Modda.se

Här pratar vi om allt som kan modifieras till det bättre!
Aktuellt datum och tid: tor aug 16, 2018 4:29 am

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm

Ny tråd  Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1 2 3 4 5 Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör sep 05, 2015 6:00 pm 
Användarvisningsbild

Obs! lurx boxmonteringsguide hittar du längst ner i tråden!

Tänkte sammanställa en liten steg-för-steg-guide för hur jag skär, bigar och limmar mina boxar.
Lägger bilderna under spoiler-taggar så slipper man scrolla som fan bara för att komma till ett visst steg i processen.
Here we go!

Steg 1: Slå på någon bra musik, och duka fram lite snarr och cola zero!
Kan vara en idé då det tar en stund och man kan bli lite trött i händerna. :)
Spoiler: Visa
Bild
Bild

Steg 2: De verktyg jag använder.
Skärmatta - MYCKET nödvändig grej att ha. Jag kör på panduros minsta, då varken SNES, NES eller GB har några sträckor att skära som är längre än vad denna matta är (http://www.pandurohobby.se/Katalog/50-S ... 0-cm-svart)
Hobbykniv - En väldigt bra kniv att använda sig av! Kommer med flera olika blad, och det jag har monterat på bilden är det jag tycker passar bäst. (http://www.pandurohobby.se/Katalog/50-S ... olika-blad)
Dubbelhäftande Sticky Tape 6mm - istället för att limma. Kommer garanterat inte kladda och smetas ut när man pressar ihop skarven. (http://www.pandurohobby.se/Katalog/30-P ... -Tape-6-mm)
Linjal - Vanlig skollinjal går bra. Bra också om den är genomskinlig.
Matkniv - För bigning, kan nog funka bra med vad som helst som är hårt och inte för vasst.
Bild

Steg 3: Hur man ska skära, samt hur man inte ska skära.
Du bör enligt mig lägga linjalen så du har motivet under linjalen, som på bild 1. Tänk på att motivet ska sticka ut så lite som möjligt längst linjalen, så du inte tar bort för mycket av motivet i onödan.
Bild 2 är hur man inte bör lägga linjalen. Det som händer om man lägger linjalen som på bild 2 är att det är mycket lättare hänt att du råkar få med en liten liten vit kant. Man skär hellre bort 0,1mm för mycket än att råka lämna en vit kant på 0,1mm.

Tänk också på att skära längst med den lite högre sidan på linjalen (den sidan utan mätningsmarkeringen). Det går mycket enklare att skära längst med en högre kant.
Bild
Bild

Steg 4: Skär hörnen.
När alla raka sträckor är gjorda, samt alla veck och flärpar är skurna är det dags för hörnen.
Hörnen skär jag på fri hand. Se bara till att ta det försiktigt så kommer det gå galant!
När hörnen är skurna är du klar med kniven, så lägg den åt sidan innan din katt börjar leka med den! :)
Bild
Bild

Steg 5: Let the bigning begin
Jag använder en vanlig matkniv för att biga. Detta gör jag genom att lägga linjalen längst med alla linjer som senare ska vikas, och drar kniven längst med linjalen fram och tillbaka ett par gånger för att skapa ett något intryckt spår i pappret.
Använd matknivens baksida (längst upp till höger på kniven på bild 1) för detta.
Anledningen för att vi gör detta är dels för att pappret inte ska spricka upp vid vikning (AKA falsning), och dels för att vi ska kunna vika enkelt och rakt.
Bild
Bild
Bild

Steg 6: Kontrollera att allt som ska vikas är redo
Vänd och kolla på trycket, överallt där det ska vikas ska du också se att det är bigat. Syns lätt om man vinklar kartongen så den möter ljuset.
Bild

Steg 7: Limning
Dags att skarva ihop boxen så vi kan vika den! Vik upp den lilla delen på bilden (liknande skarv-flärpar finns på NES och GB-boxar).
Jag använder mig av Den dubbelhäftande 6mm-tejpen som du såg i steg 2. Skär upp en lagom bit av den och fäst på skarvningsflärpen. Skär av den längst med kartongens kant så inget sticker ut på sidorna. Ta sedan bort skyddet för tejpens andra sida och vik försiktigt ihop ändarna. Det går mycket lättare om man har vikt till den bortersta (från skarvflärpen sett) bigningen.
Här kan man använda vanligt lim istället, fördelen med det är att du har tid att justera skarven så den blir exakt där du vill ha den. Dubbelhäftande tejp har du bara en chans med, men den har fördelen att den inte kan kladda och smetas ut ifrån skarven.
Bild
Bild
Bild
Bild

Steg 8: Vik ihop resten och känn dig stolt!
Har allt gått bra så ska det gå bra att stänga locken, och skarven ska inte vara allt för förskjuten i sidled. Min exempelbild nedan är aningen sned i skarven, men det märks knappt om man verkligen inte stirrar :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Steg 9: Ställ in din färdiga box bland de andra i en överfull hylla, och börja med nästa :D
Bild

Lurx guide:

lurx skrev:
Då det självklart finns mer än ett sätt att göra en sak på så tänkte jag att jag kunde visa hur jag går tillväga för att skära ut, biga, vika samt klistra ihop nintendoboxar

Lurxs boxmonteringsskola (lazy edition):

Det tar inte så fruktansvärt lång tid och man behöver inte oroa sig för att få ont i varken fingrar, handleder eller rygg man behöver knappt koncentrera sig under utskärningsproceduren för rätt vad det är så är det över :)
Sätt igång lite musik eller slötitta på en serie, ta ett glas/mugg med din favoritdryck och förbered dig på att ladda om din Silhouette Cameo ett par gånger.

