[GC] Regionsfri/homebrew och SD läsare

21 March 2016Senaste svar: 16,049 visningar67 svar
Nu ska Gamecuben moddas om så att alla skivor funkar och även kunna spela direkt från sdkort.
Det jag har beställt är:
Xeno GC 2.0 http://www.gc-forever.com/wiki/index.php?title=XenoGC
sd gecko/wiikey http://www.gc-forever.com/wiki/index.php?title=SDGecko (vet att man kan bygga själv men den färdiga kostade 30:- så inte värt jobbet)

Någon som har gjort detta tidigare och har några bra tips/vanliga problem.

Återkommer med uppdatering, när jag fått hem sakerna och testat.
tevey skrev:Jag kör mitt gc på RGB (vilket också är analogt). Swiss bränner du på en skiva. Sen i Swiss kan du välja att starta en skiva eller SD, väljer du skiva så öppnar du locket och byter skiva till den du vill starta.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Är inte den utgången märkt digital på baksidan RGB? Måste missuppfattat isåfall tack ^^

Afan så innan man väljer dvd/skiva så tvingar man ut önskad bildkvalité? Får testa det idag isåfall 🙂

Tror du att läsproblemen hade att göra med att du körde RW skivor iställer för r?(Det lilla du fick testat iallafall)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Det finns två utgångar, digital som används till komponent samt den vanliga av för komposit och rgb.

Sent from my iPhone using Tapatalk
lurx skrev:
Är inte den utgången märkt digital på baksidan RGB? Måste missuppfattat isåfall tack ^^

Afan så innan man väljer dvd/skiva så tvingar man ut önskad bildkvalité? Får testa det idag isåfall 🙂

Tror du att läsproblemen hade att göra med att du körde RW skivor iställer för r?(Det lilla du fick testat iallafall)

Du väljer skiva i swiss så kommer det upp en ruta där du kan välja att starta spelet, där finns det en options/settings där kan man ställa in lite saker sen välja att starta spelet.

RW skivorna fick jag inte igång alls så fick köpa dvd-r skivor, men fick samma problem med orginalspel så det hade inte med mediet att göra.
Sweet tack för all info GC är verkligen en konsol som hoppades över o.O

Allright tevey så swiss är ett litet extra GUI för de inställningar GC saknade? Det finns inget sätt att byta ut standard mot detta så man slipper skivan?

Köpte iallafall tre nya skivor på kjell idag och ska testa köra med swiss och ställa in bilden samt köra med standard GBI istället för low latency 🙂

Bra att veta det där med RW skivorna, misstänkte att det skulle vara så :/ nä men dåså - vad händer nu då för din del med GC Tevey?

När jag orkar ska jag öppna den igen och se om jag kan hitta andra ställen att löda chippet på. Isåfall beställa ett nytt chip.

tevey skrev:När jag orkar ska jag öppna den igen och se om jag kan hitta andra ställen att löda chippet på. Isåfall beställa ett nytt chip.

Det finns alternativa lödpunkter om man vill använda kabel istället 🙂 bara att googla på det!

Titta mitt problem löste sig 😁

Tydligen så finns det PAL och NTSC rca kablar till konsolerna 😉 använder man NTSC kablar till PAL konsol så får man en jätteljus skärm "urtvättad"

Bytte till PAL kablar och god damn boys!

Nu blev det fan snyggt xD

Har fått ordning på alla tre GBI skivorna samt en EU backup på original GBP skivan. Testade även bränna swiss 0.4 och zelda windwaker som funkade och faktiskt såg bra ut nu ^^

Här kör jag på standard GBI skivan och inzoomat så det täcker en mx7000 🙂

Yay! Tufft 🙂

Sent from my iPhone using Tapatalk
Är riktigt nöjd faktiskt 😃 spelade lite pokemon, zelda och wario

Hur ska jag kunna sätta mig med ett GBA i framtiden när jag vet att detta finns i källaren o.O ska bara skaffa kabel till game boy playern så man kan använda GBA som kontroll istället, gamecube kontrollen var det inget fel på heller.

Vad ska man söka på eller vad heter den kabeln? Är det linkkabel?

yo boys

jag har precis installerat mitt xenogc men jag är fundersam på om det funkar. det blinkar 2ggr rött och sedan så lyser den konstant rött. känns som att den failat, men jag har ingen skiva att testa med, kan man testa på något annat sätt?
jag köpte en sån där wiikey med sd, men antar att man behöver en bootskiva?

btw, jag använde kablar, kynar, såna där smala rackare.
(redigerat )
Japp det är inte rätt då, den ska först lysa rött sen orange om det är 2.0 eller grönt om det är 1.0 så lyser den bara rött har du inte fått dit den rätt. Du behöver en skiva med Swiss på för att boota från SD kortet.

fasen, allt är ju rätt kopplat. kan chippet vara toast?
Du har inte testat löda utan kablar då?

jopp gjorde det innan jag skulle gå och lägga mig. samma läge. men jag ska nog se om jag har någon dvd-r skiva liggandes som jag kan bränna ut. visst funkar det nu när skalet inte är på?
Ja du måste bara hålla bak spakarna som säger åt den att luckan är stängd annars försöker den inte läsa skivan

Funkar det med CD-R skivor kanske?
Jag hittade ingen DVD-R hemma. Tänkte att bara kunna bränna ut Swiss, det verkade inte vara så stort?
Vet inte jag har bara testat med 8cm dvd-r

lillebrorsan har en japansk skiva, har för mig att det var något med Naruto. Ska låna och se om den funkar, då vet jag att chippet funkar iaf.
Men suck, många av-och ditlödningar så verkar det som att tillverkaren har använt två röda leds.

Hehe vad taskigt, skönt att det funkar iallafall.
Nice monitor 🙂
mm den är king, har precis moddat in en syncstripper i den också, så nu slipper man jäklas med extra scart-sladdar med lm1881 inuti dem.

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in