[GBA Macro] - nintendo DS lite goes GBA macro [AVSLUTAD]
2 December 2015Senaste svar: 7,997 visningar25 svar
Dags för lite moddning nu igen!
Kommer att följa denna guiden:
http://anthonythomas.io/tag/gba-macro/?pow=datea
Köpte mig ett rätt så risigt exemplar av nintendo ds lite på ebay (japan) och detta kom hem för två dagar sen:
http://www.ebay.com/itm/231729559842
Funktionstestade konsolen igår och felbeskrivningen stämmer:
- funkar inte att ladda
- övre skärmen är rosa/lila
- testade ett GBA spel och det startade på en gång!
allt är rengjort nu, den var skitig som faen!
före:

efter:

Hittade nog felet på varför den inte vill ladda:

ska rengöra med ättika och se om den klarar av att ladda efter detta
update - 151202
såja det gick snabbt xD
bildbombar och slänger in lite text 🙂
billys tips var skitbra!
Jag löddade bort DS lite uttaget och bytte detta mot ett microusb uttag som jag hade på en annan defekt enhet

Så kan det se ut sen när allt är klart!

För att få igång den nedre LCD:n behöver man lödda fast ett motstånd mellan två punkter på moderkortet.
I guiden rekommenderar killen 330OHM men jag använde 500OHM och det funkade hur bra som helst

Högtalaren hamnade på baksidan precis som i guiden
FÄRDIGT RESULTAT

Allt funkar hur bra som helst, det var inga konstigheter med laddningen det var uttaget som var trasigt.
Nu är del 1 av denna modd klar, jag ska bara få tid till att modda skalet och måla om konsolen
vad tycker ni ska jag ta bort X och Y knapparna också sen när det väl är dags att fixa skalet??
Late night update - 151211
Fick lite jobb gjort med denna lilla makapär idag/inatt 😃
Resultatet av för mycket härdare i spacklet, hann tyvärr inte smeta ut det ordentligt då det klumpade sig snabbt

Såhär såg det ut efter slipningen:

Andra lagret spackel under kontrollerade former (enligt förpackningen skulle man ha lika längder spackel och härdare men icke!)
Tips från coachen:
Försök inte få till en fin yta på en gång, sålänge man trycker ut alla bubblor och får det jämt hela vägen igenom har man kommit långt.
Medans spacklet härdar saktare så kommer det efter en stund till en "gummerande" form, då kan man nämligen skära bort allt överflöd innan man börjar slipa och få en riktigt fin yta.
gummerad yta
kapat bort allt överflöd med en hobbykniv, låter allt härda sen slipar jag

Ut- och insida på skalet fick även tid till att borra hålen för högtalaren i botten 😃
Ska nog måla denna vit, knapparna är babyblå så det blir nog snyggast så!
Och ja jag spacklade över X och Y knapparna 🙂
update - 151211
Nu har det gått 3h sen jag sprejade på med sprutspackel för att fylla i alla små håligheter som har uppstått pga slipningen
sprutspackel är för övrigt bland det värsta och bästa som man kan jobba med.
Medans spacklet lägger sig och härdar så får det fram MINSTA lilla ojämnhet i materialet (detta kommer ni få se här nedan sen)
då är det bara till att spackla på med finspackel igen och göra om samma procedur tills man är nöjd med resultatet!
framsida, baksida, batterilucka samt GBA slot skyddet

nu när allt har torkat så ser man hur tydligt som helst vart de gamla knapparna satt. bara till fylla på med lite mer finspackel och göra om!

Här ser man knapparna ännu bättre plus att man ser en ojämnhet mot baksidan av nintendot och kan skymta en kontur där ds pennan brukade sitta

överlag är jag nöjd ska bara fixa till ojämnheterna och sen är det målning som gäller 😃
ps jag kommer att borra hål för led uppe till höger och använda mig av epoxy för att skapa en liten "diffuser"
Update - 151214
ja vad ska man säga! såhär ser den ut nu 😃

laddas = gul led

batteriet håller på att ta slut = blå led

enheten är igång och redo att köra = vit led

baksidan fick sig en liten klisterlapp den med = GBA MACRO

framsidan fick sig en ram utskuren på ljusblåsilvrigt papper med hjälp av silhouette cameo
jag fick även fixa till en liten "ram" på vid leden uppe till höger då det inte blev en perfekt cirkel (det är det nu iallafall)
hålet ner till leden är fyllt med epoxy
känner mig rätt nöjd med denna förutom att själva GBA skyddet sitter trögt som fan i själva enheten (inga problem med spel då dessa inte är lika stora som skyddet)
Kommer att följa denna guiden:
http://anthonythomas.io/tag/gba-macro/?pow=datea
Köpte mig ett rätt så risigt exemplar av nintendo ds lite på ebay (japan) och detta kom hem för två dagar sen:
http://www.ebay.com/itm/231729559842
Funktionstestade konsolen igår och felbeskrivningen stämmer:
- funkar inte att ladda
- övre skärmen är rosa/lila
- testade ett GBA spel och det startade på en gång!
allt är rengjort nu, den var skitig som faen!
före:

efter:

Hittade nog felet på varför den inte vill ladda:

ska rengöra med ättika och se om den klarar av att ladda efter detta
update - 151202
såja det gick snabbt xD
bildbombar och slänger in lite text 🙂
billys tips var skitbra!
Jag löddade bort DS lite uttaget och bytte detta mot ett microusb uttag som jag hade på en annan defekt enhet

Så kan det se ut sen när allt är klart!

