Producenter av Gameboy-kassetter?

18 June 2016Senaste svar: 7,642 visningar20 svar
Jag har försökt att hitta en kostnadseffektiv lösning för att producera Gameboy-kassetter åt ett repro/romhack-projekt. I nuläget har jag en potentiell leverantör, dock finns sig denne i Australien vilket gör att jag måste betala moms och ev. tull på ett köp.

Är medveten om att det finns vissa säljare på Aliexpress som erbjuder produktion av repro-spel. Dock uppfyller inte dessa mina, ganska få, krav;

* PCB som passar i en original-kassett (de från Aliexpress har fel placering på skruven).
    * Möjlighet till att producera i större mängder (typ 20-50st) utan att det kostar skjortan.
    * Gärna inom Europa med tanke på import, eller norden/Sverige.

Har själv inte tid/verktygen/kunskaperna för att göra egna kassetter. Därför tänkte jag nu försöka dra nytta av era kunskaper och höra om ni känner till någon ytterligare person eller företag som kan producera Gameboy-spel? Alla tips är naturligtvis av intresse, oavsett om ni själva har varit i kontakt med någon eller så bara har förslag på en tänkbar lösning!
Just gameboy är förjäkla knepigt. Jag hade lite kontakt med en kille från Rumänien (tror jag det var) som gjorde ett par spel till mig förut. Han verkar dock ha slutat :/ när man öppnar hans kassetter förstår man nog varför. Verkar helt sjukt pilligt 😃

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Beror på vad det är för spel, finns några varianter, här finns lite info
http://www.modda.se/viewtopic.php?t=39
Aynez skrev:Just gameboy är förjäkla knepigt. Jag hade lite kontakt med en kille från Rumänien (tror jag det var) som gjorde ett par spel till mig förut. Han verkar dock ha slutat :/ när man öppnar hans kassetter förstår man nog varför. Verkar helt sjukt pilligt 😃

Haha, jo jag vet vad du menar – pilligt som attans och kräver ordentligt stadiga händer. Hade ju varit gött om det fanns någon i Europa som pysslar med detta. 😂

mrTentacle skrev:Beror på vad det är för spel, finns några varianter, här finns lite info
http://www.modda.se/viewtopic.php?t=39

Tackar, jag kikade lite i den tråden tidigare, rätta mig gärna om jag hoppade över något inlägg, men det verkade mest handla om att sätta ihop sina egna pcb:er? Är ute efter något i stil med 1MB rom and 256 Kbit SRAM, och gärna FRAM om möjligt också.
Vad jag sett är det nog Ali som gäller 😞

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Tyvärr verkar det inte bättre. Tycker Ali verkar (även i bästa fall) väldigt sketchy. Extremt dålig engelska och kvalitén på produkterna verkar vara sisådär från vad jag sett.
Om de åtminstone hade passat i original-skalen, men inte ens det verkar ju gå att få till om man beställer från Ali. 🤔
Kolla med Lurx här på forumet hur han gjorde sina Pokémon grön. Kommer inte ihåg om dom var från Ali.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Vi plingar på han

lurx skrev:I AM LURX!
You called 🙄

Yes jag körde ali och nej tyvärr passar dem inte i originalskal samt att plasten är flammig grå och ser allmänt B ut och buktar ut pga batteriet, MEN!

moddar man kretskortet och löder om fästena på batteriet samt bytar ut det mot ett CR2025 istället för CR2032 slutar det bukta, sen lackar man det snyggt som bara den och slänger dit en snajsig etikett så ser det riktigt bra ut (om jag får säga det själv)

Krävs lite jobb bakom det för att det ska se acceptabelt ut men det är inte lika pilligt som att lödda originalkort.

Skulle verkligen inte rekommendera att sälja aliexpress kassetter rakt av det ser bara fattigt ut.
lurx skrev:You called 🙄

Yes jag körde ali och nej tyvärr passar dem inte i originalskal samt att plasten är flammig grå och ser allmänt B ut och buktar ut pga batteriet, MEN!

moddar man kretskortet och löder om fästena på batteriet samt bytar ut det mot ett CR2025 istället för CR2032 slutar det bukta, sen lackar man det snyggt som bara den och slänger dit en snajsig etikett så ser det riktigt bra ut (om jag får säga det själv)

Krävs lite jobb bakom det för att det ska se acceptabelt ut men det är inte lika pilligt som att lödda originalkort.

Skulle verkligen inte rekommendera att sälja aliexpress kassetter rakt av det ser bara fattigt ut.

