item/High-qua ... 53337.html)
Funkar amblighten bra Tevey?
Jag kör Plex med en Raspberry Pi 1 idag till vår TV. Skulle det funka och använda denna DIY amblight till den?

EDIT: Jag är inte intresserad av att styra den själv utan låta det som syns på TV\'n göra ljuset.

EDIT2: Såg videon nu och blev riktigt sugen på att göra den där. Gött! Då slipper man styra in sig på att ens framtida TV måste vara med amblight och kan välja bland flera apparater. Score!
Ja den funkar bra, enda problemet jag har är att hdmi splittern gör att ljud över ARC inte funkar vilket jag kör på vanlig tv. Men alla andra saker som går via recievern funkar bra.
Har du en projekttråd här om just detta?
Vore kul och veta lite tips, hjälp och vilja grejer som ska köpas.

Sorry for OT, Lurx 🙂
Ääh hur lugnt som helst bara kul att se att du vaknade till liv 😉!

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in