Gaojie/Sunwin S-993A - Den officiella tråden

25 August 2015Senaste svar: 28,444 visningar127 svar
Eftersom att Victors presentationstråd snabbt blev en diskussionstråd om avlödningspistoler så tycker jag vi pratar om den från Sunwin modell S-993A här istället 🙂

Här är en video som testar 220v-versionen:https://www.youtube.com/watch?v=zaMYGZ-PwUc
Billigast på Ebay inkl frakt till Sverige är ca 800kr vad jag kan se: http://www.ebay.com/itm/S-993A-220V-90W-Electric-Vacuum-Desoldering-Pump-Solder-Sucker-Gun-e-/281689981372?hash=item41960801bc

Sugen på en också nu när jag tänkt göra SuperCIC modden på mitt NTSC SNES. Alltid lite gött med "riktig" avlödare 🙂 Återkom gärna med leveranstid och kvalité.
Spännande! Jag ska också sätta i ett Cic tror jag. Tänk dock på att CIC i Snes inte är hålmonterat som på NES utan ytmonterat, så de kan nog lättast avlödas med fläta 🙂

Sent from my iPhone using Tapatalk
Hade jag haft mer tid att jag gärna satt ihop ett supercic-paket till dig!

Tack för tipset! Hittade en sida som MrTentacle tipsade om sålde kit för 129 kr typ
vilka var det, japanspel?
Arkadbutiken.se
Igår kom ett paket 🙂

Först ut blir ett SNES-spel sen ev löda bort CPU och ppu i ett NES 🙂

Oj oj oj! Spännande! 😃
Nice! Du får återkomma med intryck 🙂
Hur är statusen Billy? Hunnit testa den ännu?
Tyvärr inte, du vet säkert hur första veckorna med en nyfödd är 🙂
Hoppas på att få lite tid i helgen dock! Håller på att reparera mitt SNES och behöver ta bort en kondensator, de får bli testkaninen.
Nu har jag testat den 🙂 lödde bort en kondensator på typ 10 sekunder, eller kanske mindre t.om.

Kretsar var lite jobbigare dock. Såg framför mig att man tar varje pin och sen är det bara att lyfta bort chippet. Men de känns som om den inte sög upp precis allt tenn.

Det kan va så att munstycket som medföljer är lite för stort för eprom så jag ska ev beställa ett lite mindre och prova.

Ett stort OBS är att kontakten inte är UK som jag trodde utan en kinesisk kontakt. Kjell och Clas har en smidigt multiadapter för 70-80kr som funkar finfint!

Lånade hem en 993a av en himla bussig forum medlem.
Jevlar vad det går undan! Har rensat ett gäng snes donatorer nu, snitt 1min 20sek per rom chip. Med avlödningsfläta tog det 6min styck.
10 out of 10 would recommend 🙂

Testar hur det fungerar på plätterade kort kanske redan imorgon.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Ja vem kan det vara du lånat den av, Martin? 😉

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Grymt! Får bli att lägga rabarber på framöver. Tack för recensionen 🙂
Kvarstår ett frågetecken, har bara kört på kretskort som är utan jordplan, får gå ut i soprummet och hitta nått att testa på

Edit
Har inte testat på plätterade kort heller, hoppas få tid ikväll.

Plätterade kort går också, man får bryta lite med mejsel men det går.

Hur ser det ut med reservdelar till denna? Verkar väldigt lovande för sitt pris 🙂
Well, lyckades lyfta två banor mellan rom och ram

Mer lirka, mindre bryta med mejseln nästa gång

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in