[NES] - Laga trasigt moderkort - [AVSLUTAD]

7 December 2015Senaste svar: 4,652 visningar14 svar
Köpte ett "AS IS" paket med 2 stycken NES på ebay för ett tag sen (bilder bara på utsidan)

När det kom hem så fattades det bättre NES:et en släde vilket var lätt fixat men det andra NES:et var i lite sämre skick.
Jag blev faktiskt lite knäckt när jag såg detta

Nu har detta bara legat och skräpat i min "bra att ha" låda och jag har stört mig på det varje gång jag ska ner och rota i den...
så det får bli lite ändring på det helt enkelt

Jag tog och lödde bort de komponenter som var synligt trasiga dvs 1st 220ohm motstånd
sedan så böjde jag upp de två benen på toshiba chippet och rensade hålet från lod där de skulle lödas fast.

Nu när det stora var bortrensat som lade i vägen för en fin limning så tog jag fram min gamla trotjänare:
Power Epoxy

lim på ena sidan:

Jag höll ihop kortet i typ 5-10min (tills jag inte kunde sära på de två delarna helt enkelt):

Limmat och klart!

Jag kommer att låta kortet ligga över natten i rumstemperatur så det verkligen är genomhärdat innan jag börjar laga de brutna spåren och ersätta 220ohm motståndet

fortsättning följer 😃

update - 151208

ja jag kunde ju såklart inte hålla mig ifrån xD

kretskortet var riktigt bra härdat på kvällen så det fanns inte så mycket som hindrade mig från att patcha ihop den lättaste sidan iallafall.

har inga progressbilder men tillvägagångssättet för att slippa ha kablar över hela kortet är helt enkelt att "skrapa" bort det isolerade materialet så man kommer åt kopparn,
detta gjorde jag på båda sidorna om brottet och sedan så förtennade jag en tunn kabel som får agera ledare över brottet som jag lödde fast.

Jag arbetade mig uppifrån, ner och nu är det bara den andra sidan kvar samt en 220ohm motstånd som ska på plats 🙂

ena sidan lagat på brutet NES-moderkort

chippet med de söndersletna benen, lödde fast förtennad kabel och drog igenom hålen och lödda fast den andra änden där den skulle sitta.

kontrollerport 1 eller 2 fattades ett ben, löste detta på samma sätt som innan dvs förtennad kabel löddes fast på stumpen och drogs igenom hålet för att lödas fast på rätt ställe.

Update - ihoplödat och provkört (Jordfel)

Ja men dåså det här gick ju snabbt!

Provkörde nintendot med den undre jordplattan i och då startade det inte.

Sedan tog jag bort den och så gick det iallafall igång och började blinka.

Så fort jag kopplade in en bild/ljudkabel så dog nintendot igen.

YouTube video

Kan man öppna själva nätdelen på något smidigt sätt?
Tror problemet ligger där pga all rost
Att laga avbrutna motherboards är fan hard mode 😃

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Haha 😉 dem säger ju att inget kan ta sönder ett NES ju!

Coolt!
Tur att brottet inte är tre cm längre ner 😃
Som det är nu ser det faktiskt ut som det går att laga.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Nice! jag har faktiskt ett Megadrive som har en 3 cm spricka i sig.
Eftersom jag inte har varken elkabel eller bildkabel så har jag inte påbörjat någon fix ännu, men får du igång detta lär de finnas hopp för mig med.
Du är en hjälte, lurx!
Undrar hur tusan man lyckas knäcka kortet så där. Måste ha gjorts medvetet.
Kommer du att förstärka kortet sen? Tänker att det kan behövas, epoxy och glasspinnar kanske?

@mrT: Hoppas verkligen att det går att laga hade varit kul ^^ exakt 3cm så hade man kunnat hälsa hem xD

Får se om det behövs (kanske lite iallafall) det är riktigt starkt som det är nu efter några timmars härdande (testat skaka det fram och tillbaks ett par gånger)

@billy: är det megadrive 1 eller 2? Om du vill påbörja lagning av ditt system sen så har jag både ström- och bildkabel till båda versionerna som du kan låna (har bara en uppsättning)

Men ett brott ska inte vara så farligt bara att lödda kabel från var sida av brottet! Jag visar ^^

@sega:
Det där gillar jag! Tack, känner mig som en hjälte 😉

Ser så ut! Tror killen blev sur när jag vann hans lot för dryga 300kr + fri frakt (5 defekta GB + 2 defekta NES) har lagat allt förutom detta nintendot ^^

Update:

kunde tyvärr inte hålla mig ifrån igår, övre sidan på NES kortet är ihoplappat nu
(redigerat )
Såja grabbar!
Då var nintendot igång igen ^^
Uppdatering i huvudinlägg med video och sista bilder.

NES:et dör så fort man kopplar in bild/ljudkabel samt när man använder sig av den undre jordplattan (heter det så?)

Någon som har någon idé?

Mata den med DC, 9volt? Så ser du om det är likriktar bryggan.
Någon komponent som pajat?

Yupp jag matar den med 9V DC och får ut 5v över likriktarbryggan (in ligger på dryga 8v)

Tror någon komponent inne i video/ljudmodulen är kass men vet inte hur man öppnar upp den utan att bända sönder det :/

något vaknade nyss från de döda 😃 inte bara tråden men även mitt NES felsökt lite till och från löddat av komponenter på måfå och igår HÄNDE det 😛

resonatorn var ju kass!! (benet var av men det satt på plats)

såja nu startar den upp meeeen nu möts jag av en svart omstartsskärm xD tror det har något att göra med den överkorroderade RF modulen 😉
och nu mina damer och herrar ett stycke NES NTSC lagat ^^ behövde bara byta ut 1 komponent samt hård dra ljudet direkt från CPU:n 😃 video kommer!

är lite glad just nu trodde fan inte på det xD

YouTube video
Missat och följa denna tråden men har läst det mesta i den tills du hade problem med att komma åt video/ljudmodulen.

Grymt jobbat Lurx! Fan va duktig du är!
Så kul att se någon rädda en konsol ifrån tippen och att nu kanske någon annan kan glädjas åt den som den är tänkt att göra (Entertain) 😉
Tackar tackar victor ^^ kändes riktigt gött att få snurr på maskinen nu funkar allt iallafall 😃 ända "problemet" jag har nu är att den fattas en överdel :/ men det kommer väl in en vacker dag det med ^^ eller så bygger man in det någonstans

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in