[Pågående] Ultimata uppsättningen av spelkonsoler

13 augusti 2015Senaste svar: 172 visningar25 svar
Då var det dags för mig att start mig en projekttråd också.

Bakgrund:
Under min uppväxt så spelade jag mest NES, SNES och PS1 och alla på tjocktv med vanlig antennkabel. Jag minns att vi fick köpa en antennkabel separat till min PS1a eftersom det bara ingick en kompositkabel till den.

För några år sedan kom mitt spelintresse tillbaka efter ha varit lite till och från de senaste 10 åren. Jag har ägt de flesta konsolerna men absolut inte spelat så mycket som nu i efterhand har velat. De konsoler jag inte haft tidigare men som jag köpt på mig på senare år är t.ex Sega saturn, Dreamcast och Xbox 360.

Precis som YouTube-showen Revansch så vill jag också ta Revansch på min barndom och därav äga "alla" konsoler från NES till PS4 (dock osäker på om Xbone platsar hemma).
Jag har kommit rätt lång i steg 1, inhandlingen men nu börjar steg 2 som jag kommer berätta lite mer av i den här tråden.

Projektet:
Som jag skrev i början av detta inlägg så har jag aldrig haft den bästa möjliga bilden när jag spelat spel utan bara brytt mig om själva spelandet, vilket iof låter sunt men nu är det andra tider 🙂

Jag ska, förhoppningsvis väldigt metodiskt, gå igenom, restaurera samt modifiera varje konsol jag äger till att få bästa bild, bli regionsfri samt utföra andra nödvändiga modifikationer. Plexiglas, lysrör och lysdioder är inget jag går igång på utan det ska vara saker som tillför något till konsolen.

Konsoler:
Här kommer jag lista de konsoler jag har just nu och genom att trycka på "visa spoiler" kan du se vad jag har gjort samt planerar att göra med respektive konsol.

NES
NESRGB - Eftersom NES inte har stöd för RGB så skall PPUn lödas bort för att sedan installeras på ett NESRGB-kort från etim.net.au/nesrgb/
Avaktivera CIC för att få enheten regionsfri. Tyvärr så är det inte så många NTSC-spel som är spelbara på en PAL-konsol pga skillnad i hastighet mellan 50 och 60hz.
Stereomod - Stereo är bättre än mono, eller hur? 🙂 Modden jag skall utföra går ut på att separera 2 ljudkanaler från ett chip på moderkortet för att få till stereoljud. Jag kommer även att installera en switch så man kan gå mellan stereo och dual mono.
SNES
Regionsfri - Antingen via SuperCIC eller switchar. Av någon anledning så gillar jag switchar så man kan tvinga vissa PAL-spel att spela i 60hz.
Uppsågad kassettlucka - För att kunna spela Amerikanska spel i en Europeisk enhet.
N64
N64RGB - Lite liknande NESRGB fast simplare design och lättare att installera. Väntar på leverans från Lab23 som tyvärr tagit 2 månader i skrivande stund.
Regionsfri - Det finns ännu inget sätt att göra en N64 regionsfri utan att ta delar från en Amerikansk enhet och löda in i en Europeisk men jag har en idé på hur man skulle kunna "ful-lösa" det hela 🙂
Gamecube
Installera XenoGC chip - Har detta hemma i lådorna, ska lödas in för att kunna spela spel från alla regioner samt backuper.
CGVideo - Likt NESRGB och N64RGB men för att få komponent från ett Gamecube. https://github.com/ikorb/gcvideo Väldigt låg prio dock eftersom man måste beställa kretskort och löda på komponenterna själv.
Wii
Softmod - redan installerat.
Komponentkabel/RGB-kabel - För bästa bild, vet inte om jag ska inkopplad till tjocktv (RGB) eller Xrgb mini (komponent).

PS1 (PSone)
Modchip - Sitter ett i nu som dock kräver en bootcd så detta ska bytas ut för att spela spel från alla regioner samt backuper.
RGB-kabel - Redan inhandlat för bästa bild 🙂
PS2
Modchip Modbo5 - Inhandlat men ej installerat ännu. För att kunna spela spel från alla regioner samt backuper.
FMCB - Free memory card boot är installerat på minneskortet för att kunna köra homebrew och ladda spel från hårddisk.
Nätverksadapter - För att kunna ha en hårddisk samt koppla in konsolen till nätverket och köra spel från min server.
PS3 slim
Nedgradera till firmware 3.55 så jag sedan kan installera en custom firmware och göra massor av skojiga saker.
Nedgraderingen kommer att ske med en Teensy 2.0++ som redan är inhandlad.
Med custom firmware kommer jag även ta bort HDCP så man kan använda ett capture device med HDMI.

Xbox
Modchip - Redan installerat så man kan göra "allt".
Ny hårddisk - Siktar på någon mellan 300-500GB
Xbox 360 slim
RGH - Reset glitch hack. Samma som ovan, så man kan göra "allt" på en xbox 360. Har inhandlat ett chip som heter CR4 XL vilket är det bästa man kan köpa till Xbox 360 slim.

