[SNES] Död konsol med ok säkring

18 September 2015Senaste svar: 3,983 visningar12 svar
För några veckor sedan var det dags för mitt gamla SNES att gå sönder. Så idag när jag fann en liten lucka i schemat att ta tag i det blev jag förvånad över att det INTE var säkringen som hade dött utan något annat.

Jag får ström hela vägen fram till strömbrytaren, sen vet jag inte vart strömmen tar vägen. Strömregulatorns ben märkt "i" får ca 0.3v och "o" visar 0v.

Vad bör jag leta efter? Vad sitter mellan strömbrytare och regulator?

Passade även på att diska alla plastdelar, välbehövligt då det aldrig gjorts förut och de här SNESet har befunnit sig i ett skitigt landställe de senaste 15-20 åren 🙂

EDIT: jag har inte öppnat upp resetknappen och rengjort den ännu. Blir kanske nästa steg.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Låter som 7805 är trasig, ut ska vara 5v
Här är kopplings schemat

http://pt.tapatalk.com/redirect.php?app ... _color.pdf

Det är en del filter kondingar efter den, brukar synas om dom gått.

Skrivet som hastigast via Tapatalk
Borde inte strömmen till 7805 vara "intakt", dvs ca 9v? Om konsolen är avstängd visar ena benet 2v och de andra 0v.

Har nya 7508 så får prova att byta

EDIT: de där schemat var precis vad jag ville ha 🙂

När konsolen funkar igen så ska jag nog beställa kondingar och byta på den. Vill känna att den blir "klar" 🙂

Mät volten på 7805 när den är igång, 9v in och 5v ut 🙂

Skrivet som hastigast via Tapatalk
Verkar som en kondensator har dött, närmare bestämt c32. Alla komponenter innan den har 9v men den visar bara 2v. Får rota fram mitt reservdelsmoderkort och sno en! 🙂

En liten uppdatering:
Jag har bytt ut följande (se kopplingsschema som tentacle lagt upp högre upp i tråden)

C30
C31
Säkring
T1
Diod (D1)
C32
C33
C67
7508

Funkar fortfarande inte.
Om jag mäter jord och "i" på 7805 så får jag 2 volt. Om jag istället mäter jord på strömkontakten eller c30 och "i" på 7805 så får jag 9v.

Någon som har en idé på vart felet kan vara? Moderkortet är snsp-CPU-01 vilket egentligen inte stämmer med kopplingasschemat över som är för en NTSC-maskin.

Börjar bli lite desperat. Varför skiljer de sig beroende på vart jag tar min jord ifrån?

Alright, imorse höll jag på att ge upp, men tog och bytte "db1" och konsolen startar!! 🙂

Snyggt! Grattis ^^

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Tack 🙂 ska byta lite kondensatorer jag snott från ett annat kort för att göra allt ordentligt. Sen hoppas jag på att laga mitt reservdelskort också 🙂

Hello world!

Grattis!

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Tack! Tror aldrig jag kämpat så här mycket för att reparera något 🙂

Bra jobbat 🙂

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in