[Sega Master System II] Div. Moddar - [AVSLUTAD]

4 oktober 2015Senaste svar: 2 283 visningar7 svar
Efter en liten request från självaste Billyboy att vi behövde expandera och göra mer än nintendo samt att han hade billiga SMS II till salu slog jag till då jag ändå fattades en master system.

Jag kommer att göra följande:
RGB modda konsolen
50/60hz
Power Led

Jag kommer dessvärre inte att återuppfinna hjulet utan jag följde guiderna på denna sida med lite modifikationer såklart:
http://www.mmmonkey.co.uk/oldindex.htm

RGB och 50/60Hz mod
Nästan identiskt med mmonkey.com jag använde bara andra lödpunkter på moderkortet och annan placering
Har än sålänge borrat hål och monterat fast en 8 polig din kontakt samt en 1 polig brytare till regionsmodden.

Märkte dock att efter att man har slipat/försänkt kanterna så blir det grått istället för svart och ser lite konstigt ut tycker jag, kan man åtgärda detta med lite aceton eller liknande så plaster "smälter" ihop en smula?

FYI: tog lite aceton på en bomulspinne och duttade lite på insidan när skruvarna var utskruvade och det blev hur fint som helst med andra ord inget grått bara svart

Power Led
Samma sak som de förra moddarna nästan identisk med mmonkey.com men med en liten specialare från mig (som jag faktiskt dokumenterade)
Jag tog av originalknappen och slipade ner en springa i mitten på knappen

Jag tog även och borrade ett hål på ena sidan där min led skulle monteras

Då detta "hålet" i konsolen hade stört skiten ur mig varje gång så tog jag helt enkelt tag i problemet och löste det på följande sätt:

Tejpade hela knappen förutom där leden ska lysa igenom

tog fram min lilla speciallösning (2komp epoxy) och ett specialverktyg aka tandpetare

Tryck ut en liten klick av epoxyn och blanda ihop (börja ta tiden, epoxyn stelnar på dryga 5 min)

Efter ca 3min när blandningen har blivit lite trögflytande så kan man börja fylla igen springan/hålet med epoxy (tejpen skyddar resten av knappen så kladda på)

När man till sist har fått bort tejpen så kan det se ut såhär (tänk på att "rensa" undan överflödet med en hobbykniv eller dylikt)

limresterna går enkelt bort med lite sprit

monterat och klart på konsolen:

Härligt! Följer med spänning! Jag ska göra desamma med min. Du kan ju installera en language switch också 😉

Sent from my iPhone using Tapatalk
Det gällde väl bara MD? hittade bara dem här moddarna på master system 2 iallafall xD kollade kanske inte så noga o.O

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
http://zine.bitfellas.org/article.php?zine=14&id=32 🙂

Jahopp xD ännu en switch då ja!! Tack för jobbet billy!!

Edit:
Såja nu är allt på plats förutom ledmodden som jag fixar imorgon men 50/60hz är iallafall igång och funkar samt att bilden kommer via DIN porten och inte rf modulen (har tyvärr inga rgb kablar)

Kom dessvärre på att jag inte äger någon master system handkontroll...till för två minuter sen, nu är det iallafall up and running så får man spela lite sen när kontrollerna har kommit hem 🙂

huvudinlägget är uppdaterat!
Mycket snyggt!! Hör av dig när du vill köpa fler 😉

Tackar! Haha ja vi får se när och om det blir 😉

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in