Modda.se

Här pratar vi om allt som kan modifieras till det bättre!
Aktuellt datum och tid: tis sep 25, 2018 4:49 pm

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm

Ny tråd  Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jul 23, 2017 4:56 pm 

Hejsan!
Detta är min första post på forumet. Jag har varit en "lurker" länge och uppskattat all information jag hittat här.
Men nu har jag stött på patrull...
Jag har inhandlat en TL866A + TSOP38/40/48 adapterkort som jag tänkte programmera 29f033 chip med.
Men nu verkar det som att adapterkortet är pajj... Jag har testat 3st olika chip. Bryggat C22 i programmeraren(kringgå överström felmeddelande). Men lyckas inte programmera chippen.
När jag satte i en PIC12f629 för att göra en SuperCIC Key funkade det direkt och bekräftat att kassetten fungerar i konsolen.

Så summasumarum. Finns det en snabb lösning på mitt problem? Kan jag göra en TSOP till TL866 adapter med kablar(Dupont hona hane)? Jag kan inte hitta några kopplingsschema för dom adapterna.
Jag vill ha en så snabb lösning som möjligt då suget efter svenska Chrono Trigger är sjukt starkt nu.

EDIT:
Jag får error:
Bild

Men det är inte alltid samma adress. Kan vara andra.

InläggPostat: ons jul 26, 2017 12:22 am 

Löste problemet. Det var ett N00b misstag. Jag använde den ihoplödda adaptern som kom med(trodde den skulle förstå att det var ett TSOP40 minne som satt på).
Sen fattade jag att man skulle löda ihop TSOP40A och använda det kortet.
Tyvärr så råkade jag vända maskromen uppochner på kretskortet och brännde antagligen minnet. Var alldeles för ivrig och kollade inte upp innan hur det skulle sitta.
Flashade ett nytt minne och lödde fast. Men stött på patrull igen.

När jag startar spelet på min PAL konsol så får jag "racing scenen" i chrono trigger och det med en massa grafikfel.
Jag gissar på att jag behöver programmera kortet igen, men kan det också bero på min lödning av minnet på TSOP adaptern?
Någon som haft liknande problem?

InläggPostat: ons jul 26, 2017 1:57 am 

Nu har jag testat att bättra på lödningarna. Men...
Nu startar det inte alls... Börjar bli less på alla hinder som jag stöter på. Verkade så enkelt när man läste alla guider.
Iallafall så lägger jag ut bilder på repron(som inte fungerar) och ser om någon vet vad som kan vara problemet.

Bild
Bild
Bild

InläggPostat: fre jul 28, 2017 8:39 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Det enda jag kan komma på är att något ben är bryggat eller inte är pålött ordentligt. Funkade din donor felfritt förresten?

Sent from my iPhone using Tapatalk

InläggPostat: sön jul 30, 2017 10:28 am 

Ok. Jag får vänta tills jag får hem lite adapters så jag kan testa TSOP chippet på adaptern från buyic.
Adapters på adapters...
Jo jag började med att installera en SuperCIC. Och då fick jag den att rulla med den japanska ROM:en. Eftersom jag köpte en japansk ChronoTrigger som donor tänkte jag att det inte skulle vara några problem.
Finns det en möjlighet att jag pajjat något annat chip när jag vände det första mask rommen upp och ner. Jag har svårt att hitta dokumentation på vilka pinouts det är på alla chippen så har svårt att se vad som skulle kunna gå fel.

InläggPostat: ons aug 02, 2017 9:28 am 
Reprobyggare
Användarvisningsbild

Det ser rätt ut, inget borde ha gått sönder :)
Kanske stämmer inte adaptern du använder eller så är det någon av adresserna som inte gör som den ska, dom är mest på vänster sida. Här är pinout för chipet, kolla lödningarna med förstoringsglas bah
Bild

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

Min Tindie butik, prima röda kretskort
Tindie.com/stores/mrTentacle

InläggPostat: lör aug 05, 2017 12:18 am 

Jag kollade igenom lödningarna med ett förstoringsglas när jag lödde dem. Såg bra ut i mina ögon.
Jag har en ide om att det kan vara glapp i SuperCIC:n. Jag körde solida kopplingskablar och har haft lite problem den senaste tiden med kallödningar på dem.
Jag väntar på lite prylar från kina för att göra en smidigare typ av CIC. Ska sen byta ut den och se om det hjälper.

BTW, jag söker pinouts till snes:ens olika chip. Har ingen aning vad det finns för resurser för det.

InläggPostat: tor aug 17, 2017 1:47 am 

Nu har jag testat lite mer. Nu vet jag att lödningarna är det inget fel på(testade att flasha chippet i TSOP adaptern).
Nu tror jag att troligtvis är det rommen som inte funkar som den ska.
Kommer starta en ny tråd eftersom det inte är relaterat till orginalproblemet.

InläggPostat: tor aug 17, 2017 1:55 am 

Jag skapade en ny tråd här:
viewtopic.php?f=7&t=570

Jag antog att det var bättre såhär än att ha orelaterad problemlösning under hårdvara.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm