Legenden om Zelda (NES)

14 September 2015Senaste svar: 1,062 visningar151 svar
Tja,
Satt igår och hade lite tråkigt så började kolla på att översätta första Zelda på NES.
Fastnade helt i detta så all "dialog" är nu översatt, översättningarna är en mix mellan
de engelska texterna och orginal japanska texterna då dessa ibland skiljer sig helt och
jag tyckte att de japanska var mer passande i vissa fall.

Här är ett googledoc med all dialog, längst ner i dokumentet finns det 2 länkar till en sida som förklarar de japanska och engelska texterna på ett bra vis.
Finns inga åäö i dokumentet det är för att jag kopierat de svenska från mina översättningar i spelet och där har jag inte lagt in det ännu.
Vissa översättningar kanske låter konstiga pga, begränsningar i antal tecken.
Dokumentet är satt så att det tillåter kommentarer så kommentera gärna där eller här om ni har förslag på ändringar.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Just nu håller jag på att spela igenom spelet och kolla så att alla placeringar av texter ser bra ut, nästa steg blir att ge sig på menytexter.

Antagligen blir det även box och kassetter när allt är klart och funkar som det ska 🙂

2015-09-21 version 1.0
Patch: http://illusionoftime.com/files/zelda_se_1_0.ips
Rom-namn: Legend of Zelda, The (Europe)

2015-09-25 box
Box förslag: http://reprobox.illusionoftime.com/?id=14431834435713441471778193301&type=NES_SMALL
Claim! 😉
Bbilly#122
Hoppas jag står med på listan? 🙂

Sent from my iPhone using Tapatalk
Wow!

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Llurx#124
Sweet man 😃

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Snyggt där 🙂
AAynez#126
Asså.. Detta kommer bli grejer! Så snyggt jobbat 😃

Nice!

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Sjukt läckert!
Ett garanterat köp! Är det nyproducerade kassetter eller donatorer?
Ttevey#130
Allt är helt nytt
Ttevey#131
Nu väntar jag bara på ett gäng skyddsboxar.
AAynez#132
Oj oj oj! Du får höra av dig när det är dags så får vi deala 😉

Snyggt, men ser dyrt ut 😞 😛
Fruktansvärt snyggt!
Ttevey#135
Eftersom jag är stark förespråkare för Open Source så vill jag gärna lägga upp ai filerna för box och label här sen när detta projektet är skeppat och klart.
Så om det är någon som blir utan så finns det möjligheten att göra en egen box är min tanke.
Jag kommer isåfall ta bort min custom text på flärparna innan jag lägger upp den och de som köpt ett "orginal" exemplar av mig får även med ett äkthetsintyg.

Så min fråga är egentligen till er som är intresserade av att köpa ett exemplar, kommer ni bli sura och hoppa av om jag gör detta?
Bbilly#136
Jag har "allokerat" pengar till det här projektet, Herr Gimmick och ett annat kommande projekt så jag kommer inte sura 🙂

Såg för övrigt din patch av rommen på romhacking, kul!
AAynez#137
Snarare tvärt om, jag hoppar fan av om du inte släpper boxen fri efter 😉

On a serious note så gjorde jag ju gudarnas trekraft limiterad till 15 exemplar och lovade att inte släppa boxen eller kartan efteråt, vilket jag ångrar djupt. Hade inte gjort några fler själv.. men det hade varit schysst mot alla som velat ha ett exemplar att de kunde ha gjort ett eget.

Så jag tycker du tänker helt rätt!
Nej, tycker att det är helt ok också. Var likadant med FF VII. Intresset var så stort, men precis som Mattias så begränsade jag de till 25. Synd om alla som inte fick ett ex i efterhand.
Jag är fortfarande jättepå! 🙂
Ttevey#140

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in