[Allmänt] Felsökning

10 January 2016Senaste svar: 4,530 visningar14 svar
Tänkte att en allmän felsökningstråd hade passat sig 😃

jag fortsätter det jag började med i chatten dvs en iMac från -09 som stänger av skärmen.

Det jag har gjort:
Kört datorn tills den stänger av skärmen (datorn dör aldrig bara skärmen som slocknar)
Det tar olika lång tid för den att slockna beroende på om datorn är helt ihopmonterat dvs om frontglaset är på eller inte.
Har tagit isär datorn och tagit bort grafikkortet och jag ser inga konstigheter här (var ytterst lite damm i kylflänsarna och fläktarna)

Fråga:
@billy, sökte upp ditt tips med att köra GPU:n i ugnen. Är detta något du har gjort? Och isåfall skulle du rekomendera det? 385 farenheit är 196 grader celsius dvs 200grader på vår ugn här hemma.
Vilket läge ska ugnen vara inställd på över/under värme, bara över eller bara under?
Ska den in i ugnen på en plåt eller stöttas upp på något vänster?
Ska den bakas mitt i ugnen?
Frågar mest då folk bara skriver 385 farenheit.

Kan ett enkelt byte av kylpasta åtgärda problemet istället?
Om det var att cpun blev för varm pga dålig kylning så borde hela datorn stängas av inte bara skärmen.
I know, CPU:n är utesluten sen jag började felsökningen 🙂

Update:

Efter att jag tog bort kylflänsen så ser grafikkortet ut såhär. Jag beställde ny kylpasta då den gamla har runnit ut samt nya thermal pads från inet för att byta ut på omkringliggande ramchip så får vi se om det funkar utan att baka kortet i ugnen (känns lite fel men jag förstår varför det kan hjälpa)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Det var rätt många år sedan jag höll på med detta 😞 bör till och med finnas forumtrådar av mig på diverse forum.

När jag bytte till ett grafikkort som inte krävde den där förlängda delen av kontakten med extra ström så funkade allt.

Innan dess var det som om datorn gick igång men med helt svart skärm.

Eftersom hårdvaran är rätt förlegad så la jag ner allt till slut men har inte riktigt gett upp tanken om att sätta in en raspberry pi i den och bygga om till mediaspelare till Vide (lagom tills han fyller 3-4 år 🙂 )

EDIT:
Denna ska tydligen funka http://m.pollin.de/item/383130323231 , det sa iaf pollin när jag mailade dem.

Och detta är panelen som satt i min iMac http://www.beyondinfinite.com/lcd/Libra ... 2-SLB4.pdf

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tror inte vi har samma problem då för datorn går igång som den ska men efter ett par minuter (längre tid utan glaset i fronten) så blir bara skärmen svart tror det är överhettning jag har att göra med. Jag har iallafall köpt kylpasta och thermalpads från inet som kommer imorgon så får jag testa och se om det hjälper utan att baka den i ugnen 😛

Edit: har du gjort detta och har du några tips btw?

Så var min innan mitt grafikkort dog, ladda ner en tempmätarapp vet jag!

Jag har inte bakat, eller jag provade utan lycka, tror mitt grafikkort pajade helt i datorn på slutet.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ich will! Drog bara den slutsatsen då det tog längre tid för den att dö om datorn var öppen jämfört med stängd.

Kollar imorgon och rapporterar tillbaks sen hur det har gått.

Föresten så är hdd bytt till en ssd så en av fläktarna går på maxfart då den kabeln inte är inkopplad någonstans, finns det en bra app/program som man sätter maxfart i?
Laddade ner en igår men den kunde man bara sätta minimum fart på vilket hjälpte nada 😛

Ny kylpasta och thermalpads från inet.se verkar ha gjort susen! iMacen har varit igång i dryga 3h nu utan att skärmen stängs av (låter den stå över natten med alla strömsparlägen avstängda så får vi se om den är igång imorgon)

Vad ska tempen på en gpu ligga på (typ)?

Skönt!
Gpu temp är väl lite olika va? Runt 80grader är väl okej

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Min GPU ligger vid surf/youtube osv på 45 grader och vid krävande spel på 60-70 grader.
Så 80 tycker jag låter varmt.
fick äntligen tag på en temperatur app och GPU:n ligger på dryga 40grader 🙂 (standby)

då är det helt acceptabelt med andra ord
Ja det är som det ska då
Jag har bakat ett moderkort till en gammal MacBook Pro en gång i ugnen. Vilket ska vara sista utvägen innan man ger upp. Du "ska" iaf ha övervärme om du vill värma på lödpunkterna som ligger upp mot spisplattorn typ. Alltid lite risky det där då det kan skada komponenter som inte tål temperaturer upp mot 200 grader. Även plast och sånt smälter i processen om dom inte går att plocka bort. Sen ska man vara försiktig med att plocka ut komponenten ur ugnen när du ser att lödpunkterna börjar bli lite blanka. Skaka inte den för komponenter kan flytta sig med mera.

Att fläkten går på max pga HDD till SSD bytet har att göra med att kontakten (SATA?) som Apple använt har en extra "pin" som känner av temperatur på hårddisken som hänger med original. När en ny hårddisk sätts i kan inte denna pin få tempvärdet ifrån HDD\'n (eftersom den saknas) och fläkten går på max. Så har jag för mig att det är iaf när jag höll på sist.
tack för tipsen Victor! som tur är slapp jag baka moderkortet då det löste sig med ny kylpasta och thermalpads 🙂

ja det är nästan exakt så faktiskt men det är inte en extra pin (för mig iallafall) det rör sig om en helt egen kabel som helt enkelt inte går att sätta in i den nya SSD:n då den kontakten inte finns.
hittade ett program (app) där man kunde ställa hdd fläktvärdet
Sweet! Som sagt, var ett tag sedan så kan ha blandat ihop. Gött att den funkar! Alltid härligt och återuppliva saker som är sönder.

Försöker fixa kusinens dream box atm. Hittade 4 svällda kondingar så hoppas den lever efter bytet.

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in