För att få igång den nedre LCD:n behöver man lödda fast ett motstånd mellan två punkter på moderkortet.
I guiden rekommenderar killen 330OHM men jag använde 500OHM och det funkade hur bra som helst

Högtalaren hamnade på baksidan precis som i guiden
FÄRDIGT RESULTAT

Allt funkar hur bra som helst, det var inga konstigheter med laddningen det var uttaget som var trasigt.
Nu är del 1 av denna modd klar, jag ska bara få tid till att modda skalet och måla om konsolen
vad tycker ni ska jag ta bort X och Y knapparna också sen när det väl är dags att fixa skalet??
Late night update - 151211
Fick lite jobb gjort med denna lilla makapär idag/inatt 😃
Resultatet av för mycket härdare i spacklet, hann tyvärr inte smeta ut det ordentligt då det klumpade sig snabbt

Såhär såg det ut efter slipningen:

Andra lagret spackel under kontrollerade former (enligt förpackningen skulle man ha lika längder spackel och härdare men icke!)
Tips från coachen:
Försök inte få till en fin yta på en gång, sålänge man trycker ut alla bubblor och får det jämt hela vägen igenom har man kommit långt.
Medans spacklet härdar saktare så kommer det efter en stund till en "gummerande" form, då kan man nämligen skära bort allt överflöd innan man börjar slipa och få en riktigt fin yta.
gummerad yta
kapat bort allt överflöd med en hobbykniv, låter allt härda sen slipar jag

Ut- och insida på skalet fick även tid till att borra hålen för högtalaren i botten 😃
Ska nog måla denna vit, knapparna är babyblå så det blir nog snyggast så!
Och ja jag spacklade över X och Y knapparna 🙂
update - 151211
Nu har det gått 3h sen jag sprejade på med sprutspackel för att fylla i alla små håligheter som har uppstått pga slipningen
sprutspackel är för övrigt bland det värsta och bästa som man kan jobba med.
Medans spacklet lägger sig och härdar så får det fram MINSTA lilla ojämnhet i materialet (detta kommer ni få se här nedan sen)
då är det bara till att spackla på med finspackel igen och göra om samma procedur tills man är nöjd med resultatet!
framsida, baksida, batterilucka samt GBA slot skyddet

nu när allt har torkat så ser man hur tydligt som helst vart de gamla knapparna satt. bara till fylla på med lite mer finspackel och göra om!

Här ser man knapparna ännu bättre plus att man ser en ojämnhet mot baksidan av nintendot och kan skymta en kontur där ds pennan brukade sitta

överlag är jag nöjd ska bara fixa till ojämnheterna och sen är det målning som gäller 😃
ps jag kommer att borra hål för led uppe till höger och använda mig av epoxy för att skapa en liten "diffuser"
Update - 151214
ja vad ska man säga! såhär ser den ut nu 😃

laddas = gul led

batteriet håller på att ta slut = blå led

enheten är igång och redo att köra = vit led

baksidan fick sig en liten klisterlapp den med = GBA MACRO

framsidan fick sig en ram utskuren på ljusblåsilvrigt papper med hjälp av silhouette cameo
jag fick även fixa till en liten "ram" på vid leden uppe till höger då det inte blev en perfekt cirkel (det är det nu iallafall)
hålet ner till leden är fyllt med epoxy
känner mig rätt nöjd med denna förutom att själva GBA skyddet sitter trögt som fan i själva enheten (inga problem med spel då dessa inte är lika stora som skyddet)
MmrTentacle#22
Så sjukt bra, blir alltid impad när jag ser bra spackel jobb 🙂
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
KKreese#24
Tänkte försöka mig på detta också! Tack för alla tips i tråden!!
Spacklet känns som det pilligaste? Var skaffar man sådant, tips på passande mottages gärna!
http://www.clasohlson.com/se/Finspackel ... okie=false kanske?
Spacklet känns som det pilligaste? Var skaffar man sådant, tips på passande mottages gärna!
Llurx#25
Kreese skrev:Tänkte försöka mig på detta också! Tack för alla tips i tråden!!
Oj missade denna helt!
Ja spacklet är hyffsat pilligt, skulle rekomendera att köra på annat hårdare spackel än finspackel och avsluta med finspackel istället.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk