Super Metroid på svenska aka Dunder Metroid

7 augusti 2015Senaste svar: 419 visningar62 svar
Mest för att det är lite kul att pyssla med.

Satte igång på semestern, det regnade ganska många dagar, hann en bit:

OBS namnen på utrustningen är inte spikade, dom behöver jag fundera lite på

Det är väl nästan all text i spelet förrutom intro texten som jag inte fått fram, verkar som om den är komprimerad
Är det någon som har koll på komprimering i snes spel?

Annars ligger projektet på is ett tag framöver.
Det här är ju något jag hoppas på riktigt mycket 🙂 och den lär ju fortsätta heta studsboll 😃
Ska jag kanske använda NTSC romen istället?

kan någon testa om det är någon slowdown på smetroid ntsc när det rullar på 50hz?
Jag la ut frågan i vilda västern-gruppen på fejan hur ntsc-SM körs i 50hz. Tror inte det ska vara PAL-optimerat, så det borde rulla som PAL-versionen när det körs i 50hz.

Hur var det, NTSC-varianten hade mer "kartlagd" kod så det går lättare att förstå sig på komprimeringen? I så fall tycker jag du ska köra på den 🙂 Jag är rätt jäkla taggad 😉
Asså, du är ju inte så dum!
Då börjar det tina lite, får se..
Jag har typ aldrig spelat metroid, så det här skulle jag lätt bygga en repro av 🙂

Sent from my iPhone using Tapatalk
mrTentacle skrev:Asså, du är ju inte så dum!

Nu ska vi inte dra några förhastade slutsatser här! 😉
billy skrev:Jag har typ aldrig spelat metroid

You heathen!!! :O
😮 ...
Då ska jag passa på att svära i kyrkan jag med, har aldrig spelat Super Metroid jag heller, typ... Så en repro vore kul så att man fick ännu en anledning 😃
Nä nu!1
Känns som jag måste göra detta
Ja bättre anledning än det här lär ju inte behövas, haha
JA! IT\'S ON!
Jag tar det som ett löfte, MrT!
Jag bidrar gärna till det här! Kan börja kika på en box och använda Aynez designförslag som grund och göra det hela vektoriserat.

Och Aynez, du är ju en hejare på svenskmoddade logotyper så hugg in och pilla ihop en Dunder Metroid till boxen 😃
Dunder Metroid va lite på skämt, men det kanske är bra?
Ni får gärna gärna peta på både box och etiketter, kommer säkert göra en variant själv också

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Dunder Metroid låter ju hur charmigt som helst 🙂
Haha jag älskar ju när översättningar är lite pajiga, men till och med jag är tveksam till dundermetroid 😛 men vafan vet jag ;P
Är lite kluven jag också.
Det är ju en del jobb att byta intro loggan så det kanske blir två patchar

Fick svar från vilda västern nu:

NTSC körs i 50 Hz om du switchar om det till PAL så det är precis som vilket annat PAL metroid, dock metroid har ett piratskydd så det kommer inte låta dig starta i fel läge, utan du lär switcha om när spelet startat.

Men piratskyddet kanske inte är något problem?
Gött!
Nä, skyddet är inget problem.

Hittade detta:

Run the ROM through UCON64 with the -f switch to remove the PAL/NTSC lockout problem you are experiencing.

http://ucon64.sourceforge.net/
http://ucon64.sourceforge.net/ucon64/readme.html

-f remove NTSC/PAL protection

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in