VERKTYG

UTSKÄRNING
Steg 1:
Innan jag skickar den färdiga grafiken till tryckeriet så använder jag mig utav Silhouette Studio för att lägga till referenspunkter så att min Silhouette Cameo vet var den ska skära.

Jag har lagt till extra 3mm runt om hela boxen så att jag verkligen får tryck hela vägen ut i kanten.

Bild
Det röda strecket en bit in runt om hela boxen är där min Silhouette kommer att skära

Steg 2:

Har även gjort en liten video så kan ni se ungefär hur det går till samt hur lång tid det när maskinen kör igång:

Steg 3:

När Silhouette Cameo har gjort sin magi så tar man bort den färdigskurna boxen från skärmattan och då är det dags för bigning

BIGNING

Första och sista steget:

Bild

Ta den färdigskurna boxen och lägg den med yttre sidan neråt i din skärmaskin

OBS! Tänk på att använda bigningsverktyget (grå) och inte kniven (orange)

Bild

Lägg din box rätt och när du är nöjd så drar du bigningsverktyget upp och ner två, tre gånger
Gör om samma procedur överallt där du ska vika boxen.
Klar!

Bild

TEJPNING/VIKNING
Vik upp ena flärpen och tejpa denna med din superstarka dubbelhäftande tejp

Vik boxen på mitten så att den andra änden möter din tejpade flärp

Bild Bild
Som ni ser på den sista bilden så blev ihopklistringen lite sne längst ner på boxen

FÄRDIG!

Denna boxen tog typ 10 minuter att vika och då tog jag bilder till denna guiden också

mrTentacle skrev:
det börjar spåra ur lite, ALLT är Aynez fel :)

snotcrow skrev:
Och jäklar vad den står, rätt upp utan hjälp.

lurx skrev:
Sen så är den ju liten också :D!

InläggPostat: lör sep 05, 2015 6:07 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Vad ska jag säga? Jag är sjukt imponerad!
Fina boxar, fin design och väldigt bra guide.
Har även lärt mig att man kan använda sig av ordet "snarr" för något som är gott, tack för den :)

InläggPostat: lör sep 05, 2015 6:20 pm 
Användarvisningsbild

Tack så mycket! Och ändå är man inte ens bäst på modda :P Petssons grejer är i en klass för sig!
Hah! Även "snarra" om man vill använda hela ordet :)

Skickat från en telefon med en app...så det så

mrTentacle skrev:

snotcrow skrev:

lurx skrev:

InläggPostat: lör sep 05, 2015 7:15 pm 
Användarvisningsbild

Riktigt bra guide, tror det är någon vits med att köpa ett falsben? (http://www.pandurohobby.se/Katalog/30-P ... angd-14-cm)eller funkar lika bra med matkniven?

InläggPostat: lör sep 05, 2015 7:19 pm 
Användarvisningsbild

Köp falsben om du ska göra många. Man får ont i fingrarna av att trycka på knivens tandsida hela tiden :) ska nog slå till på det jag med

Edit: Tack förresten :)

mrTentacle skrev:

snotcrow skrev:

lurx skrev:

Senast redigerad av 1 Aynez, redigerad totalt 0 gånger.

InläggPostat: lör sep 05, 2015 7:19 pm 
Reprobyggare
Användarvisningsbild

Snyggt!
Vi har gått över till smarr :)

Skrivet som hastigast via Tapatalk

Min Tindie butik, prima röda kretskort
Tindie.com/stores/mrTentacle

InläggPostat: lör sep 05, 2015 7:20 pm 
Användarvisningsbild

Tack, Martin!
Haha. Smarr känns rent spontant som att det kan innefatta vad som helst som smakar gott :D

mrTentacle skrev:

snotcrow skrev:

lurx skrev:

InläggPostat: lör sep 05, 2015 8:13 pm 
Översättare
Användarvisningsbild

Snyggt, typ samma tillvägagångsätt som jag kör med, nästan identiskt med tejp och hela köret faktiskt xD

Jag använder mig dock av en metall linjal samt en gammal spatel till lera för bigning då dessa har riktiga handtag.

InläggPostat: lör sep 05, 2015 8:15 pm 
Användarvisningsbild

Sweet! Ja, jag har funderat på linjal av metall, men vill gära ha den genomskinlig också :)

mrTentacle skrev:

snotcrow skrev:

lurx skrev:

InläggPostat: lör sep 05, 2015 8:34 pm 
Översättare
Användarvisningsbild

En liten FYI så håller på att titta på en lösning med utskärningen då det tar tid och jag egentligen inte har ork att sitta med den där hobbykniven längre (min gamla hobby krävde ibland titalt 15h sittningar med hobbykniv -.-')

Dock så går varje box på ~15min från start till hopvikt låda pga den inövade rutinen xD

PS glöm inte att byta blad på hobbykniven ofta, går mycket smidigare med en fräsh klinga!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1 2 3 4 5 Nästa

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm