Modda.se

Här pratar vi om allt som kan modifieras till det bättre!
Aktuellt datum och tid: tis aug 14, 2018 8:28 am

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm

Ny tråd  Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån aug 10, 2015 11:44 am 
Användarvisningsbild

Grafisk design är ett fantastiskt roligt område att grotta ner sig i. Och hur man än ser på det så är det lite av en djungel med blandade fackuttryck, regler, mått, program och kompatibilitet. Här tänkte jag därför att vi har en tråd med allmänna råd och tips om vad man bör tänka på när det kommer till grafisk design kopplat till retrospel och repros.

1. Vilket program ska jag använda?
Här finns det en enkel regel att följa. För bildretuschering och bildhantering, använd Photoshop. För vektorgrafik så som logotyper och liknande, använd Illustrator. För layout och sammanställning, använd InDesign. För att nå bästa resultat bör man använda alla tre program för vad dom är till för. Så använd helt enkelt Photoshop och Illustrator som verktyg för att fixa alla delar och komponenter som bilder och logotyper, och kör sedan InDesign för att layouta och sätta ihop allt.

Bild Bild Bild

2. Vektor? Vad tusan är det? Behövs det verkligen?
Vektorgrafik är uppbyggt av ankarpunkter och banor, till skillnad från rastergrafik (bitmaps) som enbart består av bildpunkter/pixlar. Detta gör att om du önskar förstora/förminska något så tappar du inte kvalitet. Ditt motiv blir helt enkelt helt skalbart. Detta är framför allt fördelaktigt när det kommer till text, logotyper och symboler.

Bild

3. CMYK? RGB? Fyrfärgstryck?
CMYK och RGB är olika typer av färgblandningar/färgrymder. RGB är framför allt för digitala medier (datorer, skärmar, TV) och består helt enkelt av Red, Green och Blue. CMYK å andra sidan är det vanligaste inom tryck av fysiska produkter (posters, tröjtryck, boxar, etiketter) och kallas oftast för fyrgärgstryck då den bygger upp din bild genom att blanda Cyan, Magenta, Yellow och Key (svart). CMYK återges i procent och varje färg kan vara 0-100%. Total färgmängd är alltså 400%. MEN, för att förhindra kladd och tråkigheter brukar man rekommendera att hålla ner färgmängden. Gärna under 300%. Röd exempelvis är 0,100,100,0. 100% magenta och 100% gul helt enkelt. Helt logiskt.

Bild Bild

4. Svart är väl alltid svart?
Nej, så enkelt är det tyvärr inte. När vi pratar CMYK (fyrfärgstryck) finns det en uppsjö olika blandningar av svart som är olika bra helt beroende på vad för typ av produkt det handlar om. Dagspress (tidningar som Aftonbladet, Expressen och liknande) exempelvis använder sig av fyrfärgstryck genom att trycka med plåtar. Här är det viktigt att allt som är svart som ska vara tydligt (texten exempelvis) är 0,0,0,100. Alltså 100% svart, enbart. Annars riskerar man otydlighet om det skulle ske misspass, alltså att plåtarna inte träffar helt rätt (se bild).

Vid digitaltryck har man lite fler möjligheter för att få till en riktig djup och kraftig svärta. Vanligast är att man blandar i lika mycket extra av de övriga tre färgerna. 10,10,10,100 exempelvis. 20,0,0,100 är en annan populär blandning som ger en djup svärta med lite blå ton.

Ska man göra något helt svart, svarta serien small box exempelvis, bör man kolla med tryckeriet vilken blandning deras maskiner och tryckare föredrar. För det kan skilja sig ganska rejält från tryckeri till tryckeri. Helt beroende på vilka typer av maskiner man använder.

Bild Bild Bild

5. Kan jag inte bara använda Photoshop till alltihop?
Jo det kan man. Du kan ju köra Ferrari på grusväg också. Men det blir ju inget bra. Skämt åsido, man bör göra det in InDesign så att man i slutet kan exportera ut en tryckfärdig PDF av det hela. Allt för att se till att det är rätt färginställningar, inte komprimerat och att allt som är vektoriserat håller sig vektoriserat. Gör man allt i Photoshop så kommer du i slutändan sitta med en platt pixelbaserad bild, hur man än ser på det. Det KAN givetvis ge ett helt oej resultat om man håller det högupplöst. Men det är inte helt optimalt och text och logotyper kommer inte se så bra ut som de kan göra.

Instagram | Projektportfolio | 3DS: Petsson 3110-4709-4281 | Wii U: Petsson | PSN: petsson033

InläggPostat: mån aug 10, 2015 12:18 pm 
Reprobyggare
Användarvisningsbild

Har du något bra tips till min kompis som för sitt liv inte kan förstå varför det är olika knappkommandon i Illustrator och Photoshop?

Min Tindie butik, prima röda kretskort
Tindie.com/stores/mrTentacle

InläggPostat: mån aug 10, 2015 12:18 pm 
Reprobyggare
Användarvisningsbild

Okej, jag erkänner, det är jag som är kompisen..

Min Tindie butik, prima röda kretskort
Tindie.com/stores/mrTentacle

InläggPostat: mån aug 10, 2015 12:33 pm 
Användarvisningsbild

Haha, nej du. Det där en fråga som man ställt sig själv många gånger förr. Men efter ett tag så är det bara att acceptera och alla olika kortkommandon sätter sig till slut. Det går ju att ändra så att man får det precis som man vill, om man har tid och ork, men det kan ju också ställa till det om man ska följa instruktioner eller förklara för någon annan.

Så nej, det är bara att lära sig och köra på :D Det sätter sig i ryggraden till slut!

Instagram | Projektportfolio | 3DS: Petsson 3110-4709-4281 | Wii U: Petsson | PSN: petsson033

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm