Ta bort gamla etiketter/labels/dekaler

10 August 2015Senaste svar: 5,699 visningar10 svar
Är det här rätt del av forumet?

Kanske det som är svårast med repros, hur man tar bort donatorernas gamla etikett

Ligger i varmvatten några timmar, brukar byta mot nytt när det kallnat en gång.

Sen brukar det gå bra att skrapa bort dom med tumnageln

Lite olika resultat beroende på kvaliten på etiketten

låt torka

Sen är det bara att spreja med label off och torka bort det sista av limresterna
(redigerat )
Har testat med hårtork på snes etikett, blev inte alls bra, kan det var så olika nes och snes?

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Jag fixade ett gäng i helgen enligt följande: 1. Tappa upp varmt vatten i vasken. 2. Låt plasten ligga ett tag (tror jag väntade kanske 15-20 min). Dra bort lamineringen på alla kassetter. 3. Låt torka. 4. Spraya label off och vänta 5 minuter. 5. De flesta av etiketterna går nu att dra bort med väldigt lite klisterrester 🙂

Sent from my iPhone using Tapatalk
Det finns olika ettiketter. Vissa lossnar helt efter ca 1 minut. Vissa blir det rester på. De som blivit rester på har jag använt t-röd på.

Just tyska etiketter brukar vara lättast. Äldre SCN är svårare. Vet inte varför men de tyska känns plastigare och håller ihop bättre.
Gjorde precis en video om detta, samt när jag spraymålar dem 🙂
YouTube video
snotcrow skrev:Gjorde precis en video om detta, samt när jag spraymålar dem 🙂

Behöver du inte använda någon plastprimer innan du spraymålar dem, eller det är någon speciell färg?
Nej jag bara körde på färgen. Verkar sitta bra. Den svarta färgen har jag gjort ett nagelskrapartest på tidigare. Och färgen sätt bra.
De utsätts ändå aldrig för något direkt. Ner i konsolen är det bara kortet som fysiskt nuddar något tänker jag 🙂

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Även jag kör utan primer. Verkar fungera bra 🙂

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Aha, okej! Får ta och testa själv att köra utan primer då om det ev. inte behövs – tänkte dock spraya Gameboy-kassetter, så det kanske blir större slitage när de åker i och ur konsolen.

Sent from my XT1092 using Tapatalk
Har sprayat gameboykassetter utan primer och änsålänge har ingen hört av sig och klagat ang färgen 🙂

Du måste vara inloggad för att svara.

Logga in