Modda.se

Här pratar vi om allt som kan modifieras till det bättre!
Aktuellt datum och tid: sön okt 21, 2018 8:20 pm

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1 2 3 Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis okt 27, 2015 11:21 am 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 12, 2015 8:20 pm
Inlägg: 824
Ort: Stockholm, Nacka
Skrev denna guide till Lurx oxh tänkte jag kunde dela med mig till alla.
Jag är absolut ingen expert på detta men det kanske kan hjälpa folk över den första tröskeln iallafall.

Program du behöver:
HEX Editor: Windhex32 http://www.romhacking.net/utilities/291/
Emulator: FCEUX 2.2.2 http://www.fceux.com/web/home.html
Texteditor: Jag använder sublimetext till allt sånthär men funkar like bra med notepad. Men inte word eller liknande.

För att veta vilket hexvärde som representerar en bokstav behöver du en table fil (.tbl).
Har man tur har någon redan gjort en sådan, jag hittade en färdig till zelda här http://datacrystal.romhacking.net/wiki/ ... _Zelda:TBL
Finns till fler spel på den siten.
Finns det ingen så får man göra en själv:
1. Öppna romen i FCEUX.
2. Välj Debug->PPU Viewer.
3. Pausa när du ser bokstäver i PPU Viewern.
4. För muspekaren över en av bokstäverna tex. A, då ser du vilket hexvärde a motsvarar i detta fallet A.
Bild
5. Skriv in i en texteditor fil 0A=a.
6. Gör på samma sätt för resterande tecken så kommer du tillslut ha en fil som ser ut ungefär såhär:
0A=a
0B=b
0C=c
0D=d
0E=e
0F=f
10=g
11=h
12=i
7. Spara din fil till valfrittnamn.tbl

Det är det grundläggande för att skapa en table fil, men det finns undantag och specialare i de flesta spel.
Tex. i Zelda så är 1B=r men om r är sista bokstaven innan det ska radbrytas i dialogen så har den ett annat hexvärde.
Vissa spel har flera uppsättningar med bokstäver på olika delar av spelet och då får man göra en table fil per uppsättning.
Vissa spel är byggda utan återkommande bokstäver, där varje ord istället är unika sprites, detta har jag inte gett mig på då det verkar sjukt jobbigt.

Med din nya table fil är det dags att gå vidare till hexeditorn:
1. Öppna windHex
2. Öppna din rom fil med File->Open file for editing
3. Öppna din tbl fil med File->Open table file->table #1
4. På vänster sida har du nu HEXkoden och på höger sida har du texten (men även massa annat som inte säger dig så mycket). tryck på tab för att byta mellan vilken sida du editerar text eller hex.
5. Dags att översätta ditt första ord, tryck search->Relative search
6. I rutan som kommer upp, bocka i "Ignore Case" och "Start Search from the Beginning". Sök sedan på det engelska ord du vill översätta.
7. Du får upp en liten ruta med alla sökresultat dubbelklicka på den du vill gå till.
8. Nu borde du på höger sida i editorn se det ord du vill översätta. Växla med tab så att du hamnar på höger sida.
9. Skriv in det nya ordet. Att tänka på du har ofta begränsat med utrymme, som i detta fall där måste jag hålla mig mellan punktern med min översättning.
Bild
10. Spara File->Save File...
11. Öppna den sparade romen i fceux och beskåda din översättning.

För att lägga till bokstäverna ÅÄÖ måste du öppna romen i en tile/sprite editor tex. YY_CHR.NET (http://www.romhacking.net/utilities/958/) och rita till de på lediga platser i romen.

_________________
3DS: 2852-8388-2297 | PSN/STEAM: tevey | WiiU: tevey86 | Instagram: tevey_


Upp
   
InläggPostat: tis okt 27, 2015 11:39 am 
Offline
Site Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45 am
Inlägg: 1188
Ort: Stockholm, Sjöstaden
Tack! Jag tänkte börja med sånt här snart, precis vad jag behövde :)


Sent from my iPhone using Tapatalk


Upp
   
InläggPostat: tis okt 27, 2015 11:46 am 
Offline
Reprobyggare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 04, 2015 2:53 pm
Inlägg: 1531
Ort: Stockholm, Högdalen
Bra Tevey!

verkar inte finnas någon lista över kortkommandon för WindHex, ett jag hittat:

ctrl+höger pil
gör vyn bredare, standard är 16bitar, gäller både hex och text vyn.

