Modda.se

Här pratar vi om allt som kan modifieras till det bättre!
Aktuellt datum och tid: mån jun 18, 2018 9:06 pm

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons nov 11, 2015 4:00 pm 
Offline
Reprobyggare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 04, 2015 2:53 pm
Inlägg: 1531
Ort: Stockholm, Högdalen
Här finns en fet lista på påbörjade projekt som lagts ner

http://www.romhacking.net/abandoned/

Både översättningar och hacks, bla. portning av Mega Man 9 till Nes!

_________________
Min Etsy butik, snygga snes repros
GameFactory.etsy.com

Min Tindie butik, prima röda kretskort
Tindie.com/stores/mrTentacle


Upp
   
InläggPostat: ons nov 11, 2015 5:16 pm 
Offline
Reprobyggare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 04, 2015 2:53 pm
Inlägg: 1531
Ort: Stockholm, Högdalen
Kan va smart att titta på, se hur andra lägger sina projekt.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

_________________
Min Etsy butik, snygga snes repros
GameFactory.etsy.com

Min Tindie butik, prima röda kretskort
Tindie.com/stores/mrTentacle


Upp
   
InläggPostat: tor nov 12, 2015 11:43 am 
Offline
Reprobyggare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 04, 2015 2:53 pm
Inlägg: 1531
Ort: Stockholm, Högdalen
Här är ett coolt exempel
http://www.romhacking.net/abandoned/god_tools.zip

script.asm
Spoiler: Visa
Kod:
lorom

;expand ROM to 32mbits


org f8019
  jsl load_script


load_script() {
  php : rep # : pha : phx : phy

;a = script to load, multiply by four to index table
  asl #2 : tax
  lda script_pointer_table+0,x
  sta
  lda script_pointer_table+2,x
  sta

  sep #
  jsr read_script : sta
  jsr read_script : sta

;copy script into WRAM
  ldx #
- jsr read_script : sta f4000,x
  inx : cpx  : bcc -

  rep # : ply : plx : pla : plp : rtl
}

read_script() {
  lda []
  inc  : beq +
  rts
+ inc  : beq +
  rts
+ pha : lda # : sta  : pla
  rts
}

;insert pointers to English binary scripts

script_pointer_table:
  dd script00,script01,script02,script03,script04
  dd script05,script06,script07,script08,script09
  dd script10,script11,script12,script13,script14
  dd script15,script16,script17,script18,script19
  dd script20,script21,script22,script23,script24
  dd script25,script26,script27,script28,script29
  dd script30,script31,script32,script33,script34
  dd script35,script36,script37,script38,script39
  dd script40,script41,script42,script43,script44
  dd script45,script46,script47,script48,script49
  dd script50,script51,script52,script53,script54
  dd script55,script56,script57,script58,script59
  dd script60,script61,script62,script63,script64
  dd script65,script66,script67,script68,script69
  dd script70,script71,script72,script73,script74
  dd script75,script76,script77,script78,script79
  dd script80,script81,script82,script83,script84
  dd script85,script86,script87,script88,script89
  dd script90,script91,script92,script93,script94
  dd script95

;insert English binary scripts


macro insert_script(num)
?begin:
script<num>:
  dw ?end-?begin-2
  incbin script_e/script<num>.bin
?end:
endmacro

  %insert_script(00)
  %insert_script(01)
  %insert_script(02)
  %insert_script(03)
  %insert_script(04)
  %insert_script(05)
  %insert_script(06)
  %insert_script(07)
  %insert_script(08)
  %insert_script(09)
  %insert_script(10)
  %insert_script(11)
  %insert_script(12)
  %insert_script(13)
  %insert_script(14)
  %insert_script(15)
  %insert_script(16)
  %insert_script(17)
  %insert_script(18)
  %insert_script(19)
  %insert_script(20)
  %insert_script(21)
  %insert_script(22)
  %insert_script(23)
  %insert_script(24)
  %insert_script(25)
  %insert_script(26)
  %insert_script(27)
  %insert_script(28)
  %insert_script(29)
  %insert_script(30)
  %insert_script(31)
  %insert_script(32)
  %insert_script(33)
  %insert_script(34)
  %insert_script(35)
  %insert_script(36)
  %insert_script(37)
  %insert_script(38)
  %insert_script(39)
  %insert_script(40)
  %insert_script(41)
  %insert_script(42)
  %insert_script(43)
  %insert_script(44)
  %insert_script(45)
  %insert_script(46)
  %insert_script(47)
  %insert_script(48)
  %insert_script(49)
  %insert_script(50)
  %insert_script(51)
  %insert_script(52)
  %insert_script(53)
  %insert_script(54)
  %insert_script(55)
  %insert_script(56)
  %insert_script(57)
  %insert_script(58)
  %insert_script(59)
  %insert_script(60)
  %insert_script(61)
  %insert_script(62)
  %insert_script(63)
  %insert_script(64)
  %insert_script(65)
  %insert_script(66)
  %insert_script(67)
  %insert_script(68)
  %insert_script(69)
  %insert_script(70)
  %insert_script(71)
  %insert_script(72)
  %insert_script(73)
  %insert_script(74)
  %insert_script(75)
  %insert_script(76)
  %insert_script(77)
  %insert_script(78)
  %insert_script(79)
  %insert_script(80)
  %insert_script(81)
  %insert_script(82)
  %insert_script(83)
  %insert_script(84)
  %insert_script(85)
  %insert_script(86)
  %insert_script(87)
  %insert_script(88)
  %insert_script(89)
  %insert_script(90)
  %insert_script(91)
  %insert_script(92)
  %insert_script(93)
  %insert_script(94)
  %insert_script(95)


Skriptet ligger som separata filer, verkar väldigt smidigt.
Någon som förstår koden eller hur den körs?

_________________
Min Etsy butik, snygga snes repros
GameFactory.etsy.com

Min Tindie butik, prima röda kretskort
Tindie.com/stores/mrTentacle


Upp
   
InläggPostat: tor nov 12, 2015 12:56 pm 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 07, 2015 7:09 am
Inlägg: 982
Ort: Örebro
Jag tror jag förstår "expand ROM to 32mbits", resten är aningen oklart, dock ;)

_________________
Min projekttråd. Här har du pågående och avslutade projekt med inriktning på customboxar, dekaler mm.

mrTentacle skrev:
det börjar spåra ur lite, ALLT är Aynez fel :)

snotcrow skrev:
Och jäklar vad den står, rätt upp utan hjälp.

lurx skrev:
Sen så är den ju liten också :D!


Upp
   
InläggPostat: tor nov 12, 2015 4:27 pm 
Offline
Reprobyggare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 04, 2015 2:53 pm
Inlägg: 1531
Ort: Stockholm, Högdalen
Aha!
program som lägger in assembler kod i rom filen
http://www.smwiki.net/wiki/Xkas

Citat:
xkas (short for cross-knight assembler) is an assembler made for 65c816 ASM code made by byuu.
This ASM code can be run by the SNES, which makes it useful for hacking Super Mario World, as well as other SNES games.

xkas also comes with a patching feature, which allows you to insert the code directly into a ROM with the org command, which designates the location the code will be inserted to.

_________________
Min Etsy butik, snygga snes repros
GameFactory.etsy.com

Min Tindie butik, prima röda kretskort
Tindie.com/stores/mrTentacle


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015