[GB] - Få väck bulan på gameboykassetter från kina
6 February 2016Senaste svar: 1,235 visningar1 svar
Tänkte att jag drar ihop en liten snabb guide på hur jag gick till väga för att få bort bulan på kinesiska 3:e parts. gameboykassetter.
först och främst så krävs det att man har tillgång till löddkolv och ett CR2025 knappcellsbatteri
här nedan försöker jag visa skillnaden i tjocklek på CR2032 (till höger, standard i kassetterna) och CR2025 (till vänster)

såhär ser hållaren ut på kretskortet

originalbatteri på plats i hållare (CR2032)

nyinköpta batteriet på plats i hållaren (CR2025)
här ser man att det finns en del "luft" att jobba med

batterihållaren är fastlödd ovanpå kretskortet av någon anledning (finns genomgående hål, dessa ska vi utnyttja)
Börja med att lödda av själva batterihållaren

klipp sedan till benen på batterihållaren så de går igenom hålen på kretskortet

tryck igenom batterihållarens ben och löd fast hållaren med batteriet i så vet ni att allt får plats
jag tog hjälp av en tång att hålla allt på plats samtidigt som jag lödde
Bör se ut typ såhär nu

såja då är det bara till att montera tillbaks kretskortet och skruva ihop kassetten!
en sak som man ska tänka på är plasten kan ha blivit så deformerad pga trycket från det gamla batteriet och hållaren att det kan se lite vågigt ut fortfarande men det bör rätas ut med tiden
själv ska jag försöka beställa kretskort och kassetter omonterade nästa gång om det går.
först och främst så krävs det att man har tillgång till löddkolv och ett CR2025 knappcellsbatteri
här nedan försöker jag visa skillnaden i tjocklek på CR2032 (till höger, standard i kassetterna) och CR2025 (till vänster)

såhär ser hållaren ut på kretskortet

originalbatteri på plats i hållare (CR2032)

nyinköpta batteriet på plats i hållaren (CR2025)
här ser man att det finns en del "luft" att jobba med

batterihållaren är fastlödd ovanpå kretskortet av någon anledning (finns genomgående hål, dessa ska vi utnyttja)
Börja med att lödda av själva batterihållaren

klipp sedan till benen på batterihållaren så de går igenom hålen på kretskortet

tryck igenom batterihållarens ben och löd fast hållaren med batteriet i så vet ni att allt får plats
jag tog hjälp av en tång att hålla allt på plats samtidigt som jag lödde
Bör se ut typ såhär nu

såja då är det bara till att montera tillbaks kretskortet och skruva ihop kassetten!
en sak som man ska tänka på är plasten kan ha blivit så deformerad pga trycket från det gamla batteriet och hållaren att det kan se lite vågigt ut fortfarande men det bör rätas ut med tiden
själv ska jag försöka beställa kretskort och kassetter omonterade nästa gång om det går.