Legenden om Zelda (NES)

14 September 2015Senaste svar: 1,064 visningar151 svar
Tja,
Satt igår och hade lite tråkigt så började kolla på att översätta första Zelda på NES.
Fastnade helt i detta så all "dialog" är nu översatt, översättningarna är en mix mellan
de engelska texterna och orginal japanska texterna då dessa ibland skiljer sig helt och
jag tyckte att de japanska var mer passande i vissa fall.

Här är ett googledoc med all dialog, längst ner i dokumentet finns det 2 länkar till en sida som förklarar de japanska och engelska texterna på ett bra vis.
Finns inga åäö i dokumentet det är för att jag kopierat de svenska från mina översättningar i spelet och där har jag inte lagt in det ännu.
Vissa översättningar kanske låter konstiga pga, begränsningar i antal tecken.
Dokumentet är satt så att det tillåter kommentarer så kommentera gärna där eller här om ni har förslag på ändringar.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Just nu håller jag på att spela igenom spelet och kolla så att alla placeringar av texter ser bra ut, nästa steg blir att ge sig på menytexter.

Antagligen blir det även box och kassetter när allt är klart och funkar som det ska 🙂

2015-09-21 version 1.0
Patch: http://illusionoftime.com/files/zelda_se_1_0.ips
Rom-namn: Legend of Zelda, The (Europe)

2015-09-25 box
Box förslag: http://reprobox.illusionoftime.com/?id=14431834435713441471778193301&type=NES_SMALL
AAynez#141
Oooh yeeaaah! 🙂

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Bbilly#142
Coolt! 🙂

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ttevey#143
Nu när det är färdigt har jag lite saker jag lärt mig på vägen och till nästa projekt.
* Gör locket lite smalare än boxen, kom på detta när allt nästan var klart så de flesta mina boxar är väldigt tighta att öppna/stänga.
* Hitta ett sätt att inte behöva skära ut boxarna för hand (Lurx....? 🙄 ), jag förstår inte hur herr Einarsson orkar skära så mycket boxar som han gör.
* Svart tryck på vitt papper är väldigt oförlåtande minsta lilla miss så skriker det vita fram. Sa hemma innan att jag aldrig skulle köra helsvart igen, 2 dagar senare började jag på Zeda 2 🙂
* Metallinjal med gummi under gör under för utskärningen, minimerar risken för att linjalen glider på det blanka pappret. (http://www.pandurohobby.se/Katalog/20-M ... -cm-metall)
* Använd hörnklipparen (största storleken) för att göra perfekta rundade hörn på locket.
* Klipp rundade hörnen på flärparna, betydligt lättare än att skära med skalpel. (hörnklipparen kommer inte åt här)

Kommer kanske på mer sen, då fyller jag på.
AAynez#144
tevey skrev:Nu när det är färdigt har jag lite saker jag lärt mig på vägen och till nästa projekt.
* Gör locket lite smalare än boxen, kom på detta när allt nästan var klart så de flesta mina boxar är väldigt tighta att öppna/stänga.
* Hitta ett sätt att inte behöva skära ut boxarna för hand (Lurx....? 🙄 ), jag förstår inte hur herr Einarsson orkar skära så mycket boxar som han gör.
* Svart tryck på vitt papper är väldigt oförlåtande minsta lilla miss så skriker det vita fram. Sa hemma innan att jag aldrig skulle köra helsvart igen, 2 dagar senare började jag på Zeda 2 🙂
* Metallinjal med gummi under gör under för utskärningen, minimerar risken för att linjalen glider på det blanka pappret. (http://www.pandurohobby.se/Katalog/20-M ... -cm-metall)
* Använd hörnklipparen (största storleken) för att göra perfekta rundade hörn på locket.
* Klipp rundade hörnen på flärparna, betydligt lättare än att skära med skalpel. (hörnklipparen kommer inte åt här)

Kommer kanske på mer sen, då fyller jag på.

Att göra locket någon milimeter kortare på vardera sida är inte ett dumt tips 😛 Jag har också märkt att locket lätt blir lite böjt/vikt när man ska öppna det och det sitter alldeles för tajt.

Angående om hur jag orkar skära boxar... jadu, det vet inte jag heller. Nu har det mest varit SNES som jag tycker är hudnra gånger smidigare än NES/GB, men just nu känner jag mig ganska trött på det 🙂

Att hörnklipparen fungerar bra till hörnen på NES-locken visste jag inte 🙂 Det var ett mycket bra tips!
Llurx#145
Jag förstår inte alls vad du menar :O jag skär ut allt för hand 😉

ett tips som jag fick från tryckeriet när jag var där sist var att låta grafiken runt hela boxen sticka ut några millimeter och sedan lägga ut skärlinjer runt om där du sedan lägger linjalen mot sen när det är dags att skära ut boxen

Skitsmart! ska införskaffa en liknande till etiketterna 🙂

skärmaskin 😉

skärmaskin här med (A)

det är synd att ni inte bor närmre, ni hade bara kunnat komma ner till källaren och skära ut allt ni hade velat 😛
är det inte en ide att kanske införskaffa en sådan maskin där uppe? om ni är ett par som lägger ihop för att samsas om den kostar det inte så mycket per man
Fick mitt ex idag. Har inte hunnit testa än, men det såg riktigt fint ut!
Jag är gladare än jag låter. Ska bli askul att spela zelda igen!
Tack för ett grymt arbete tevey.
YouTube video
Ttevey#148
Nice att det funkar på Retron 5 med 🙂
Tack, verkligen kul att det uppskattas!
4 borgar nere. Halvvägs alltså 🙂

Mycket kul att spela på svenska. Känns verkligen mer retro då.

Game over skärmen. Där man kan välja att att spara t.ex. Är det fast antal tecken där?
Alternativen är:
Fortsätt
Spar
Reset

Edit: Menar att det är lite udda översättning 🙂

Edit 2: läste på första inlägget nu och förstod att det fanns begränsningarna 🙂
Ttevey#150
Hehe precis, var lite platsbrist så fick bli så.
Jag vill ha en du har pm

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in