TBL filer har stöd för bokmärken, i WindHex kallas det för JumpList, Ctrl+W
bokmärken ser ut så här i tbl filen:
(D0200h)Beginning of dialogue
(E1A0h)DTE start

_________________
Min Etsy butik, snygga snes repros
GameFactory.etsy.com

Min Tindie butik, prima röda kretskort
Tindie.com/stores/mrTentacle


Upp
   
InläggPostat: tis okt 27, 2015 11:50 am 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 12, 2015 8:20 pm
Inlägg: 824
Ort: Stockholm, Nacka

_________________
3DS: 2852-8388-2297 | PSN/STEAM: tevey | WiiU: tevey86 | Instagram: tevey_


Upp
   
InläggPostat: tis okt 27, 2015 11:54 am 
Offline
Reprobyggare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 04, 2015 2:53 pm
Inlägg: 1531
Ort: Stockholm, Högdalen
Många spel, Zelda3 & FF6, använder något som kallas för DTE och MTE, Dual Text Entry och Multi Text Entry.

FF6:

02=TERRA
DB= n
DC=ee
DD=de
DE=so
DF=gh
E0=ca

02 är en MTE och resten DTE.
Det gör att text tar mindre plats, men som Tevey skrev, sjuuukt meckigt att reda ut.

Zelda3 använder massor med MTE:
AA=give
AB=get
AC=go
AD=have
AE=has
AF=her

När man räknat ut hexvärden för singel tecken ser det riktigt konstigt ut, man får helt enkelt testa sig fram.
Skriv in ett hex värde och lämplig text i tabell filen och se hur det ser ut i windhex och jämför med spelet.

_________________
Min Etsy butik, snygga snes repros
GameFactory.etsy.com

Min Tindie butik, prima röda kretskort
Tindie.com/stores/mrTentacle


Upp
   
InläggPostat: tis okt 27, 2015 12:55 pm 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 07, 2015 7:09 am
Inlägg: 982
Ort: Örebro
Tack, tevey! Mycket välkommet även här :) Någon gång ska jag ta mig tiden att försöka mig på detta :)

_________________
Min projekttråd. Här har du pågående och avslutade projekt med inriktning på customboxar, dekaler mm.

mrTentacle skrev:
det börjar spåra ur lite, ALLT är Aynez fel :)

snotcrow skrev:
Och jäklar vad den står, rätt upp utan hjälp.

lurx skrev:
Sen så är den ju liten också :D!


Upp
   
InläggPostat: tis okt 27, 2015 1:04 pm 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 05, 2015 12:48 pm
Inlägg: 392
Ort: Göteborg
Snyggt! Men min tid kommer troligen tyvärr räcka till detta :(

_________________
Retrointresserad Halosamlare!
XboxLive/SNDB/Steam: Ztreewox


Upp
   
InläggPostat: tis okt 27, 2015 7:45 pm 
Offline
Site Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45 am
Inlägg: 1188
Ort: Stockholm, Sjöstaden
Jag må va lite blåst men, hur ändrar man ett ord? Jag har hittar "start" men kan inte ändra det.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Upp
   
InläggPostat: tis okt 27, 2015 7:58 pm 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 12, 2015 8:20 pm
Inlägg: 824
Ort: Stockholm, Nacka
Ibland hänger den sig lite för mig men brukar funka att bara tabba till hex och sen tillbaka så funkar det igen.

_________________
3DS: 2852-8388-2297 | PSN/STEAM: tevey | WiiU: tevey86 | Instagram: tevey_


Upp
   
InläggPostat: ons okt 28, 2015 1:29 pm 
Offline
Site Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45 am
Inlägg: 1188
Ort: Stockholm, Sjöstaden
Jag håller på med en tbl-fil nu till ett spel jag tänkt översätta, och kul är de ju! :) men det suger att jag fortfarande inte lyckas ändra något i Windhex. Jag har tabbat som ett tok fram och tillbaka men inget händer. Får ta en googling lite senare ikväll och se om någon har samma problem som jag har.
Kör förövrigt på Windows 8 i virtualbox


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1 2 3 Nästa

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015