Jag och sambon sa nyligen: "Till jul, då unnar vi oss en ny TV!"
Lät som en kanonidé men vad händer då! Vår TV i vardagsrummet "pajjar" och börjar visa fel färger.
Detta skedde efter att sambons päron hade lånat vår lägenhet en helg så jag skyller på dom. Dom besitter säkert några onda demoner som råkade yttra sig just den helgen. Jag menar, den där jävla TV'n har jag haft sedan jag flyttade hemifrån vilket är över 10 år sedan och har funkat felfritt! Den är inte världens bästa TV men den duger för oss atm.
Men, nu till felet. Såhär såg färgerna ut.
Övermättade färger och t.o.m fel färger på fel plats.
Efter lite Googlande så fann jag lite info om att felet kan bero på styrkortet till bildskärmen och på detta kort sitter det ett så kallat
T-CON chip. Jag tog isär TV'n och såg då att mitt T-CON chip hette
AS15-F.

Sökte på Ebay för att se vad det kostade och som jag misstänkte, chipet kostade bara
8 kr 
Beställde hem chipet och fick det häromdagen tillsammans med lite lödtenn som smälter vid lägre temperatur (hjälpte att plocka bort chipet). Dock funkade inte detta lödtenn som det berömda
Chip Quick men kommer nog skriva om det vid ett annat tillfälle.
Hursomhelst, bytte chipet och satte det på plats. Kopplade ihop allt och satte på TV'n och voila! Det funkade!

Med detta sagt så är det värt att ge något trasigt ett försök iaf SEN kan man slänga skiten.