Master system 2
50/60hz switch - Säger sig självt, switcha mellan de olika hastigheterna.
Språkswitch - Vissa spel kommer i flera språk. Med hjälp av en språkswitch kan man spela vissa Japanska spel på Engelska.
RGB - version 2 av denna konsol kom endast med RF-uttag för bilden så en dinkontakt för RGB ska installeras.
Megadrive 1
RGB-kabel - inhandlad och provat, "perfekt" bild!
50/60hz switch.
Regionsfri.
Saturn
RGB-kabel.
Modchip - Inhandlat ett Phantom universal modchip som gör att man kan spela backuper men dock endast för den regionen konsolen är avsedd för.
Regionsfri BIOS - för att spela spel från alla regioner.
230v nätaggregat - Jag tänkte konvertera min Japanska Vita konsol till att klara 230v istället för 110v för att slippa en stepdown-konverterare.
Dreamcast
RGB-kabel.
VGA-mod - Kan bli aktuellt om jag ska spela via min Xrgbmini.
Regionsfri BIOS.

Handhållet:
Gameboy
Biinverterad bakgrundsbelyst skärm.
Gameboy color
Frontlight skärm.
NDS
Flashkort.
3DS
Förhoppningsvis installera någon form av custom firmware via Ninjhax/Ironhax
PSP
Custom firmware - Installerat.
Bättre batteri - Just nu är batteritiden bedrövlig så letar efter alternativ på bättre batterier.
Najs 🙂 En annan idé är ju att strippa alla konsoller så mycket man kan och montera allt så platt man kan på väggen (lite såhär) med med alla konsoller så det täcker hela väggen och taket. Det skulle vara fruktansvärt osmidigt och ingen annan än en själv skulle ha förstånd nog att använda det... ganska fult skulle det förmodligen bli också, men jääävligt ballt 🙂

Men on a serious note:
Har du tänkt ha kvar samma TV? Det skulle ju kunna vara snyggt att bygga den som en TV-bänk med två pelare på vardera sida, så TV\'n blir inbyggd i bänken typ 🙂
Det här projektet lever, men går lite segt 🙂
Inhandlat PS vita och Gameboy advance SP så är klar med alla handhållna konsoler jag vill ha 🙂

Har även inhandlat NESRGB som skall installeras, mitt SNES ska få superCIC och Sega saturn ska få sig ett phantom universal modchip installerat.

Sakta men säkert går de framåt 🙂 jag har dock inte hittat en prisvärd rgb-switch ännu.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Den lilla tid jag kan ge till det här projektet går nu till att leta efter en fin bokhylla. Rummet med alla spel kommer extraknäcka som bebisrum (eller var det tvärtom? 🙂 ) och just nu är stilen "retro" där inne. Tänk Ikea Ekenäset, stringhylla, valnöt/teak osv.

Ett superCIC till mitt Snes är programmerat men inte installerat ännu. Jag har installerat switchar i Snes förut så ser inte att de skulle vara svårt, men vill gärna göra klart allt i en sittning.

Scartswitchar växer ju inte på träd år 2015. Tydligen skall bandridge premium switch vara riktigt bra och har 4-5 ingångar men de jag hittar går på 100 pund.
Det finns en kille på assembler games som bygger en switch för just retrospel men tror den går på 170usd och då skulle jag behöva två.
Letandet går vidare, kanske något vill designa ett PCB för en switch med typ 12 platser? 😉

Det leder mig in till tv. Nu har jag en BO mx7000. Vissa dagar tänker jag tanken att jag ska sälja och köpa en 27-32" plattskärm istället eftersom jag äger en xrgbmini. Främst för platsbristen, och nej Lurx, flytta från Stockholm just nu är inte en lösning 😉

Haha kul att jag fick vara med här på ett hörn 😉 och det är ju synd att du känner för att stanna i trångbodda stockholm! Mer plats för oss ute på "landet" då ju (allt utanför sthlm är väl landet inte sant 😉)?

Ang scartproblemet:
Jag kommer testa köra på helt vanliga rgb scartsplitters (ingen switch) mina konsoler är helt strömlösa och då bör jag inte få de konstiga fenomen/störningar som man kan få när fler apparater är inkopplade samtidigt tex att konsoler som är avstängda helt plötsligt startar och liknande

Ska nog ställa frågan till farbror barbro på sndb han verkar vara en jävel på allt med tv 😛

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
BO är nu såld till Hiro och en bänk gjord för ca 5-7 konsoler är inhandlad.

"Förstafemman" blir ps4, NES, Snes, Wii och n64.

På reserv ligger hackat x360 följt av hackat ps3 🙂

Resten av konsolerna kommer packas ner med kablar och kontroller i lådor så jag enkelt ska kunna byta ut dem.

Det som är gjort på senaste är att installera rgh i mitt x360 samt inhandlat Snes mini och PC engine. Mitt 3ds XL är nu moddat för att spela emulatorer, homebrew och spel från alla regioner.

På tur blir att laga lite trasiga konsoler, installera mitt NESRGB som legat på hyllan för länge 😛 samt köpa in lite rgb och komponentkablar.

Jag hoppas kunna bli "klar" snart så jag faktiskt ska kunna spela lite också:)

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in