Super Metroid på svenska aka Dunder Metroid

7 August 2015Senaste svar: 424 visningar62 svar
Mest för att det är lite kul att pyssla med.

Satte igång på semestern, det regnade ganska många dagar, hann en bit:

OBS namnen på utrustningen är inte spikade, dom behöver jag fundera lite på

Det är väl nästan all text i spelet förrutom intro texten som jag inte fått fram, verkar som om den är komprimerad
Är det någon som har koll på komprimering i snes spel?

Annars ligger projektet på is ett tag framöver.
Ja, metroidlarv är ju det korrekta, men ordet ser så jäkla skumt ut 😃

Skickat från min gamla slitna telefon med tapatalk
Det är ont om plats för själva texten där den är nu, får kanske flytta den, men det är ett LoROM spel så pekare är lite klurigt.

Funderade på yngel ett tag men larv känns bäst. Små nykläckta maneter heter egentligen Medusa men ja...

Tack för kommentarerna 🙂

Skrivet som hastigast via Tapatalk
Nu börjar det röra på sig!
Hittade äntligen igen alla pekarna som hanterar texten på dom första skärmarna

Edit
Doh! Särskrivning igen!
Då slapp man vara språkpolis denna gången 🙂 som vanligt mycket bra jobb! Keep up the good work!

Skickat från min gamla slitna telefon med tapatalk
Sjukt kul att läsa igenom detta. Gränssnitten som du översätter i såg spaceat ut 🙂

@petsson: På din översättning av baksidan står det “24 Megabyte". Borde det inte vara Megabit?

Och jag har aldrig varvat Super Metroid. Så jag inväntar detta om du ska sälja carts på det förstås? 🙂
Mja, det är en rätt dålig hex editor, jag saknar massa funktioner, typ ångra och copy paste..

Det blir nog en fri patch, lägger den på romhacking.net sen bygger jag ett gäng kassetter och säljer 🙂

Lite synpunkter: "DU DOG" är inte centrerat. Det hade blivit snyggare. Kanske lägga in ett eller flera spaces innan "du" för att rätta till det?
På file select-skärmen bör "SPEL FILER" vara "SPELFILER"
🙂
Håller med, fixar 🙂

Så lite bättre, behöver hitta och ändra på rutan runt spelfiler.

Ser riktigt bra ut 😃

Om man ska vara petig så verkar det som att det bara är "Leta upp Metroidlarven..." som är centrerat på mittlinjen. Men kan tänka mig att det är ett jäkla pill att flytta runt kanske?
Så är det nog, den animerade metroidlarven är inte ändrad, den är två tiles bred, Nintendo verkar tycka att mitten är en tile till vänster.

Men helt rätt, allt är inte centrerat.
Får flytta Leta upp metroidlarv texten.

Ser lite skumt ut nu när jag tittar, DU DOG verkar ligga en halv off om man tittar på metroidlarven...

Edit
Skärmen är 31 tiles bred

Kategorin, konstiga saker man hittar i rom filer

Minns inte att det finns ett höns huvud i Super Metroid?

Det sär ser ju ut som ett hönshuvud som vittrar sönder också 🙂 I fink you freeky, Soopa Metroid.

skickat med röksignaler från Örebro till internetz med hjälp av Tapatalk
Haha. Du får byta ut ett annat monster i samma storlek mot hönset i den svenska versionen 🙂
Ah, nästan en höna 🙂

Petsson skrev:Ser riktigt bra ut 😃

Om man ska vara petig så verkar det som att det bara är "Leta upp Metroidlarven..." som är centrerat på mittlinjen. Men kan tänka mig att det är ett jäkla pill att flytta runt kanske?

Du har rätt, behöver kolla närmare på detta, det ska vara 32tiles brett.
Snes kör 256 eller 512 pixlar på bredden.

Edit
Varför har Nintendo satt metroiden på sniskan?

mrTentacle skrev:

Borde det inte vara:

DU DOG!

Som det är nu så sitter ! efter metroidlarven, mitt i meningen om du vill försöka igen?
Tror jag la till ett !
Hoppas kunna jobba lite på detta snart 🙂

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Måste erkänna att jag inte heller har spelat Metroid och då SM är tidernas bästa spel enligt DAVE måste man ju spela detta.
Svensk version lockar dock mer 😉

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in