Modda.se

Här pratar vi om allt som kan modifieras till det bättre!
Aktuellt datum och tid: mån apr 23, 2018 12:22 am

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm

Ny tråd  Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre jun 16, 2017 10:50 am 
Användarvisningsbild

Tjena mods!

Har en SABA M25 tjockis som har pajjat. Skulle justera bildens geometri på potentiometrarna som sitter på chassikortet då det plötsligt knäppte till i den och bilden slocknade.

Bilden är helt svart och blir inte ens statisk. Kanalsiffrorna fram lyser och i TVn ger den ifrån sig ett litet pip. Precis som den försöker starta upp om och om igen:

Jag är lite främmande i att felsöka tjock-TVs så jag fick Youtube lite först för att få ett hum om vad som gör vad. Hittade ett klipp uppdelat i 4 delar som var väldigt lärorika.

Hittade ingen service manual eller ritning på denna tyska lilla SABA TVn, så jag fick följa upp alla kretsar och tillslut hittade jag en komponent som verkade suspekt. En liten transistor som var helt kortsluten. Denna låg också i krets med potentiometern som jag skruvade på.
Bild

Sedan dess har jag iaf beställt en ny komponent, den är bytt och sitter på plats så ikväll ska TV'n skruvas ihop och testas.
Bild

To be continued...

Senast redigerad av 4 Victor, redigerad totalt 0 gång.

InläggPostat: lör jun 17, 2017 12:31 pm 
Användarvisningsbild

Woho!
TV'n startar men nu har jag ett nytt problem. Vertical collapse.
Något mer måste åkt på stryk när transistorn kortslöts och detta kan vara IC-kretsen eller kondingen som styr den vertikala projekteringen. Alt. potten som styr typ V-hold men det tror jag inte är fallet här.
Bild

InläggPostat: mån jun 26, 2017 8:40 pm 

Hur har det gått?

Fin tv förresten!

InläggPostat: mån jun 26, 2017 9:12 pm 
Användarvisningsbild

Lite framsteg har gjorts. Problemet med vertikal kollaps var en transistor i vertikala kretsen som jag glömt löda dit efter jag tog bort den för uppmätning :) Det fixade bilden sen.
Bild

Sen fick jag problem att bilden saknade horisontell synk men det visade sig bara vara den variabla resistorn som var inställd fel. Tidigare så hade jag "myrornas krig" när jag justerade på den men efter att jag kopplat in min SNES mini via SCART så gav synken mer effekt. Jag såg nu lättare hur den flyttades när man rattade in den och tillslut synkade den.

Enligt service manualen har den några testpunkter man kan mäta på och se olika spänningar stämmer. Alla stämmer utom två för mig. Punkt U6 som ska ha +30V, har ca +24V. Det finns en variabel resistor som tydligen ska rattas in till just 30V men när jag mäter upp den totala resistansen i denna så visar den flera M Ohm, den ska ligga på 220 ohm. Har beställt en ny sådan och utan den inkopplad ser bilden ut så här (Axelay loggan syns egentligen klart och tydligt, det är kamerans slutare som mörklägger nedre delen av bilden)
Bild

Ser hyfsat ok ut men bilden är "förminskad" och skakar mycket i 60Hz. Mäter man huvudspänningen på punkt U1 ska den ligga på +120V men ligger nu endast på 100V. Så jag tror att det händer lite saker när jag sätter dit en ny variabel resistor som kommer öka den allmänna spänningen.

Men andra ord. När jag skruvade på den variabla resistorn (potentiometern, whatever you call it) för 30V spänningen så gav potten upp och kortslöt, samtidigt som den slog ut transistorn framför vilket gjorde att TV'n inte startade först.

InläggPostat: ons jun 28, 2017 11:57 am 
Reprobyggare
Användarvisningsbild

Kul! Skönt att det verkar lösa sig :)

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

Min Tindie butik, prima röda kretskort
Tindie.com/stores/mrTentacle

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm