snotcrow projekttråd
9 februari 2016Senaste svar: 132 visningar11 svar
Pågående
inget just nu
Planering
MAC does DOS
Något som får för lite kärlek är DOS-spel. Säkert mest pga att det inte är så lätt att spela dem autentiskt numera med att ploppa in en diskett.
Men jag vill spela dem gamla godingarna.
Första tankarna hur:
Bygga en konstruktion likt de gamla mac-datorerna i trä. Även om jag inte är ett Mac fan så är de grymt snygga.
Hårdvara:En passivt kyld pc. Eller en till Raspberry Pi kanske? Har inte kollat möjligheterna där.
Mjukvara: Här har jag olika alternativ. Kom gärna med förslag. De jag kommer på:
-Steam på linux(likt en steammachine) och köpa de gamla spelen som finns där. Då kan man lira nyare 2d spel också.
-Steam på windows
-Windows som öppnar upp DOSbox automatiskt så kör man där ifrån
-Windows med retrofierad gränssnitt och köper spelen från GoG. Så man har stora fina ikoner på desktop.
-ScummVM på raspberryPi

Love Hultens:

Färdiga
Table-top arkad
TODO: Lägg in länk till den projekttråden
inget just nu
Planering
MAC does DOS
Något som får för lite kärlek är DOS-spel. Säkert mest pga att det inte är så lätt att spela dem autentiskt numera med att ploppa in en diskett.
Men jag vill spela dem gamla godingarna.
Första tankarna hur:
Bygga en konstruktion likt de gamla mac-datorerna i trä. Även om jag inte är ett Mac fan så är de grymt snygga.
Hårdvara:En passivt kyld pc. Eller en till Raspberry Pi kanske? Har inte kollat möjligheterna där.
Mjukvara: Här har jag olika alternativ. Kom gärna med förslag. De jag kommer på:
-Steam på linux(likt en steammachine) och köpa de gamla spelen som finns där. Då kan man lira nyare 2d spel också.
-Steam på windows
-Windows som öppnar upp DOSbox automatiskt så kör man där ifrån
-Windows med retrofierad gränssnitt och köper spelen från GoG. Så man har stora fina ikoner på desktop.
-ScummVM på raspberryPi

Love Hultens:

Färdiga
Table-top arkad
TODO: Lägg in länk till den projekttråden
Kanske ska kalla den för MAC does DOS/Pentium istället 🙂
Tror nog egentligen att det är det jag är mer ute efter.
Men kom gärna med förslag om ni har någon idé. Kom på det här väldigt spontant nyss. Var tvungen att skriva av mig direkt 🙂
Tror nog egentligen att det är det jag är mer ute efter.
Men kom gärna med förslag om ni har någon idé. Kom på det här väldigt spontant nyss. Var tvungen att skriva av mig direkt 🙂
Ja det låter ju klokt. Så man får lite rädd hårdvara iaf.
Någon av er som har använt OS/2? Var typ IBM\'s konkurent till windows 95 om jag förstod det rätt.
Finns gratis och utvecklas än idag till. Jag antar av entusiaster 🙂
DOS verkade vara inkluderat i det.

Någon av er som har använt OS/2? Var typ IBM\'s konkurent till windows 95 om jag förstod det rätt.
Finns gratis och utvecklas än idag till. Jag antar av entusiaster 🙂
DOS verkade vara inkluderat i det.

Har börjat spåna lite på detta projekt igen. Gör nog det enkelt och smäller in dosbox på en raspberry bara.
Något annat jag har spånat är en leksak/medialåda till grabben.
Tänker mig en skärm som drivs av en raspberrypi som kör xbmc(och ha tecknade serier lokalt på den). Man ska styra med en arkadjoystick och ett par knappar.
På en annan sida är en ljus/soundboard som drivs av en arduino. Så sätter upp ett gäng LEDar och arkadknappar som gör olika saker när man trycker på dem. Detta kanske jag skulle ha gjort för ett år sedan dock 🙂
Kom gärna med idéer nördpappor och kreativa människor. Det måste gå att bygga något skoj till barnen 🙂
Något annat jag har spånat är en leksak/medialåda till grabben.
Tänker mig en skärm som drivs av en raspberrypi som kör xbmc(och ha tecknade serier lokalt på den). Man ska styra med en arkadjoystick och ett par knappar.
På en annan sida är en ljus/soundboard som drivs av en arduino. Så sätter upp ett gäng LEDar och arkadknappar som gör olika saker när man trycker på dem. Detta kanske jag skulle ha gjort för ett år sedan dock 🙂
Kom gärna med idéer nördpappor och kreativa människor. Det måste gå att bygga något skoj till barnen 🙂