Jo, man måste ju helt klart göra något åt skalen. 😃 Är det kutym att batterierna får skalen att bukta när man beställer från Ali?
Vågar man fråga vad kan man förvänta sig för prisbild per kassett (förstår att det naturligtvis beror på upplagan), pratar vi om $1 eller $10 per spel i runda slängar?
Ja i princip så är det så tyvärr, i vissa fall så har kretskorten även chip på baksidan som får dem att bukta åt andra hållet också och det finns tyvärr inget att göra åt saken :/

Prisbilderna som jag har från min kontakt är följande:

50kassetter = 200dollar (gratis dhl express 3-4dagar frakt)
20kassetter = 100dollar (vanlig 30dagars frakt från kina)

För övrigt så har de flesta affärer som säljer gb kassetter stängt ner på ali jag har en mail däremot till min kontakt där jag fixade pokemon.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
lurx skrev:Ja i princip så är det så tyvärr, i vissa fall så har kretskorten även chip på baksidan som får dem att bukta åt andra hållet också och det finns tyvärr inget att göra åt saken :/

Prisbilderna som jag har från min kontakt är följande:

50kassetter = 200dollar (gratis dhl express 3-4dagar frakt)
20kassetter = 100dollar (vanlig 30dagars frakt från kina)

För övrigt så har de flesta affärer som säljer gb kassetter stängt ner på ali jag har en mail däremot till min kontakt där jag fixade pokemon.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

Oj, det låter ju ganska illa... 😲 Går det ens att få i ett omoddat spel i ett GB/GBC utan att bruka våld?

Har mailat till en säljare på Ali som säger sig kunna tillverka, ska se vad svaret blir. 50st för $200 känns ju dock som en relativt överkomlig summa (speciellt med tanke på att jag inte ens får 10st för det priset hos mitt nuvarande alternativ – dock är det avsevärt mycket bättre kvalité på de kassetterna).

Kan hända att jag drar några frågor i ett PM till dig lite senare lurx om det är okej, du verkar ha koll på detta! 😉
Hej, ny här på forumet då jag blev hänvisad hitåt eftersom jag också haft intresse av att göra lite riktiga carts.

Var det Benn V som du tittat på tidigare ang "dyrare" alternativ? Och hur har det gått med kina-alternativen?

Har utvecklat ett eget spel som inte har något batterikrav så de kan jag lätt kasta åt skogen.

Lurx, skickade du rom eller var det flashbart? inte direkt sugen på att skicka romen dit och se spelet släppt där innan jag själv sålt egna kopior 🙂
Vilken mapper använder du?
Om det inte behövs ett sram så kan det vara värt att köpa nyproducerade kretskort.

Välkommen förresten 🙂

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Hittils är det mest en techdemo som funkar utan mapper, men jag designade spelet för att lägga 1-nivå per bank på MBC1 (lite bloatat musiksystem just nu men det byts nog ut ifall jag ger mig på\'t). Så jag är rätt flexibel i fråga om mappers då MBC5 borde vara rätt likt i fråga om funktionalitet och koden går ju att ändra.

GBJam 5 pågår just denna vecka (började första oktober) så dyker kanske upp fler med intresse för liknande.
Sitter du och kodar i assembler då? Eller finns det något smidigare som sedan kompilerar till assembler

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
whizzter skrev:
Lurx, skickade du rom eller var det flashbart? inte direkt sugen på att skicka romen dit och se spelet släppt där innan jag själv sålt egna kopior 🙂

man skickar hela romen dit så får du en färdig cart så ja tyvärr finns ju risken att den dyker upp :/

jag ska sätta mig och försöka lära mig göra "finrepro" av ett gbc spel (Shantae) om det inte är allt för tidskrävande och rentav lika roligt som NES så kanske man kan göra några specialare framåt 🙂
tevey skrev:Sitter du och kodar i assembler då? Eller finns det något smidigare som sedan kompilerar till assembler

Jag skriver mest C kod med SDCC som har stöd för gbz80 men också en del asm för saker som behöver prestanda.

Jag körde i princip bara kompilatorn direkt med egen kod då GBDK tidigare var beroende på en urgammal kompilatorversion. Finns dock ett GBDK-N projekt på github nu som använder en uppdaterad version av SDCC som eventuellt kan vara till hjälp om man vill komma igång.
Någon som testat att dra in en stororder på piratspel eller kort? Om någon sitter på ett lager är jag intresserad av att köpa en handfull.
För den som orkar hålla sig till tåls kommer jag förmodligen styra upp en större order senare i sommar. Har egen flashare så det spelar ingen roll vilket spel kassetten innehåller.
jag får väl snällt vänta och hugga de 10 som vi redan pratat om då av dig senare 🙂

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in