Modda.se

Här pratar vi om allt som kan modifieras till det bättre!
Aktuellt datum och tid: mån dec 17, 2018 5:39 pm

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm

Ny tråd  Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dreamcast REGION FREE BIOS
InläggPostat: sön mar 06, 2016 12:42 am 
Användarvisningsbild

Gjorde en hårdvarumodd på min PAL Dreamcast för många år sedan för att flasha om biosen i den till japanska bios när modden var relativt nyupptäckt, som enbart krävdes lättare lödning. Tror jag gjorde klart det på 2 minuter, så enkelt var det. Vad som inte framgick fören senare var att du MÅSTE sedan löda av punkterna efter att du flashat om den, annars kommer ett (eller om det var flera) chip och kretser på moderkortet brännas (för mig tog det flera år, jag antar bara att jag hade tur), som leder till "Black Swirl of Death".

Det enda alternativet jag har nu är att köpa ett moderkort från utlandet (Kapten Krok har den inte, jag väntade 3 månader tills jag fick en refund på köpet, ingen vara), alternativt om någon här inne skulle råka sitta på ett fungerande moderkort (PAL 1 HK-3030) och kan tänkas sälja det för en okej summa (Har du en över, tveka inte att PMa mig).

Det jag dock skulle vilja är att slänga in totala region free bios på den a la Custom Bios. Hur jag går till väga med detta vet jag dock inte. Jag tror man måste piggybacka ett förflashat chip på ett annat eller liknande. Om någon skulle kunna hjälpa mig med det, vore jag otroligt tacksam.

http://japanese-cake.livejournal.com

Dessa är utvecklarna för BIOS:et.

(Ja, om jag hade haft en handfull japanska spel hade jag bara kunnat köra på en bootdisc som Utopia eller Action Replay, whatever, men 99.9% av mina spel är japanska. De enda undantagen är Shenmue I och II som jag också har i PAL).

InläggPostat: fre jul 13, 2018 11:42 am 

Du råkar inte ha en länk till detta mod som du gjorde?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm