Modda.se

Här pratar vi om allt som kan modifieras till det bättre!
Aktuellt datum och tid: fre okt 19, 2018 3:25 pm

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm

Ny tråd  Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jun 06, 2016 8:45 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Plex, enligt mig den bästa lösningen för filmer och tv-serier i sitt nätverk hemma :)

Jag har rippat alla dvd och blu-ray vis handbrake till mp4 för att kunna använda mig av "direct play" och "direct streaming" så servern slipper att transkoda mina filmer när jag kollar via Apple TV och mobiltelefoner.

Min server ser ut som följande:
- HP Microserver G8 med en intel celeron samt 4gb ram (ska uppgraderas inom kort)
- 2x2TB, 1x3TB (och en 3TB som nyss gick sönder :( )
- OS: Esxi som grund med virtuella maskiner för pfSense (router/brandvägg), plex, openMediaVault (filmserver), Ubuntu för sftp, Ubuntu för diverse "dammsugning" av internet :)

Klienter:
- Apple tv 4 med officiella plexappen
- Chrome på MacBook pro retina (safari och firefox har problem med direct play och undertexter)
- iPad och iPhone med officiella plexappen

Vad kör ni för setup? Vilka klienter? Tips, tankar och idéer?

Sent from my iPhone using Tapatalk

InläggPostat: mån jun 06, 2016 9:04 am 
Användarvisningsbild

Riktigt seriös setup du har :)
Aldrig hört talas om Esxi.

Openmediavault, är det en sida som har massor av filmer redan? Annars blir det väl lite kaka på kaka med plex tänker jag.

Men du är och nosar på all typ av mjukvara man kan behöva i ett surfande samhälle :)

Jag har bara kört plex i någon vecka. Satte bara upp en server på min stationära, så vi kan se genom chromecast i vardagsrummet. Hade tidigaree en OUYA med xbmc.
Men den var lite bökig när man formaterade om datorn. Dp vart jag tvungen att dela mapp på datorn igen med massa inställningar. Orkade inte längre :)

Gratisversion än så länge av plex. Inte kollat på vad betal ger ens.

Håller på och bygger en mediastation till grabben med raspberrypi med plex på. Blir nog mest lokala filer där dock. Då trådat väl är att föredra, så måste dra en kabel från över till undervåningen. Orkar inte igen ;)

InläggPostat: mån jun 06, 2016 9:11 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

OpenMediaVault är program som sköter allt som har med fildelning att göra. Så t.ex dela ut mappar via NFS eller samba. Sedan så finns det massor av fina grafer och liknande för att hålla koll på lagringen :)

Kan tillägga att jag har kör gratisversioner i flera år och har inget behov att betala annat än att stödja utvecklarna.

Det fina med plex är att man synkar vilka filmer man sett mellan alla klienter :)

Kör på trådlöst vet jag, funkar fint hos mig, även om jag gärna hade kört trådat.

Sent from my iPhone using Tapatalk

InläggPostat: mån jun 06, 2016 12:40 pm 
Användarvisningsbild

Här kommer min uppsättning.

I garderoben står en Synology DS214 i den sitter det 2x3tb WD RED diskar i raid så om en failar så blir jag inte av med något. Denna är alltid uppkopplad mot en VPN.
På denna köra jag SickRage (https://github.com/sickragetv/sickrage) för serier och Coachpotatoe (https://couchpota.to/) för filmer som automatsikt laddar ner, packar upp, flyttar rätt osv.

På min stationära dator kör jag en Plex server som pekar mot NASen.

Som klient kör jag en chromecast kopplad in i A/V recievern så jag får rätt ljud.
Kollar även från plexen på mobil/tablet.

Jag kör allt trådat :) Förutom mobil/tablet.

Jag har även öppnat min plex utåt så jag kan komma åt den även utanför hemmanätverket så jag kan kolla på mina filmer/serier även när jag tex. är hemma i skåne och hälsar på.

Är väldigt nöjd med denna uppsättning, men på sikt kommer jag nog köpa en kraftfullare NAS/Server så jag kan köra PLEX servern där med så att min stationära dator inte behöver ha med det att göra.

Jag kör betalplex men enbart för att dom hade en deal på lifetime premium för 500:- någon gång för några år sedan.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm