Modda.se

Här pratar vi om allt som kan modifieras till det bättre!
Aktuellt datum och tid: ons aug 15, 2018 12:53 am

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1 2 Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Retron 5 och repros
InläggPostat: tor feb 11, 2016 6:12 pm 
Offline
Översättare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 20, 2015 10:14 pm
Inlägg: 207
Ort: Stockholm
Jag tänkte om vi tillsammans skulle försöka lista ut varför vissa repros funkar på Retron 5 och andra inte. Min gissning är att det inte handlar om mjukvarukompatibilitet utan hårdvarukompatibilitet.

Fungerar:
Final Fantasy VI beta på svenska tillverkad av mrTentacle
Legenden om Zelda tillverkad av Tevey
Links Uppvaknande beställd från Asien av Aynez
Secret of Mana 2 på engelska tillverkad av mrTentacle

Alla ovanstående översättningar finns garanterat inte på någon lista i Retron 5.

Fungerar inte:
Final Fantasy VII NES tillverkad av Khaled
Herr Gimmick tillverkad av Lurx
Metroid på svenska tillverkad av olsson634

Är FFVII och Gimmick tillverkade med exakt samma kort?

_________________
Översättare av Final Fantasy VI (pågående) och Links Uppvaknande DX.


Senast redigerad av 1 Rom Raptor, redigerad totalt 0 gånger.

Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Retron 5 och repros
InläggPostat: tor feb 11, 2016 6:41 pm 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 07, 2015 7:09 am
Inlägg: 982
Ort: Örebro
Jag gissar nog på mjukvaruinkompabilitet(oj vilket ord) som anledning för de spel som inte funkar. I alla fall i ffvii-fallet så använder väl det spelet en cusom mapper?

Skickat från min telefon via Tapapatalk

_________________
Min projekttråd. Här har du pågående och avslutade projekt med inriktning på customboxar, dekaler mm.

mrTentacle skrev:
det börjar spåra ur lite, ALLT är Aynez fel :)

snotcrow skrev:
Och jäklar vad den står, rätt upp utan hjälp.

lurx skrev:
Sen så är den ju liten också :D!


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Retron 5 och repros
InläggPostat: tor feb 11, 2016 6:51 pm 
Offline
Översättare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 20, 2015 10:14 pm
Inlägg: 207
Ort: Stockholm
Det stämmer säkert. Vore ändå kul att veta vilka olika kort folk använt när de tillverkat sina kassetter. Herr Gimmick kan jag iaf inte se någon rimlig anledning till varför det inte fungerar.

_________________
Översättare av Final Fantasy VI (pågående) och Links Uppvaknande DX.


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Retron 5 och repros
InläggPostat: tor feb 11, 2016 7:00 pm 
Offline
Översättare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 04, 2015 10:30 pm
Inlägg: 1090
Har använt mig av INL kort med FME7 chippet (flashkort) :)

Edit: samma tillverkare som tevey använde till sina Zelda

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Retron 5 och repros
InläggPostat: tor feb 11, 2016 7:30 pm 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 12, 2015 8:20 pm
Inlägg: 824
Ort: Stockholm, Nacka
Ja mina är INL med mmc1 mapper

_________________
3DS: 2852-8388-2297 | PSN/STEAM: tevey | WiiU: tevey86 | Instagram: tevey_


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Retron 5 och repros
InläggPostat: fre feb 12, 2016 6:03 am 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 12, 2015 5:11 pm
Inlägg: 229
Bild

Någon som kan sätta ett namn på detta kort:)


// Olss0n634


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Retron 5 och repros
InläggPostat: fre feb 12, 2016 7:27 am 
Offline
Reprobyggare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 04, 2015 2:53 pm
Inlägg: 1531
Ort: Stockholm, Högdalen
RetroN 5 uses source code from the following open source projects:

VBA-M (both primary SVN and VBA-Next fork)
Genesis Plus GXFCEU (FCEU-Next fork)
SNES9x (SNES9x-Next fork)

http://retron5.in/node/9


Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

_________________
Min Etsy butik, snygga snes repros
GameFactory.etsy.com

Min Tindie butik, prima röda kretskort
Tindie.com/stores/mrTentacle


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Retron 5 och repros
InläggPostat: fre feb 12, 2016 8:43 am 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 18, 2015 10:03 am
Inlägg: 630
Ort: Stockholm, farsta
Spännande att de skriver
Citat:
Should you be one of the developers or a direct legal representative of one of the copyright holders ....... feel that the software is being used in violation....... please get in touch with us via email to discuss the matter further.

De vet att privatpersonerna inte kan ta ner ett företag i rättegången med en sån mening?


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Retron 5 och repros
InläggPostat: fre feb 12, 2016 3:10 pm 
Offline
Översättare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 20, 2015 10:14 pm
Inlägg: 207
Ort: Stockholm
Det som gör det än mer mystiskt är ju att Herr Gimmick tydligen fungerar med samma emulator till Windows.

_________________
Översättare av Final Fantasy VI (pågående) och Links Uppvaknande DX.


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Retron 5 och repros
InläggPostat: tis mar 01, 2016 7:58 pm 
Offline
Översättare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 20, 2015 10:14 pm
Inlägg: 207
Ort: Stockholm
Kan berätta att metoden att konvertera hela rom-filen till ips fungerade åtminstone delvis med Herr Gimmick. Spelet startar, men det finns en del grafikbuggar.

_________________
Översättare av Final Fantasy VI (pågående) och Links Uppvaknande DX.


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1 2 Nästa

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015