[GBA] Frontlight mod (noob edition)

14 maj 2016Senaste svar: 8 367 visningar23 svar
Hej!
Till att börja med är jag helt nybörjare när det gäller moddning, el och lödning. Så det här är helt enkelt för att lära mig och att jag tycker det är kul att förhoppningsvis får en användbar produkt som jag är nöjd med tillslut!
Nog med bortförklaringar!

Har börjat på att samla ihop materialet jag ska använda mig utav.
Köpte tre slitna GBA för en spottstyver:

Två nya skal direkt från vårt älskade förlovade land Kina:

Frontlight kit från HandHeldLegends.com samt glasskärmar (jag ville se hur stor skillnad det blir mellan glas och plastskärmen)

Jag inväntar en beställning utav LOCA som ska göra modden mycket bättre och klarare och kommer inom en snar framtid. Därefter tänkte jag sätta igång någon dag jag har tid som passar.
Jag tänkte prova ljuspanelen idag och tejpade ihop två AA batterier men lyckades inte få liv i dom. Någon annan som har ett tips på hur jag kan prova om panelerna funkar? 🙂
Jag kan inte se bilderna 🙂
inte jag heller 😛 ta bild på det du har gjort också så kan vi se om man hittar något ^^
Fixade bilderna
Ska bli spännande att se hur det blir. Även nyfiken på vad den där "loca" gör
Dum fråga kanske, men satte du ihop batterierna rätt?
Haha, ingen dum fråga segasonic, men plus mot minus satte jag. Funderar på om de inte satt tillräckligt tight ihop.
LOCA (Liquid Optically Clear Adhensive) har anlänt!

Haha ser lite suspekt ut. Akta dig så inte droghundar patrullerar utanför huset snart 🙂
Idag hade jag tid och satte mig ner och fick ihop allt. Provade att göra utan limmet idag för att se att det funkade som det skulle. Det gör det men bilden är riktigt dålig. Syns knappt något. Något har jag gjort fel men vet inte vad. Provade att vända på frontlighten om jag hade satt den på fel håll men då syntes ännu mindre. Några idéer vad jag ska göra åt det?

Jag lyckades även rycka av kabeln men kunde löda fast den igen som tur var 🙂

Fan vad surt. Önskar man hade någon idé varför.

Förväntat resultat:
Kan det vara luftfickan mellan skärmarna?
Min gissning är att LOCA gör det mycket bättre.
Möjligtvis luft som du säger sega, jag ska prova limma med LOCA. Läste lite på nätet att man kan ändra kontrasten eller liknande på ett reglage, kallas nåt med peri... Som jag inte minns. Ska prova det senare idag och se om det gör skillnad
Du har inte missat att dra bort någon film som ska tas bort? Ser ju nästan ut som det är ett lager som döljer genomskinligheten.

https://youtu.be/uPvqIwZc3kE?t=2m41s
(redigerat )
Eller är den åt fel håll?

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Kreese: Jag tog bort skyddsfilmen från bägge sidor. (inte den reflektiva tejpen som han gör i guiden, jag har inte limmat ihop dom ännu)

MrTentacle: Jag provade att vända den, men det blev ännu sämre 😞
Skruvade upp och kollade lite mer i GBA igår. Fann att skärmen och ljuspanelen inte helt låg fast i skalet. Provade att lägga två skumgummi kuddar mellan skärm och kretskort och Skruvade fast. Satt mycket bättre då men tyvärr gjorde detta ingen skillnad.

Nästa steg blir att prova limma med LOCA för att se om det gör någon skillnad.
Har du kommit längre? 🙂
Nej, livet kom mellan. Tar tag i det när jag inte har bröllop två helger i rad, lägga golv och måla väggar och tak hos ashaman.
Tog sin lilla tid men nu har jag provat att lägga LOCA mellan skärm och front light!
Svårt att få rätt mängd lim samt utan luftbubblor, tredje försöket blev i alla fall godkänt.

Det blev bra mycket bättre men absolut inte okej i det långa loppet. Skärmen blir suddig och kontrasten alldeles för låg.

Känns som ljusstyrkan är alldeles för hög i förhållande till skärmen. Funderar om kan sätta en transistor eller något för att få ner den och prova men jag har egentligen ingen aning och kanske är ute och cyklar.

Ett bättre alternativ hade såklart varit en AGS-101 men tycker den är för dyr. Funderar på om jag kommer över en 001 att prova med den först.

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in