Modda.se

Här pratar vi om allt som kan modifieras till det bättre!
Aktuellt datum och tid: ons maj 23, 2018 10:38 pm

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm

Ny tråd  Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Paketering framför produkt
InläggPostat: fre jan 15, 2016 2:57 pm 
Översättare
Användarvisningsbild

Jag kan känna (och av andra trådar att döma är jag inte ensam) att fokus numera väldigt ofta hamnar på att skapa en fysisk produkt, paketera den och sedan sälja den. Saker som att spelet är färdigöversatt och buggfritt samt att box och manual är korrekturlästa läggs inte mycket tid åt.

En del av de som håller på med reproduktion är inte inblandade i modda.se alls (finns t ex. en del horribla saker som dyker upp på LVV). Detta kan vi givetvis inte göra något åt, men jag tänkte att man kanske skulle låta folket här få titta igenom och säga sitt om våra projekt innan man stämplar en modda.se-logga på kartongen och släpper spelet som någon dyr specialutgåva?

Jag vill absolut inte kritisera eller tvinga någon enskild person till något, utan bara lyfta en fråga som känns aktuell. Jag skäms själv lite att det smugit in några enstaka direktöversättningar i min 10 år gamla Link's Awakening-översättning. Just nu håller jag och mrTentacle på att färdigställa Final Fantasy VI där vi lagt ner enormt med tid på både romhacking, översättning och paketering. Samtidigt säljer folk saker de slängt ihop på en kväll för dubbla priset.

InläggPostat: fre jan 15, 2016 3:06 pm 
Användarvisningsbild

Jag kan absolut hålla med om att om man använder sig av modda.se loggan eller på annat sätt sätter en modda stämpel på så måste det ju vara något forumet kan stå för.
Om man däremot inte på något sätt påvisar att det är modda så är det väl upp till var och en och släppa vad man vill.

InläggPostat: mån jan 18, 2016 11:49 am 
Användarvisningsbild

Man skulle inte kunna ha en tråd (som även icke medlemmar ser), där man listar alla godkända Modda.se boxar, CIB, osv?
För att hamna på listan måste helt enkelt någon annan medlem godkänna utgåvan.

På så sätt kan folk som är osäkra på om detta är en "äkta" modda.se produkt eller ej, verifiera detta på forumet :)

InläggPostat: mån jan 18, 2016 12:29 pm 
Användarvisningsbild

Låter bra:)

// Olss0n634

InläggPostat: mån jan 18, 2016 1:05 pm 
Användarvisningsbild

Funderat lite mer på detta och är lite kluven då det beror på hur man ser på att ha modda.se loggan på spelet.
Ser man det som en kvalitetsstämpel så borde det ju som jag skrev tidigare vara något som forumet kan stå för.
Men man kan även se den som enbart reklam för att locka hit mer folk och då är det ju bara att köra.

Somsagt är kluven i detta då jag inte gillar tanken på att några här ska bestämma om någon annans projekt är tillräkligt "bra" för att förtjäna loggan.
Det är ju inget företag, vi är ju här för att vi delar ett intresse och tycker det är kul. Det försvinner lite om det man gör ska granskas.

Nu har jag ordbajsat klart :)

InläggPostat: mån jan 18, 2016 1:14 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Som jag ser det så får alla ha modda.se-loggan på sina verk.

Som Tevey skriver så är ju forumet till för att vi ska ha kul och kunna snacka moddning :)

Sen kan jag ju tycka att när folk på detta forum bygger repros så ska det vara lite kvalité på grejerna. Korrlästa boxar/manualer, inga rena kopior osv. Men där tror jag vi alla tycker rätt lika?

Det enda negativa med reklamen loggan ger är att folk kommer hit endast för att de tror att de ska få förhandstur att köpa spel.

Dessa personer kommer dock att sorteras ut på sikt, det ska löna sig att vara med att bidra till ett bättre forum :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

InläggPostat: mån jan 18, 2016 2:11 pm 
Användarvisningsbild

tevey skrev:
Funderat lite mer på detta och är lite kluven då det beror på hur man ser på att ha modda.se loggan på spelet.
Ser man det som en kvalitetsstämpel så borde det ju som jag skrev tidigare vara något som forumet kan stå för.
Men man kan även se den som enbart reklam för att locka hit mer folk och då är det ju bara att köra.

Somsagt är kluven i detta då jag inte gillar tanken på att några här ska bestämma om någon annans projekt är tillräkligt "bra" för att förtjäna loggan.
Det är ju inget företag, vi är ju här för att vi delar ett intresse och tycker det är kul. Det försvinner lite om det man gör ska granskas.

Nu har jag ordbajsat klart :)

Word up på allt detta. Det blir lite tråkigt att få ihop det med vem som ska ha rätten att bestämma var som är tillräckligt bra och vad som inte håller måttet. Förhoppningsvis gör folk sitt bästa med saker de gör här, och använder sig av de resurser som finns! T ex så är ju rom raptor sjukt duktig på språk, så lite korr.läsning från honom är ju guld värt.

mrTentacle skrev:
det börjar spåra ur lite, ALLT är Aynez fel :)

snotcrow skrev:
Och jäklar vad den står, rätt upp utan hjälp.

lurx skrev:
Sen så är den ju liten också :D!

InläggPostat: lör jan 23, 2016 1:10 am 
Användarvisningsbild

Intressant tråd, men blir det inte risk att det blir lite elitism över det hela?
"Denna repro är bättre än den där repron - köp inte!" osv snacket?

Sen börjar ju folk länka till aliexpress, så vem vill betala för en välgjord repro?
Jag gör repros med, men jag använder mig av ugc och nesplastbox, dock känns det mindre kul att veta det skulle sitter nån jeppe som dömer en över ens arbete utan att personen sett det...

InläggPostat: lör jan 23, 2016 8:23 am 
Reprobyggare
Användarvisningsbild

Det man reagerat på hittills är utgåvor av repros som har ett väldigt högt pris.

Skulle vara kul om utgåvor, limiterade eller inte, med modda loggan höll hög kvalité, då menar jag språk, design och material. Det kommer ju, så klart, inte gå att kontrollera på något vettigt sätt.

Det du och jag gör påverkas liksom inte på samma sätt, jag gör inga lådor eller manualer.

Gällande aliexpress är jag lite kluven, det är bra att folk får lite pris koll, hur många svin dyra zwelda har inte sålts på Facebook? Sen sätter det lite press på oss att leverera bättre produkter, jag tror ändå att många föredrar att beställa från oss i Sverige, leveranstiderna från Kina är dessutom rätt hemska :)

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Min Tindie butik, prima röda kretskort
Tindie.com/stores/mrTentacle

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm